توسعه روابط تجاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا  با حذف قوانین مزاحم

نوزدهمین اجلاس شورای همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی و صنعت کشورهای منطقه دریای خزر (icbc ) پیش از ظهر امروز به صورت ارتباط تصوری میان 5 کشور عضو شورای بین المللی همکاریهای تجاری در اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گیلان در اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تشکیل شد.

گیل خبر/ این مراسم که به صورت برخط با حضور کشورهای عضو این همکاریهای بین المللی که در حوزه صنعت و بازرگانی در منطقه دریای خزر با یکدیگر همکاری دارند با حضور لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در تهران ، هادی تیز هوش تابان رییس اتاق مشترک ایران و روسیه ، سفرای ایران در قزاقستان ، روسیه ،رییس سازمان توسعه تجارت ایران ، روسای اتاق های آستراخان ، ولگاگراد، اساوروپل ،معاون اتاق بازرگانی مسکو ،و سخنرانی تعدادی از فعالان اقتصادی کشورهای عضو به صورت بی تو بی به صورت بر خط برگزار شد.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این مراسم شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی کشورهای حوزه دریای خزر (ICBC ) را در 20 سپتامبر 1996 با حضور اتاق های بازرگانی ایران،روسیه و قزاقستان جهت حصول با اهداف زیر در آستراخان تشکیل شد اشاره کرد و اظهار داشت:
- کمک به گسترش تجارت در حوزه کشورهای دریای خزر منجمله تجارت کوچک و متوسط.
- توسعه تجارت بین المللی در کشورهای همین حوزه.
- تجزیه و تحلیل سیستم موجود همکاریهای تجاری ـ صنعتی.
- تدوین و طراحی برنامه توسعه همکاری.
- تبادل اطلاعات بازرگانی و حقوقی برای اجرای فعالیتهای تجاری.
- برگزاری کنفرانس ها و سمینارها و نمایشگاه ها.
- و بالاخره تبادل هیئت های تجاری و اقتصادی.
هادی تیز هوش تابان افزود : مدتی بعد اتاق های بازرگانی کشورهای آذربایجان و ترکمنستان نیز به این شورا پیوستند و در حال حاضر حدود 40 اتاق بازرگانی از کشورهای فوق به عضویت شورای مذکور درآمده اند.
به گفته این فعال اقتصادی دریای خزر دریای دوستی، صلح و همکاری است و اعضای خانواده منطقه خزر دور هم جمع شده‌ و روابط خود را براساس صلح و دوستی ترسیم نموده اند.
وی از برگزاری 18 اجلاس قبلی به تناوب در شهرهای آستراخان، الیستا، ساراتف، ولگاگراد، تهران، مشهد، گرگان، بابلسر، رشت و انزلی تشکیل گردید که8 اجلاس آن در ایران برگزار شده است پرداخت و ادامه داد:
- قرار بود اجلاس فعلی در یکی از شهرهای روسیه برگزار گردد، اما بخاطر شرایط همه گیری ویروس کرونا مجبور شدیم بشکل ویدئوکنفرانس برگزار نماییم.فلذا برگزاری این همایش بین المللی در چنین شرایط سختی نشانگر اهمیت این تشکل بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران در موضوع بهبود مناسبات اقتصادی است.
- از همه اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر که در این اجلاس به شکل تصویری حضور دارند تقدیر و تشکر می گردد.

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه به بالابودن تعرفه های گمرکی که همشیه مانع بزرگی برای توسعه صادرات بوده است اشاره کرد و با تاکید بر اینکه از این رو عضویت موقت ایران در « اتحادیه اقتصادی اوراسیا » فرصت بسیار مغتنمی برای توسعه روابط تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه با حذف قوانین مزاحم است ابراز امیذواری کرد : ما امیدوار هستیم که کشورهای آذربایجان و ترکمنستان نیز به عضویت این اتحادیه در آیند.
وی همچنین گفت : دولت های ما باید بستر های لازم را برای فعالیت اقتصادی ایجاد کنندتا شاهد توسعه هر چه بیشتر مبادلات حوزه خزر باشیم.
وی توسعه حمل و نقل دریایی در دریای خزر موجب گسترش روابط تجاری می‌شود. خطوط کشتیرانی توریستی بین بنادر ساحلی کشورهای حاشیه خزر موجب گسترش همه جانبه روابط در دریای خزر می‌ گردد پرداخت و یاد آور شد :
- اتصال خط راه آهن از رشت به بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی می تواند تحولی بزرگ در تجارت بین کشورهای منطقه دریای خزر بوجود آورد. برنامه¬ریزی شده است این پروژه تا پایان سال جاری میلادی به اتمام برسد.
تیز هوش تابان از منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور در سال های اخیر بشدت در حال توسعه است و در آینده نزدیک 22 اسکله آن فعال خواهند بود یاد کرد و افزود : منطقه آزاد انزلی با توجه به وجود معافیت های گمرکی و مالیاتی و سایر تمهیدات قانونی می تواند در تقویت ICBC و در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو این شورا نقش مؤثری داشته باشد و به عنوان هاب لجستیکی این منطقه عمل نماید. طرف ایرانی از صاحبان صنایع، تجار و سرمایه گذاران کشورهای منطقه دریای خزر جهت فعالیت در این منطقه دعوت به عمل می آورد.
رییس اتاق ایران و روسیه پیشنهاد داد : با توجه به اینکه این شورا 25 سال پیش در آستراخان تشکیل شده است، پیشنهاد می¬شود دبیرخانه دایمی شورا در « سرای تجاری ایرانیان در آستراخان » تشکیل گردد.
به تاکید وی برگزاری مرتب این اجلاسها، فرصت بسیار مناسبی را برای تبادل اطلاعات و آشنائی با امکانات و استعدادهای مناطق مختلف کشورهای حاشیه دریای خزر فراهم می سازد. با شناخت مسائل و مشکلات بر سر راه گسترش روابط بین صاحبان کسب و کار بصورت کارشناسی، و انعکاس این موانع به مراجع ذیربط دولتی، این شورا امیدوار است گام بسیار بزرگی را در جهت توسعه اقتصادی استانهای عضو بردارد.
رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گیلان تصریح کرد : اتاق بازرگانی گیلان با برگزاری چندین نمایشگاه اختصاصی در آستراخان و داغستان روسیه ؛ و اعزام تورهای تجاری به آن کشورها، نمونه ای از همکاری بین اتاقهای استانی را به معرض نمایش گذارده که انتظار میرود به سایر اتاقها نیز تسری پیدا نماید.


