صاحب مقصودی
۱۳۹۹/۰۷/۱۵ ۱۰:۰۲ چاپ

امسال برای نخستین بار است که گیلان برای دومین فصل پیاپی هیچ نماینده ای در لیگ برتر ندارد، اتفاقی که هیچگاه در تاریخ لیگ برتر رخ نداده بود و این مهم را مرهمون هیات فوتبالی می دانیم که مدیریتش چنان به صندلی چسبیده که حتی انتخابات پر از چالش و غیرقانونی آن هم نتوانست این شیفتگان به خدمت را از صندلی اش جدا کند.

گیل خبر/ صاحب مقصودی

 رقابتهای فوتبال در ایران به زودی از سر گرفته می شود و جای خالی گیلان، علیرغم داشتن فوتبالیست های مطرح بین المللی و باشگاه های قدیمی و پرطرفدار، چند سالی است، در سطح اول فوتبال کشورمان به شدت توی ذوق می زند.

 به گزارش خط اول ورزشی، بیستمین دوره لیگ برتر در حالی دهم آبان ماه آغاز می شود که در چهارده دوره پیاپی، ملوان به تنهایی و یا در نیمی از این سالها به همراه داماش (استقلال رشت یا پگاه) همیشه پرچم دار گیلان در لیگ برتر بوده اند، اما با سقوط حزن انگیز ملوان در پانزدهمین دوره لیگ برتر (سال 95) به لیگ یک، این تیم دیگر نتوانست به سطح اول فوتبال کشورمان بازگردد و حتی در این فصل از رقابت های لیگ دسته اول، در روزهای واپسین توانست از سقوط به فراموش خانه لیگ دو رهایی یابد.

 اگرچه باشگاه پرطرفدار سپیدرود رشت طی یک جرقه توانست به لیگ برتر صعود کند و دو فصل 96 و 97 داعیه دار فوتبال گیلان در سطح اول فوتبال کشور باشد، اما آن روزهای خوب هم خیلی زود تمام شد و امسال برای نخستین بار است که گیلان برای دومین فصل پیاپی هیچ نماینده ای در لیگ برتر ندارد، اتفاقی که هیچگاه در تاریخ لیگ برتر رخ نداده بود و این مهم را مرهمون هیات فوتبالی می دانیم که مدیریتش چنان به صندلی چسبیده که حتی انتخابات پر از چالش و غیرقانونی آن هم نتوانست این شیفتگان به خدمت را از صندلی اش جدا کند.

 قصه پر غصه فوتبال گیلان به همین جا ختم نمی شود و اگر اخبار فوتبال گیلان فقط در یک هفته اخیر را دنبال کنید به مباحث سوزناک تری نیز دست می یابید.

? دهم مهر: استرداد امتیاز داماش به اروند خرمشهر

 درحالیکه همگی از شنیدن خبر فروش داماش به فردی به نام سهرابی خوشحال بودند، ناگهان خبر می رسد که اقای حاجی پور یا هر فرد دیگری که مالک داماش است، بعد از یک سال هنوز مبلغ چهار میلیارد تومان حق انتقال امتیاز لیگ یکی‌ تیم فوتبال اروند خرمشهر به داماش را پرداخت نکرده است و اکنون باید یا این مبلغ را به همراه جریمه یک میلیارد تومانی تا فردا پانزدهم مهر تقدیم خرمشهری ها کند و یا اینکه امتیاز لیگ یکی داماش به اروند خرمشهر مسترد گردد. باتوجه به اینکه سهرابی خریدار جدید هنوز رسما مالک این باشگاه نشده است، عقل حکم می کند، پنج میلیارد تومان، برای باشگاهی که مال وی نیست، دست به جیب نشود، مالکان فعلی هم که اگر توان پرداخت چنین رقمی را داشتند، یقینا در این یکساله پرداخت می کردند. از همین رو با توجه به شرایط موجود، اینگونه به نظر می رسد؛ داماش، تیمی که با چنگ و دندان خود را در لیگ یک حفظ کرده است، صرفا بخاطر بی تدبیری متولیانش، بخصوص متولیان هیات فوتبال گیلان و اداره کل ورزش استان به لیگ دو سقوط کند و شاید هم منحل شود.

