یک کالا با دو نرخ همزمان در دو فروشگاه!
۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ۲۰:۱۸ چاپ
یک کالا با دو نرخ همزمان در دو فروشگاه/ مدیر یک فروشگاه بزرگ در رشت: خرید جدید کردیم، آن فروشگاه خرید قبلی دارد

گیل خبر/ سعید سیمیاری در  گزارش گیلان امروز نوشت:قیمت کالا در فروشگاه لحظه‌ای است دقیقا اوایل سال 92 بود که تورم، گرانی بر بازار سایه افکنده بود و اقتصاد دچار نابسامانی و سردرگمی شده بود در آن مقطع زمانی از فروشگاهی استعلام قیمت می‌گرفتید به شوخی می‌گفتند الان یا الان! اما تورم و گرانی آن‌چنان شکننده بود و قدرت تاب‌آوری مردم بالا بود و دلار هم تا 3500 تومان رسیده بود.
اما امروز شرایط کاملا متفاوت با سال 92 است. کنترل قیمت‌ها کاملا از دست مسوولین کنترل بازار خارج شده است و مشخص نیست عامل گرانی کالا کیست و از کجاست.
اما آنچه که در قیمت برخی از اقلام ضروری مردم از جمله حبوبات، روغن، مرغ، تخم‌مرغ، کره و حتی تولیدات سلولزی از جمله بهداشتی‌ها و حتی پوشک بچه که از کالاهای ضروری است نشان می‌دهد که بحران‌ها احتمالا ساختگی است.
از ابتدای سال 99 قیمت کالاها از جمله کالاهای اساسی که مایحتاج ضروری مردم است شرایطی را پیش گرفت که به‌طور مستقیم معیشت مردم را با دشواری روبه‌رو کرد. تحریم ناجوانمردانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که هیچ‌گاه تمامی ندارد اما این بار نوک پیکان تحریم‌ها صرفا به سمت اقتصاد ایران نشانه رفت و از سویی بی‌تدبیری تیم اقتصادی دولت و رانت در اقتصاد کشور از عواملی شد که اقتصاد ایران علی‌الخصوص بازار وارد التهاب شود.
در این میان بحران‌های ساختگی در کشور ایجاد شد و به عبارتی کالاها از اقلامی به اقلامی دیگر در هر هفته کوچ می‌کردند و مسوولان ستاد بازار تا از خوب بیدار شوند و کنترلی از مبدا تا عرضه داشته باشند عوامل رانت‌جو درآمدهای سرشاری را از آن خود کرده و وارد کانال اقلام دیگری می‌شدند.
این روند هر هفته در بازار کشور ادامه دارد و گویی مسوولان اقتصادی کشور اراده‌ای برای تعادل بازار ندارند.
قیمت تخم‌مرغ که حدودا 3 هفته‌ای از آشفتگی آن می‌گذرد در هر کیلو قیمت آن حدود 14 هزار و 500 تومان و در هر شانه که حدودا 2 کیلو است رقمی معادل 27 تا 28 هزار تومان می‌باید قیمت‌گذاری شود اما در کف فروشگاه‌ها این رقم معادل 45-40 هزار تومان است.
اما بسیاری از کالاها غیر از مواد غذایی‌ ضروری از چشم مردم پنهان است به عنوان مثال شوینده‌ها و لوازم بهداشتی مشخص نیست تحت چه عواملی و فاکتورهایی قیمت‌گذاری می‌شود و کنترل قیمت‌ها کاملا از دست مسوولان خارج و یا شرکت‌ها و یا تولیدکنندگان کاملا بر مسوولان کنترل بازار و ناظر اشراف دارند و یا به عبارتی دیگر آنان را به گونه‌ای دور می‌زنند که متوجه نمی‌شوند در فرایند نرخ‌گذاری‌ها چه می‌گذرد و یا آن‌چنان مسوولان سرگرم کنترل بازار مرغ و روغن هستند که دیگر توانایی و یا اراده‌ای برای تنظیم بازار در صدها قلم کالایی که در قفسه‌های فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند را ندارند.
