جزئیات درگذشت و مکان خاکسپاری آیت الله صانعی؛
۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ۱۲:۱۹ چاپ

حضرت آیت الله صانعی صبح شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹ به ملکوت اعلی پیوست.

گیل خبر/ بامداد جمعه خبرگزاری شفقنا اطلاع داد که این مرجع تقلید شیعه در اثر زمین خوردگی در منزل دچاز مصدومیت شدید و شکستگی لگن و دست چپ شده است.

ایشان بلافاصله به بیمارستانی در قم مقدسه (مجتمع بیمارستانی نکویی، هدایتی فرقانی قم) منتقل و تحت آزمایش های لازم و مقدماتی برای عمل جراحی قرار گرفت.

حال عمومی ایشان روز جمعه نسبتا خوب و با ثبات گزارش شد.

 آیت الله صانعی به علت نارسایی کلیوی و بالا بودن کراتینین، شامگاه جمعه تحت دیالیز قرار گرفتند تا در صورت بهبود علائم خونی، عمل جراحی شکستگی استخوان  بر روی ایشان انجام شود.

بامداد روز شنبه حدود ساعت ۴ صبح ایشان، دچار عارضه قلبی می شوند که در آی سی یو تحت نظارت بیشتر قرار می گیرند ولی حدود ساعت ۸ صبح مجددا دچار عارضه قلبی می شوند  که به ایست کامل قلبی منجر شده و متاسفانه امکان احیاء ایشان محقق نمی شود. نهایتا حضرت آیت الله صانعی حدود ساعت هشت و بیست دقیقه صبح شنبه (۲۲ شهریورماه) به ملکوت اعلی پیوست.

خاکسپاری در قبرستان شیخان قم 

یکی از اعضای دفتر آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید گفت: پیکر این عالم ربانی، بنا بر وصیت وی در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده خواهد شد.

این عضو دفتر آیت‌الله صانعی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اضافه کرد: ایشان چند سال قبل یک قبر در قبرستان شیخان و در کنار مرقد زکریا بن آدم خریداری کرده‌ که بنا بر وصیت وی در همان محل دفن خواهد شد.

وی افزود: با توجه به وصیت وی و شیوع کرونا و جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس مرگبار، هیچ مراسم تدفین و تشیعی برای این مرجع تقلید برگزار نخواهد شد.

 

پیام های تسلیت در پی درگذشت آیت الله العظمی صانعی

معصومه ابتکار : «إِنَّا للهِِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُوَمَابَدَّلُواتَبْدِیلاً ایت الله صانعی مرجعی بزرگ و پیشروبااحکام ونظرات مترقی در زمینه هایی مانند حقوق زن ومحیط زیست...»

***

پیام تسلیت حزب اعتماد ملی

انّا لله و انّا الیه راجعون

ملت ایران، فقیهی نواندیش و عالمی بزرگ را از دست داد.

رحلت جان‌گداز فقیه ارزنده، شاگرد اصلح امام خمینی(ره)، و یار صدیق انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ یوسف صانعی(ره)، مقلدان آن عالم ربانی، ملت شریف ایران و اعضای حزب اعتمادملی را در غمی بزرگ فرو بُرد.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی صانعی به سبب نوگرایی‌های متعدد در فقه شیعه و نیز مواضع حق‌طلبانه، همواره مورد عتاب طیف‌های تندرو و خشک مذهب قرار داشت، اما هیچ‌گاه این سخن صاحب جواهر به شیخ انصاری را فراموش نکرد که "از احتیاط‌های خود بکاه، زیرا دین اسلام، شریعت آسان است" و همواره نیز بر همین سلوک باقی ماند و همین مساله نیز سبب اقبال مردم به فتاوای ایشان و نیز شمار بسیار مقلدان این چهره ارزشمند شد.

او به‌عنوان مرجع تقلید مردمی، مبارزی خستگی‌ناپذیر، مجاهد فی سبیل‌الله و انسانی وارسته و حق‌جو، همواره در طرف مردم ایستاد.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی صانعی در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی نیز نقشی شگرف ایفا کرد و در کنار دوستان دیگری همچون آیت‌الله کروبی، تاثیر بسزایی در موفقیت انقلاب اسلامی داشت.

حزب اعتمادملی، این واقعه سوزناک را به بیت شریف صانعی، مقلدان و ملت شریف ایران تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند منان، علو درجات را برای آن فقیه بزرگوار آرزومند است.

***

الیاس حضرتی، قائم‌مقام حزب اعتماد‌ملی: رحلت فقیه روشن‌ضمیر، عالم فرزانه و دانشمند برجسته، شاگرد حضرت امام راحل، حضرت آیت‌الله العظمی شیخ یوسف صانعی را به بیت مکرم ایشان، تمامی شیعیان و به‌خصوص مقلدان ایشان تسلیت می‌گویم.

خسران نبود ایشان ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به روحانیت، حوزه‌های علمیه و فقه پویا خواهد بود.

***

تسلیت آیت الله موسوی بجنوردی در پی درگذشت آیت الله العظمی صانعی

آیت الله موسوی بجنوردی در پیامی درگذشت آیت الله العظمی صانعی را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت اسفبار فقیه بزرگوار، حضرت آیت الله فی العالمین، جناب آقای شیخ یوسف صانعی(قدس الله نفسه الزکیه) را به عموم مسلمانان جهان، به ویژه برادر بزرگوارش آیت الله شیخ حسن صانعی و همچنین علمای اعلام و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنم.