? یازده مهر: محمد نصرتی نیامده چوکا را ترک کرد

 بعد از صعود تاریخی چوکای تالش به لیگ یک، انهم پس از سالها ناکامی، امیدها به یکباره در دل هزاران هوادار این تیم ریشه دار شعله ور شد، اما خیلی زود خبرهای ناگواری از اردوگاه سبزپوشان برخاست، این نگرانی ها با عدم تمدید قرارداد با فرشاد پیوس اغاز شد و با به خدمت گرفتن مربی کم تجربه ای به نام محمد نصرتی ادامه یافت و وقتی نصرتی بدون حضور در تالش تمرینات تیم را در تهران آغاز کرد این اعتراضات به اوج خود رسید. اگرچه مالک باشگاه با اظهارات شتابزده ای عنوان کرد که نصرتی در حال تست گیری از بازیکنان جوان است اما وقتی ریاضی مند (مالک باشگاه) با نظر نصرتی اقدام به بستن قرارداد با ۵ بازیکن بالای ۳۵ سال که جملگی شاگردان فصل قبل نصرتی در تیم گل ریحان البرز بودند، نمود، صدای اعتراضات هواداران دو چندان شد. این حواشی در حالی ایجاد شد که واگذاری رسمی انتقال مالکیت تیم فوتبال چوکای تالش از هیئت فوتبال تالش به ارش ریاضی مند بعد از گذشت ۵ ماه از توافق اولیه به دلیل عدم انجام تعهدات از جمله پرداخت بدهی باشگاه و تسویه کامل بازیکنان توسط ریاضی مند، انجام نپذیرفته بود. پس از ان بود که ریاضی مند تلویحا میان نزدیکان خود از ترک تالش سخن به میان اورد و نصرتی نیز قرارداد خود را یک طرفه فسخ کرد و به تیم دیگری در لیگ یک پیوست و وقتی مالک باشگاه در جلسه حل مشکلات چوکا که با حضور نماینده مجلس و فرماندار و مدیرکل برگزار شد حضور نیافت عملا باید پذیرفت در قلعه عقاب ها نیز گنجشکها لانه گزیدند.

? دوازدهم مهر: شوک به فوتبال آستارا

 در حالی که کمتر از ۱۰ روز از صعود تیم فوتبال شهرداری آستارا به لیگ دسته یک فوتبال ایران می‌گذرد، مدیرعامل این باشگاه با استعفای خود کادر فنی، بازیکنان و هواداران این تیم را در شوک فرو برد. آرش بابلیان با انتشار فیلمی در اینستاگرام خود اظهار داشت: تیم فوتبال شهرداری آستارا با یک برنامه مدون از لیگ استانی به منطقه‌ای و لیگ دسته سه کشور و سپس لیگ دو و امروز به لیگ دسته یک کشور صعود کرده و زحمات کادر فنی و سایر اعضای هیئت مدیره در تاریخ ورزش این شهرستان حک شده است. وی با اشاره به برگزاری جلسات پی‌درپی در چند روز گذشته با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، فرماندار و نماینده مردم در مجلس و سایر مسئولان برای حضور پرقدرت در لیگ آزادگان عنوان کرد: امیدوارم که نواقص موجود برطرف شده تا بتوانیم تداوم افتخارآفرینی‌های شهرداری را شاهد باشیم. بابلیان با اعلام استعفای خود از سمت مدیرعاملی این باشگاه، افزود: من از امروز هیچ مسئولیتی در تیم فوتبال شهرداری آستارا ندارم و از هواداران و سرمایه‌گذاران شهرستان خواهش می‌کنم از این تیم که غرور و خوشحالی را در بین اقشار مختلف مردم این شهرستان ایجاد کرده‌اند حمایت‌های لازم را داشته باشند. اگرچه هنوز از علت استعفای مدیرعامل این باشگاه خبری منتشر نشد اما یقینا خروجی نشست های متوالی مدیرعامل با شهردار و فرماندار و شورای شهر نتیجه مثبتی نداده است که وی اینگونه صحبت از استعفا می نماید.

? سیزدهم مهر: خطر کسر امتیاز از سپیدرود و یا سقوط به لیگ پایین تر

 سپیدرود که پس از سقوط از لیگ دسته اول آزادگان در بلاتکلیفی مالکیتی و مدیریتی به سر می برد، به دلیل عدم تسویه حساب با شاکیان حالا با یک حکم خطرناک از سوی کمیته انضباطی مبنی بر کسر امتیاز و حتی سقوط به لیگ پایین تر مواجه شده است. از آن جایی که باشگاه سپیدرود به تعهدات خود مبنی بر تسویه حساب با شاکیان به ارزش ریالی ۲۸ میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال عمل نکرده، از سوی کمیته انضباطی به جریمه ۱۰۰ میلیون ریالی محکوم شده و اگر ظرف مدت ۳۰ روز از رویت حکم اقدام به جلب رضایت شاکیان از سوی باشگاه سپیدرود انجام نشود، این کمیته نسبت به کسر امتیاز یا سقوط به دسته پایین تر و یا محرومیت از ثبت بازیکن جدید اقدام خواهد کرد. لازم به ذکر است که تاریخ جلسه ذکر شده در نامه کمیته انضباطی ۱۵ شهریور ماه و تاریخ ابلاغ آن به باشگاه سپیدرود ۱۷ شهریور ماه است و این بدان معناست که کمتر از ۲روز تا اجرای حکم مورد اشاره بیشتر زمان باقی نمانده است.

 این اتفاقات ناخوشایند جملگی محصول هیات فوتبالی هست که مدیرانش به شدت شیفته خدمت هستند و نه بازنشستگی می تواند انها را از خدمت به فوتبال گیلان معاف نماید و نه غیر قانونی بودن انتخابشان از سوی سازمان بازرسی ملاکی برای ادامه حضورشان است و نه عدم تاییدشان از سوی وزرات ورزش و جوانان برایشان مهم است و نه حتی عدم مقبولیتشان در خانواده بزرگ فوتبال استان.

 این می شود که چهار تیم بزرگ و ریشه دار استان که می توانستند امروز در لیگ برتر عرض اندام کنند با مدیریت این تشنگان قدرت ببخشید اصلاح می کنم؛ شیفتگان خدمت به این روزی درامدند که از نظرتان گذشت.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.