اما در فروشگاه‌های بزرگ چه می‌گذرد. اخیرا فیلمی از یک فروشگاه بزرگ که در کشور دارای شعبه‌هایی است منعکس شده بود که در فیلم پخش شده تصویری از یک کالا گرفته شده بود که دارای قیمت مشخصی بود و در قیمت‌گذاری آن کالا بیش از قیمت درج شده کالا برچسب قیمت داشت و برای جلب نظر مشتریان تخفیفی درنظر هم گرفته شده بود غافل از اینکه مشتری باز هم کالا را با قیمت بالاتر از آنچه برای مصرف کننده روی بدنه کالا قیمت‌گذاری شده بود داشت می‌خرید اما باز چنین اتفاقی را نه تایید و نه تکذیب می‌کنیم. اما آنچه که اخیرا منجر شد تا گزارشی از نحوه قیمت‌گذاری و جواب یکی از مدیران یک فروشگاه بزرگ در رشت داشته باشید می‌تواند قضاوت آن را به مردم سپرد و وظیفه مسوولان نظارتی استان است که در جهت حمایت از حقوق مصرف کننده، مسوولانه بر عملکرد فروشگاه‌های بزرگ نظارت داشته باشند.
هفته گذشته بود که قیمت محصول تیغ بیک با نوار آلوئه‌ورا در یکی از فروشگاه های زنجیره‌ای رشت برای هر پک 5 عددی 41 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود. این محصول پنج‌شنبه 11 دی ماه گذشته در یک فروشگاه دیگر رشت با قیمت 65 هزار و 500 تومان فروخته شد. خبرنگار روزنامه برای اینکه صورتحسابی از دو فروشگاه داشته باشد مجددا روز یک‌شنبه 14 دی ماه وارد فروشگاه کوروش رشت می‌شود تا همان محصول را خریداری کند جالب اینکه با تخفیف مجدد آن فروشگاه زنجیره‌ای روبه‌رو می‌شود و این محصول 39 هزار تومان برای مشتری صورتحساب صادر می‌شود.
خبرنگار روزنامه برای اینکه دلیل تفاوت قیمت این محصول را از فروشگاه بزرگ و معروف رشت داشته باشد به مالک فروشگاه پیام می‌دهد که دلیل افزایش قیمت شما و ارزانی کوروش در یک مقطع زمانی و همزمان چیست و در واقع چه خبرتونه؟!
جالب اینکه مالک این فروشگاه بزرگ رشت در پیامی به خبرنگار ما عینا اعلام می‌کند «خبری نیست آن قیمت قبل ما بود ما زودتر تمام کردیم خرید جدید کردیم با قیمت جدید او هم تمام کند همین است».
مجددا عکس بارکد را فرستادم تا بارکد گویای روند تولید محصول باشد که مجددا پیام دادند «یک کالا یک بارکد میشه قیمت آن تغییر میکنه بارکد تغییر نمیکنه اگر 10 برابر هم بشه همین بارکده.»
حالا چه اطمینانی وجود دارد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا فروشگاه‌های بزرگ وارد تبانی با شرکت‌های پخش و یا کارخانجات تولیدی برای صدور فاکتور جدید نشوند. برخی اطلاعات حاکی از این است که برخی از گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها در بازار پدیده‌ای ناشی از تبانی این گروه با یکدیگر است تا بتوانند هر زمان تصمیم گرفتند قیمت کالاها را افزایش دهند. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار هم دیگر عملکردش محلی از اعراب ندارد و جایگاهی به لحاظ حمایت از حقوق مصرف کننده ندارد که به قول یکی از مسوولان حوزه اصناف وقتی ستاد تنظیم تخم‌مرغ را در یک هفته قیمت‌گذاری می‌کند و در هفته بعد کالا با قیمت دیگری در بازار عرضه می‌شود این نشان دهنده ناکارآمدی این ستاد در بازار است.
در این رابطه با مهدی تقوی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفتگویی کردیم که وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر کنترل و نظارت این سازمان از عملکرد فروشگاه‌های بزرگ گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ که بیشترین خرید مردم هم اکنون از این فروشگاه‌ها است نظارت ما بر عملکرد و فروش این فروشگاه‌ها که زنجیره‌ای به صورت شبکه‌ای در کشور فعالیت دارند و فروشگاه‌های بزرگ که از اتاق اصناف پروانه کسب دریافت می‌کنند متفاوت است و ما در گیلان می‌توانیم بر عملکرد فروشگاه‌های بزرگ که بعضا همکاری خوبی با سازمان دارند نظارت بهتری داشته باشیم چون فروشگاه‌های زنجیره‌ای در برخی مواقع به دلیل اینکه دفتر مرکزی در تهران دارند خود را موظف به پاسخگویی در استان نمی‌دانند.
