رونمایی کتاب

آئین رونمایی و مراسم امضاء کتاب "بسته بندی صنایع دستی گیلان" به قلم سمیرا صفاری در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد

گیل خبر/ آیین‌رونمایی و امضاء کتاب سمیرا صفاری صبح روز شنبه ۲۷ دی ماه باحضور و سخنرانی جمعی از اساتید، فرهیختگان و هنرمندان کشوری و استانی در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

دراین برنامه دکتر سید هاشم موسوی ریاست پژوهشکده گیلان شناسی به بحث تاملات مردم شناختی بر بسته بندی صنایع دستی گیلان پرداخت
وی با بیان اینکه مردم شناسی حسی و طراحی حسی رشت شبیه زندگی شناسی است گفت:این مردم شناسی همانند زندگی دارای مزه،بو ،صدا وحرکت است وتمامی حس های دیگر در آن حضور دارد و هر فرد یا گروه با ویژگیهای حسی خود از گروه دیگر متمایز می شود.
دکتر موسوی جهان حسی را همان جهان اجدادی که در قالب فرهنگ اجداد ما به ما منتقل شده است برشمرد و طراحی حسی را مستلزم تجلی فرهنگ بومی عنوان کرد که با طراحی شهری هنرمندان در زمینه گردشگری باید حفظ شود و با دستکاریهای مختلف ادامه یابد
وی افزود: بسته بندی نیازمند پیدایش فرهنگ بومی با نظم حسی متفاوت هر فرهنگ است که معرف معنای توسعه ی بومی بااستفاده از امکانات محلی و الهام از فرهنگ بومی میباشد و با خلاقیت اجدادی ما به بازار و شهر پیوند میخورد
رئیس پژوهشکده گیلان شناسی بااشاره به اینکه بازگشت به صنایع دستی نشان دهنده حس خودمختاری ،جستجوی لذت و خودسازی در آن است ابراز امیدواری کرد فرهنگ ایران و گیلان پیشرفت و تعالی یابد.

کوروش صفابخش، گرافیست و مدرس دانشگاه نیز در رابطه محتوا و طراحی بسته بندی بیان کرد:سه عامل مهم رنگ، فرم و طراحی لوگو با محتوای بسته بندی رابطه مستقیم دارد
وی طراحی لوگو را مهمترین عامل شناسایی بسته عنوان کردو گفت: امروزه گرافیک حسی جهان را دگرگون نموده و حس درون در محصول مطرح است
کوروش صفابخش بااشاره به اینکه هر رنگ جدای ازنقش فرهنگی در طعم ،مزه وبو تاثیرگذار است گفت: دوگانگی در تبلیغات موجب عدم صداقت در ارائه محصول است و نباید در بسته ای که به خورد مخاطب می رود اغراق کرد در غیر اینصورت از تبلیغات به دروغ یا حربه اقتصادی نام برده خواهدشد.
دکترصفابخش با انتقاد ازاینکه ما بدون شناخت رنگ به بسته بندی می پردازیم بیان کرد: تا زمانیکه نتوانیم بیان حسی نقش را بشناسیم تعریف کاربردی پیدا نخواهد کرد.

دکتر علی اکبرخادم،مسول بخش موسیقی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اشاره به اینکه بسته بندی خوب امنیت هنر ما است بیان کرد: ما توسط هیات های فرهنگی یا به صورت هدیه هنر مان را صادر می کنیم . هنرمند صنایع دستی در هرخطه بعنوان یک هنرمند فیزیکال اندیشه می گذارد و هنر خود را به هرجای کره زمین می فرستد.
وی تاکید کرد: در جهان خارج از ایران به هنر ایران زمین تعظیم می کنند.


دکتر رضا ابیاک، مدرس دانشگاه و مشاور برندینگ در بحث بسته بندی ، پیدا و پنهان در بسته بندی اظهار داشت:بسته بندی کاری چندوجهی است.
وی تاکید کرد از عصر کشاورزی وعصر انقلاب صنعتی به عصر اطلاعات آمدیم اما امروز عصر برند است.
وی با اشاره به اینکه عصر نام تجاری عصر تمایز میان ما انسانها از راه محصولات بیجان است بیان کرد:برندینگ علم عملی و عملی علمی است و فعالیتی چند ریشه ای دارد.
دکتر ابیاک با انتقاد از صادرات خام فروشی و تمایز بسته بندی محصولات گیلان و کشور با بسته بندی محصولات جهانی گفت: ما در صنعت بسته بندی و برندیتگ بسیار بد عمل کردیم.

سمیراصفاری گرافیست و مدرس دانشگاه و طراح و مشاور صنعت بسته بندی به آسیب شناسی بسته بندی صنایع دستی گیلان پرداخت.
وی با بیان اینکه بسته بندی در گیلان شامل محصولات دست ساز بومی است گفت:شاهد ارتباط بین هنر و صنعت در این محصولات و ارائه جذابیت صنایع دستی ،هنر و فرهنگ بومی هستیم.


سمیراصفاری در بحث آسیب شناسی به موارد مطروحه در کتاب بسته بندی صنایع دستی گیلان اشاره نمود و بیان کرد: این کتاب اولین کتاب بسته بندی صنایع دستی گیلان میباشد که در آن مسیر دانشگاهی همراه با ایده ی بخش های مختلف بومی استان و بطور اخص بسته بندی صنایع دستی گیلان با هدف ایجاد بازار ، بررسی ایرادات و پاسخ مناسب برای آن مورد توجه قرار گرفته است

این مراسم با رونمایی از کتاب بسته بندی صنایع دستی گیلان و امضاء، اهدای لوح یادبود توسط اساتید و هنرمندان حاضر در این برنامه پایان یافت.

 

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code