حمید خوش سیرت
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۱:۰۹ چاپ
محیط زیست ما در خطر و مسیٔولان در خواب!

گرچه در سال جاری توسط سازمان برنامه و محیط زیست کشور بودجه های نسبتا خوبی را برای حل مشکل پسماند در شهرهای نوشهر و بابل و تنکابن مازندران اختصاص دادند و در حال حل مشکل هستند، ولی در گیلان متاسفانه حجم انبوه زباله در جنگلهای سراوان رشت وتموشل لاهیجان باعث شده است تا آلودگی منابع آب های زیرزمینی،آلودگی هوا و اثرات مخرب بهداشتی و زیستی و روحی و در چند سال آینده روزهای سیاه گیلان را شاهد باشیم.

.گیل خبر/ حمید خوش سیرت


وقتی کسی خودش را به خواب زده است نمیتوانید او را بیدار کنید!منابع طبیعی و جنگل های هیرکانی گیلان در حال نابودی میباشد و تاسف بارتر آنکه هیچ برنامه ای برای حل و یا رهایی و نجات مردم گیلان وجود ندارد.

رشد بی رویه زباله و پسماند در کشور در حال تبدیل شدن به یک بحران همه گیر شده است. ٧٥٪؜پسماند و زباله به طرق مختلف دفن میشوند و این دفن غیربهداشتی سالیانه به میزان٥٠ هزار میلیارد تومان به محیط زیست کشور خسارت وارد میکند. در شمال کشور شرایط انباشت زباله ها آینده خطرناکی را نشان میدهد.

گرچه در سال جاری توسط سازمان برنامه و محیط زیست کشور بودجه های نسبتا خوبی را برای حل مشکل پسماند در شهرهای نوشهر و بابل و  تنکابن مازندران اختصاص دادند و در حال حل مشکل هستند،  ولی در گیلان متاسفانه حجم انبوه زباله در جنگلهای سراوان رشت وتموشل لاهیجان باعث شده است تا  آلودگی منابع آب های زیرزمینی،آلودگی هوا و اثرات مخرب بهداشتی و زیستی و روحی و در چند سال آینده روزهای سیاه گیلان را شاهد باشیم.

در حالی که امروز باید کاری کنیم، گویا بعضی ها خود را به خواب زده اند و نمی شود بیدارشان کرد.مردم منتظر مسیٔولان و دولت نباشند که اتفاقی نخواهد افتاد.مردم باید خودشان کاری کنند با فرهنگ تولید نکردن زباله و پسماند و تفکیک زباله تر و خشک نگذارند که بیش از این محیط زیست گیلان نابود شود.

در عکس روستای پایین رودپشت شهرستان آستانه اشرفیه را میبینیم که در طی این چندسال به این روز افتاده است در حالیکه در دهه های گذشته اینگونه نبوده است.شیرابه ها وارد مزارع برنج میشوند و همان برنج را به مصرف مردم میرسد!صدای روستاییان و این مردم هر چقدر هم بلند باشد مسئولان را از خواب بیدار نمیکند چرا که محیط زیست و مردم روستا برای آنان مهم نیستند. شیرابه ها شمال کشور را نابود خواهد کرد اگر امروز کاری نکنیم.