فوت این فقیه بزرگ نوآور سلمه بزرگی به جهان اسلام بود. واقعا من امروز که شنیدم گریه کردم و متاثر شدم که این فقیه بزرگ از دست ما رفت.

امیدوارم خداوند تبارک و تعالی در جنات نعیم و بهشت برین از این فقیه بزرگ و انسان وارسته استقبال کند و به برادر بزرگوارش حضرت آیت الله آقای شیخ حسن صانعی(حفظه الله تعالی) و خانواده مکرم و آقازاده های معظمش تسلیت عرض می کنم.

من فوت این فقیه نوآور را به ملت شریف ایران و به همه علمای اعلام و مراجع عظام تسلیت عرض می کنم.

ان شاء الله خداوند تبارک و تعالی در آن عالم استقبال فراوانی از این فقیه بزرگ خواهد کرد.

امیدوارم که ما نیز هیچ وقت نام این فقیه را فراموش نکنیم.

***

پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال ناگوار حضرت آیت ا... العظمی آقای حاج شیخ یوسف صانعی موجب تالم و تاثر عمیق گردید.

ایشان از مبرزترین شاگردان حضرت امام خمینی (ره) و از مراجع بزرگ نوگرا، زمان شناس و مردمی و انقلابی بود که همواره با فتاوای خاص و جدید، راه گشای حل معضلات اجتماعی، فقهی و حکومتی بود.

اینجانب ارتحال این مرجع تقلید بزرگ را به بیت معظم و فرزندان، و بازماندگان ، به ویژه به برادر بزرگوار ایشان، آیت الله شیخ حسن صانعی نماینده محترم مقام معظم رهبری در بنیاد پانزده خرداد، تسلیت و تعزیت عرض نموده و رحمت واسعه الهی و علو درجات ، از درگاه خداوند متعال، مسالت می‌نمایم.

علی یونسی

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی

***

تسلیت محمدرضا عارف به مناسبت درگذشت آیت الله صانعی: عالمی مصلح،نواندیش، آزادی خواه و مدافع حقوق شهروندی

در پی ارتحال آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید ،دکتر محمدرضا عارف در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

انالله و اناالیه راجعون

رحلت عالم زاهد و دردمند،روحانی نواندیش و آزادی خواه، حضرت آیت الله العظمی یوسف صانعی (ره) که همه عمر پر برکت خود را در مسیری که رضایت خداوند در آن می دانست مصروف کرد برای اسلام و بخصوص حوزه‌های علمیه و دوست داران ایشان خسارتی بزرگ است.

آن عالم پرهیزکار و مصلح از ارادتمندان حضرت امام(ره) و از سردمداران و پایه‌های انقلاب بزرگی بود که به رهبری ممتاز امام خمینی به پیروزی رسید و عمر شریف خود را برای اعتلاء کلمه حق و خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام و دفاع از حقوق شهروندی و بیداری مردم صرف کرد.

وجود شخصیت‌های بزرگی چون آیت الله صانعی برای نسل جوان این کشور بسیار ارزشمند است چرا که آنان را به برخوردی عمیق‌تر با نیازهایشان برای بهره مندی از پشتوانه های روحانیت آگاه متقاعد می‌کند.

اینجانب رحلت این عالم ربانی را به ساحت مبارک حضرت ولی الله الاعظم ؛ رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و همه ارادتمندان ودوستداران آن فقید سعید به ویژه بیت شریف و بستگان و فرزندان محترمشان و اخوی گرامی ایشان جناب اقای حجت الاسلام والمسلمین حسن صانعی از صمیم قلب تسلیت عرض می کنم.

از خداوند منان خواستارم در برابر این ضایعه بزرگ به همه علاقه مندان ، مقلدان و وابستگان آن روحانی والامقام صبر و شکیبایی و اجر جزیل عنایت فرماید.

محمدرضا عارف

***

پیام تسلیت محسن هاشمی برای رحلت آیت الله صانعی

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شی

رحلت حضرت آیت الله صانعی، از پیشگامان نهضت و از برجسته ترین شاگردان امام خمینی موجب تاثر گردید.

آیت الله صانعی که از ابتدای مبارزات، نقش موثری در نهضت امام خمینی ایفا کرده و مورد اعتماد و محبت ویژه امام خمینی بود،پس از کناره گیری از مناصب حکومتی،با حضور در حوزه علمیه قم، بمدت ثلث قرن،منشا خدمات علمی برجسته ای در علوم اسلامی بویژه اجتهاد پویا و نگرش فقهی مبتنی بر در نظر گرفتن عنصر زمان و مکان، مرجع تقلیدی بروز و نواندیش محسوب می گردید

ایشان با برخورداری از تواضعی مثال زدنی و ساده زیستی و اخلاص، مورد رجوع نخبگان و نسل جوان قرار داشت

آیت الله هاشمی بواسطه حدود شصت سال همراهی با این شخصیت علمی، ارادت و احترام ویژه ای برای ایشان قائل بود.

نمایندگی از خانواده آیت الله هاشمی و اعضای شورای شهر تهران، این ضایعه را به بیت محترم آیت الله صانعی بویژه فرزند برومندشان حجت الاسلام والمسلمین سعید صانعی تسلیت عرض نموده و برای این عالم فرزانه علو درجات و همجواری با سالار شهیدان و سیدالساجدین و برای بازماندگان صبر و اجر آرزو دارم.