ساخت مستند سینمایی با محوریت لهستانی های مهاجر به بندر انزلی/ به دنبال فرازی از نقش انسان دوستانه و تاریخ ساز مردم

گیل خبر/ سرویس فرهنگ و هنر:  نادر معصومی سینماگر ، مدیر فیلمبرداری و مستندساز مطرح گیلان که از اواسط سال گذشته (۱۳۹۸) ساخت مستند داستانی بلندی با عنوان "مسافران رنج" را آغاز کرده است از پایان تصویربرداری مصاحبه های بخش تاریخ شفاهی این مستند فاخر خبر داد.

وی در گفتگو با گیل خبر ابراز داشت: فیلم تاریخی "مسافران رنج" که برای نخستین بار با رویکرد و درنگ به موضوع مغفول واقع گردیده «کوچ اجباری ده ها هزار نفر از آوارگان لهستانی» به بندرانزلی در سالهای وقوع جنگ جهانی دوم می پردازد، در فاز نخست با توجه به اهمیت تاریخ شفاهی و ثبت خاطرات آخرین شاهدان عینی و بازماندگان سالخورده این رویداد تاریخی در حال تصویربرداری است و در فاز دوم کوشش میشود طبق برنامه ریزی و تقویم تولید، صحنه ها و تابلوهای تراژیک این رویداد غمبار با پروداکشن سنگین طراحی و با بهره گیری از همراهی صدها هنرور بازآفرینی و بازسازی شود.

نادر معصومی گفت: چهل سال پیش جاوید نام استاد "خسرو سینایی" مستندی گفتگو محور با حضور بازماندگان سالخورده لهستانی در ایران و مسیر سفرشان تا نیوزیلند را به یادگار گذاشت، اما در مستند اخیر باعنوان "مسافران رنج" بطور خاص به تاریخ معاصر گیلان و نقش مردم و شهروندان سخاوتمند انزلی در پذیرش این موج بزرگ از آوارگان جنگ جهانی پرداخته شده است.

وی خاطر نشان کرد:  در پروسه نگارش طرح و فیلمنامه نهایی "مسافران رنج" با بهره مندی از مشاوره و منابع مکتوب دکتر رضا نیکپور (مدیر انجمن دوستی ایران و لهستان) و همراهی موثر استاد محمود عباسیان بعنوان انزلی پژوه و فعال حوزه گردشگری نوستالژیک و دکتر کاظم فلاحی بعنوان مشاور محتوایی، بیش از پنج ماه تحقیق میدانی صورت گرفت و علاوه بر پژوهش کتاب های تاریخی، با آخرین بازماندگان این واقعه ی مهم نیز دیدار و روایت مستند آنها از مشاهدات عینی ثبت و ضبط شده است.
این فیلمساز گیلانی در ادامه اظهار داشت: این بخش از مستند با بهره گیری از تجهیزات سینمایی و سه دوربین همزمان، با همکاری یک تیم حرفه ای در حال اتمام است و همزمان مقدمات تولید سکانس های بازسازی تاریخی نیز برنامه ریزی شده که بزودی کلید خواهد خورد. وی افزود: همچنین در این پروژه "فرهاد مهرانفر" دیگر سینماگر مطرح گیلان بعنوان مشاور هنری همکاری دارد و بزودی با بهره مندی از ظرفیتهای حوزه بازیگری استان و بویژه بندرانزلی، نقش آفرینان شخصیتهای تاریخی همچون استالین، هیتلر، بایندر و ... معرفی و جلوی دوربین خواهند رفت.

نادر معصومی که بیشتر بعنوان مدیر فیلمبرداری در سینمای ایران شناخته شده است و به جز آن چندین مستند و داستانی کوتاه و بلند را هم در کارنامه خود دارد، در گفتگو با گیل خبر خاطرنشان کرد: این فیلم می تواند فرازهای مهم اجتماعی و تاریخی مردم گیلان و بویژه نقش انساندوستانه و تاریخ ساز مردم بندرانزلی را به تصویر بکشد که در مقطع بحرانی جنگ جهانی دوم، با مهمان نوازی و فرهنگ غنی خود میزبان هزاران نفر از آوارگان لهستانی بودند.
کارگردان مستند داستانی «مسافران رنج» با اشاره به اینکه مستندش تا به این لحظه با هزینه و سرمایه گذاری بخش خصوصی تولید شده، ابراز امیدواری کرد : به خاطر اهمیت موضوع و ضرورت ثبت این برش حساس از تاریخ گیلان، شاهد هم افزایی و حمایت جدی مسئولان مربوطه باشیم تا صحنه های مهم بازسازی تاریخی فیلم با کیفیت بالاتری تدارک دیده شود.

وی  همچنین با اشاره به جلسات مستمر تهیه کننده و مدیرتولید فیلم با شورای اسلامی شهر و نیز شهرداری بندرانزلی یادآور شد:خوشبختانه مسئولان این شهر افراد فرهیخته ای هستند و برایمان جالب بود که در جلسات حضوری از این واقعه ی تاریخی بواسطه لمس آن توسط خویشاوندان و خانواده، اطلاعات جالبی داشتند، به همین منظور از مشورت آقایان مهندس بدرالدین بدری شهردار، مهندس موسی زنجانخواه ریاست شورای شهر و آقای شعبان جعفری دیگر عضو شورای شهر بندر انزلی و نیز حمایت دکتر مهدوی سعیدی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد در تولید قسمت هایی از مستند "مسافران رنج" بهره برده ایم. ضمن اینکه انتظار داریم بخاطر اهمیت داخلی و بین المللی پروژه، مدیران فهیم شهرستان بندرانزلی، بویژه سازمان منطقه آزاد و نیز مسئولان استان با درک کارکرد فرهنگی و تاریخی اثر که پیام ارزشمندی در دل خود دارد، به لحاظ حمایت های مختلف لجستیکی و مالی در این پروژه کنارمان باشند.

در پایان یادآور می شویم هنرمند گیلانی"نادر معصومی" کارشناس ارشد هنری در فیلمبرداری سینما است که علاوه بر حضور در آثار مطرحی از فیلمسازان صاحب نام، چندین فیلم کوتاه و بلند مستند و داستانی را هم در کارنامه خود دارد.
وی طراح و مدیر اجرایی پنج دوره جشنواره سالانه عکس سیاه و سفید ایران و همچنین طراح و دبیر اجرایی سه دوره جشنواره دریامحور «دریای دوستی، کاسپین» بود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code