وی با تاکید بر اینکه تیم‌های مشترک و جداگانه با همکاری تعزیرات، اتاق اصناف، سازمان صمت بر نحوه قیمت‌گذاری و عرضه فروشگاه‌های بزرگ نظارت دارند افزود: فروشگاه‌های بزرگ مکلف هستند قیمت فاکتور خرید خود را در اختیار بازرسان ما قرار داده و در زمانی که محصولی که قیمت مصرف کننده دارد از قیمت مصرف کننده عدول کنند قطعا با پیگیری بازرسان ما برخورد لازم صورت خواهد گرفت و شکایت‌های مردمی هم به‌طور ویژه در دستور پیگیری سازمان قرار دارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در زمینه فروش یک کالا همزمان در 2 فروشگاه با دو قیمت بسیار متفاوت گفت: قطعا چنین تفاوت قیمتی در بازار قابلیت پیگیری دارد و نرخ‌گذاری کالا در محصول در شرایط فعلی نشان دهنده این است که برخی از تولیدکنندگان هم از شرایط حاکم بر بازار همراه با برخی فروشگاه‌های بزرگ برای بالا بردن قیمت‌ها همکاری دارند که در بروز چنین اتفاقی سازمان مقابل چنین رفتارهایی ایستادگی خواهد کرد.
اما مدیر جدید بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان هم در این رابطه به گزارش جالبی به عملکرد برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ در استان پرداخت.
مهدی شریفی با بیان اینکه تیم بازرسی اتاق اصناف در قالب 6 اکیپ روزانه با تقسیم‌بندی کاری در بخش ستادی – شکایات و مابقی برای رسیدگی و ستاد خبری بر عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ نظارت دارد به عدم همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان‌ها اشاره کرد و گفت: در تیم بازرسی فروشگاه‌های زنجیره‌ای که شامل افق کوروش، اتکا، نجم خاورمیانه، جانبو و سون و فروشگاه‌های بزرگ که شامل دلفین، اسکار، سناتور و احمدی در سطح مرکز گیلان فعالیت دارند تیم بازرسی به‌طور جداگانه اکیپی مشخص را برای هفته‌ای دو بار از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اکیپی دیگر برای نظارت بر عملکرد فروشگاه‌های بزرگ تدارک دیده است که به‌طور فرضی همکاران ما وارد فروشگاه شده و یک سبد کالای متفاوت را خریداری و تا پای صندوق مراجعه و صورتحساب دریافت می‌کنند اگر در چنین مواقعی کالایی بالاتر از قیمت مصرف‌کننده بارکد شود به منزله گران فروشی و تخلف صنفی محسوب می‌گردد که طبق قانون به تعزیرات معرفی می‌شود.
وی افزود: در مواقعی هم فاکتور خرید درخواست می‌شود که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با این ادعا که دفتر مرکزی آنان در تهران است و روزانه لیست قیمت از مرکز داده می‌شود با ما همکاری نمی‌کنند. فروشگاه‌های بزرگ در این رابطه همکاری خوبی با ما دارند و بخشی از خرید آنان از داخل استان است و برای بازرسان ما قابلیت پیگیری و آنالیز کردن فاکتور وجود دارد.
شریفی با بیان اینکه شرایط قیمت‌گذاری در کالاها هم‌اکنون از دست بازار خارج است تصریح کرد: کالاها در جای دیگری قیمت‌گذاری شده و بازرسی اتاق اصناف موظف به کنترل قیمت در کف بازار و یا تصمیم ستاد کنترل تنظیم بازار است.
وی همچنین این را هم گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ما معمولا با عدم ارائه فاکتور روبه‌رو هستیم که متاسفانه با ما همکاری ندارند و تخلفی که در این رابطه برای آنان صادر می‌شود اصلا بازدارنده نیست و یا به عبارتی دیگر رقمی بسیار جذاب در مقابل حجم تخلفات برخی از این فروشگاه‌ها قرار دارد.
وی در زمینه تفاوت قیمت کالاها در فروشگاه‌های مختلف هم نوید داد: قطعا همه شکایت‌ها و تماس‌های تلفنی مردم مورد رسیدگی بازرسان اتاق اصناف است.