هادی تیز هوش تابان ادامه داد: به موازات تأسیس سرای تجاری ایرانیان در آستراخان، موضوع ایجاد یک « مرکز لجستیکی در آستراخان » جهت نگهداری کالاهای تولید ایران و سپس ارسال آن به سایر مناطق روسیه در دستور کار اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه قرار دارد. طرف روسی ( استانداری و شهرداری آستراخان ) در خصوص تهیه زمین مناسب برای اجرای این پروژه مساعدت لازم را به عمل خواهند آورد.
وی به تبادلات پولی و ارزی بین دو کشور،که روز به روز پیچیده تر و مشکل تر می شود، از طرفین برای استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری، و همچنین برای توسعه صرافی های کارآمد، برای همکاری لازم را تاکید کرد و یادآور شد :
- با توجه به صدور مجوز « تأسیس بانک مشترک خارجی در محدوده منطقه آزاد انزلی » توسط هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران، از کشورهای حاشیه دریای خزر درخواست می گردد تا اقدامات لازم را برای افتتاح شعب بانکهای خود در منطقه آزاد انزلی با هدف تسهیل در روابط بازرگانی و تجاری به عمل آورند.
وی اضافه کرد : با توجه به مشکلات نقل و انتقال پول، پیشنهاد می گردد « مرکز تهاتر » برای تبال کالا بشکل پایاپای تشکیل گردد.
وی همچنین با بیان اینکه طرف ایرانی در نظر داردپروژه ای تحت عنوان « شبکه عمده فروشی مویرگی کالاهای ایرانی با مرکزیت استان آستراخان در 12 استان مناطق مرکزی و جنوبی روسیه » با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی ایرانی و روسی ایجاد نماید. از طرف روسی خواستار شد : مساعدت لازم را به عمل آورند.
هادی تیز هوش تابان به همراهی و وحدت تحاری ، سیاسی بین کشورهای عضو و رابطه محکم سیاسی و اقتصادی میان ایران و روسیه و نقش ارزنده آقای جاگاریان سفیر روسیه در تهران در تحکیم این روابط گفت : از همه اتاق های بازرگانی عضو این شورا درخواست می گردد در شرایط سخت کنونی که امکان اعزام و پذیرش هیأت های تجاری وجود ندارد، نسبت به برگزاری ویدئوکنفرانس به شکل دوجانبه و چندجانبه بین تجار و بازرگانان خود اقدام نمایند.
در جریان این اجلاس همچنین سفیر روسیه در تهران به بالا رفتن سطح تجارت میان ایران و روسیه در سال های اخیر و در نظر گرفت دولت فدراسیون روسیه برای تسهیلات بیشتر برای بازرگانان و تجار ایرانی برای ورود به روسیه و حتی در شرایط فعلی با اعطای مجوزهای موردی که در میان این لیست نام اقای تیز هوش تابان که برای توسعه روابط اقتصادی میان ایران و روسیه کوشش کرده اند و از بازرگانان موفق و پر تلاش ایرانی هستند و در اتاق ایران و روسیه هم اقدامات خوبی را از ایشان شاهد هستیم گفت : تلاش ما ایجاد روابط دو سویه میان تجار ایرانی و روسی است و ما در کشور فدراسیون روسیه برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی که علاقمند به تجارت و سرمایه گذاری در روسیه هستند شرایطی را فراهم کرده ایم که خواسته ما گسترش این روابط با افزایش قابل توجه در سال های آینده است.
این اجلاس ،امروز در دو بخش اجلاس عمومی در بخش اول و سخنرانی روسای اتاق های استان های کشورهای منطقه دریای خزر در بخش دوم برگزار شد و انتخاب رییس دوره ای بعدی شورا که یک ساله است و صدور بیانیه مشترک اجلاس نوزدهم و اتخاذ تصمیم در خصوص زمان و مکان اجلاس بعدی از دیگر برنامه هایی است که همراه با مراسم اختتامیه عصر امروز به کار خود پایان خواهد داد.
هادی تیز هوش تابان در خاتمه از اعضاء در خواست کرد که ایجاد یک دبیر خانه مشترک جهت ایجاد تسهیل در روابط و ایجاد یک سایت مشترک را برنامه ریزی کرده و همچنین برای زمان و مکان اجلاس آتی که تعدادی از اعضاء شهرهای مسکو ، تهران و آستراخان روسیه را پیشنهاد داده بودند قرار شد پس از اجماع به ایمیل شورا ارسال تا نتیجه گیری شود.