به بهانه روز گرامیداشت «محیط بان»
۱۳۹۹/۰۵/۱۱ ۰۹:۳۹ چاپ

 بودجه سازمان محیط زیست و حقوق محیط بانان که در قیاس با بودجه نجومی بسیاری از ارگان ها به قدری پایین است که شاهدیم سالانه بخاطر کمبود امکانات و نیروی انسانی، هزاران هکتار جنگل یا بر اثر آتش سوزی و یا بر اثر طمع و زیاده خواهی زمینخواران بلعیده میشود!

گیل خبر/ کمیل فتاحی: روز ۱۰ مرداد به نام روزجهانی "محیط بان" نامگذاری شده که بهانه ایست برای گفتن و نوشتن از شغل مردان و زنان نجیب و دلسوزی که در مقابله با خطرات بیشمار از جمله گلوله ی شکارچیان غیر قانونی سینه سپر کرده و با کمترین امکانات در دورافتاده ترین مناطق حافظ محیط زیست کشورمان هستند.

با اینحال در ایران جایگاه شغلی "محیط بان" به مراتب پایین تر از محافظت و پاسداری در سایر شئون ملی است و آنگونه که در حفاظت از تمامیت ارضی کشور بودجه های کلان صرف تجهیز نیروهای نظامی می شود، در زمینه حفاظت از محیط زیست به قدر کفاف آموزش پیشرفته و تجهیزات مدرن در اختیار محیط بانان قرار نگرفته است.

بعنوان مثال میتوان به در اختیار نداشتن پهباد آبپاش برای اطفاء حریق جنگل ها اشاره کرد که در نتیجه بر خطر و سختی کار محیط بانان اضافه کرده و خسارات گسترده ای بهمراه می آورد.
در اختیار نداشتن دوربین و ردیاب های پیشرفته برای رصد زندگی حیوانات در مناطق صعب العبور طبیعت که اغلب باعث کشف دیرهنگام تهدید حیات گونه های جانوری و دشواری کار محیط بانان در زیرنظر گرفتن و حفاظت از آنان می شود.
و ...مهمتر از همه بودجه سازمان محیط زیست و حقوق محیط بانان که در قیاس با بودجه نجومی بسیاری از ارگان ها به قدری پایین است که شاهدیم سالانه بخاطر کمبود امکانات و نیروی انسانی، هزاران هکتار جنگل یا بر اثر آتش سوزی و یا بر اثر طمع و زیاده خواهی زمینخواران بلعیده میشود!
دهها گونه ی جانوری برای سرگرمی و ارضاء میل خشونت شکار و یا بر اثر سوءمدیریت در معرض انقراض قرار می گیرند!
در سواحل دریا به دلیل ضعف نظارت، همچون بسیاری دیگر از مناطق طبیعی، به دلیل ساخت و سازهای افسارگسیخته، بستر طبیعت تغییر شکل یافته که درنتیجه زیست بوم طبیعی حیوانات را به خطر انداخته و محیط تالاب و دریا را به زباله دان تبدیل کرده است!
بعلاوه بسیاری موارد مهم و تاسفبار دیگر که اگر تلاش مداوم محیط بانان و گروه های حامی طبیعت و NGO ها نبود، این روند فرسایشی با سرعت بیشتری طبیعت ایران را به سمت نابودی پیش می برد!

در این پیکار نابرابر، حافظان نخست محیط زیست، لباس سبزهایی هستند که با کمترین توقع، همواره با عشق و علاقه در دورترین مناطق کشور از مرزهای محیط زیست ایران پاسداری می کنند و دوشادوش آنها تشکلهای مردم نهاد هستند که با احترام به طبیعت، جای خالی سوءتدبیر دولتمردان را پر می کنند.

 

عکس: مستند فصل آتش و دود از مازیار یوسفی