انتخاب ششمین شهردار رشت بازهم در پروسه ای طولانی!
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۱۶:۰۱ چاپ

گیل خبر/ سامان بدر: در حالی شورای شهر رشت با برکناری ناصر حاج محمدی آماده می شود که ششمین شهردار خود را در دوره پنجم  انتخاب کند که پیش از این پیش بینی می شد اعضای این شورا برای بعد از حاج محمدی توافقات لازم را انجام داده اند و قصد دارند هرچه سریعتر شهردار بعدی را انتخاب کنند. با این حال شنیده ها حاکی از آن است که بار دیگر به اختلاف برخوردند و شاید ماراتن انتخاب شهردار رشت بازهم باید یک پروسه طولانی را طی کند. 

مشخص نیست این اعضای شورا همه چیز را شوخی گرفته اند و یا شاید فرد و نهادی نیز قرار نیست بر نحوه تصمیم گیری آن های دخالت جدی کند؟ درست است که افکار عمومی مدتهاست از شورای شهر و شهرداری ناامید شده و امیدی به بهبود اوضاع ندارند ولی نهادهای نظارتی که نمی توانند بی خیال باشند و باید برای مرهم زخمهایی که این شهر متحمل شده اقدامی کنند که این چنین اعضای شورا، شهر و شهرداری را بازیچه منافع خود قرار ندهند!

ما با شورایی سرکار داریم که با وجود این که می دانستند چند داوطلب شهرداری شانسی برای تاییدیه وزارت کشور ندارد در انتخاب خود مصمم بودند و هیچ توجهی به آئین نامه و قوانین نیز نداشتند. آن ها حتی تهدیدات ضمنی برای  انحلال شورا را نیز نادیده گرفتند. این شورایی است که اعضای شورا یک ماه بعد از انتخاب شهردارشان  برای عدم تایید وی تلاش می کردند. اعضای شورایی که زمانی در دفاع شهردار سابق نطق های مختلفی داشتند و در هنگام استیضاح صلوات می فرستادند و ندای الله اکبر را چنان بلند می گفتند که ما را یاد استیضاح بنی صدر در مجلس اول می انداخت!

مدتهاست بیشتر  کار شهرداری و شورا خوابیده است. تفاهنامه با قرارگاه خاتم الانبیاء در هاله ابهام است. سرمایه گذاران دیگر نیز که عطای حضور در شهرداری رشت را به لقایش سپردند. تمام فکر و ذکر اعضای شورا شده است که چه کسی را شهردار کنند که به قول یک عضو شورا با اکثریت اعضای شورا همخوان باشد. ولی به واقع چه کسی می تواند با چنین جمع اضدادی در یک راستا باشد؟

به واقع شورای شهر اگر دنبال فرد توانمندی نیست باید تکلیف خود را هرچه سریعتر با همه مشخص کند. انتظار از نهادهای نظارتی از دولت گرفته تا نهادهای امنیتی و بازرسی  این است که  نسبت به شائبات اخیر شورا و تحولات شهرداری ورود کنند و نمایندگان رشت در مجلس که در انتخابات شورا و تایید صلاحیت کاندیداها نقش دارند باید هرچه سریعتر در این زمینه هشدارهای لازم را به این افراد دهند که اعضای شورا فکر نکنند می توانند هرکاری که دوست دارند انجام دهند.