توسط انتشارات دوات معاصر؛
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ ۱۲:۱۱ چاپ
انتشار سه کتاب توسط نویسندگان گیلانی

سه کتاب نویسندگان گیلانی توسط انتشارات دوات معاصر منتشر شد.

گیل خبر/ دومین مجموعه شعر «ابراهیم کارگرنژاد» ملقب به «الف- کندو» تحت عنوان «عکس برگردان» در سال 1399 توسط انتشارات دوات معاصر به قیمت 25 هزار تومان در 160 صفحه منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: ابراهیم کارگر‌نژاد( الف_کندو) شاعری از خطه¬گیلان، شهرستان فومن است که در حال حاضر در جزیره¬ی خوش آب و رنگ «قشم» سکونت دارد. شعرهایش همواره مبتنی بر احساس هستند. او شاعری واکنشی است. شعرهایش نشان می¬دهد که تجربه¬های زندگی را می¬نویسد. از این رو ، گاه حسی نوستالژیک دارند، گاه از جنسِ معصومیت کودکانه هستند و گاه نیز لحنی اجتماعی با چاشنی اعتراض دارند. از صنعت کنایه، استعاره ¬و جناس آوایی بسیار بهره برده است. تلاش و پشتکار او ستودنی است. اغلب اشعارش بندهایی موجز دارد چرا که شاید چون کارل گوستاو یونگ معتقد است: «کلمات بسیار، تباهی معناست» . او بی¬توجه به زبان نیست، زبان در شعرش مقدمه¬ای برای تفکر و تعقل است. به قول مولانا: آدمی مخفی است در زیر زبان/ این زبان پرده است بر درگاه جان. گاه معنا در سطح زبانش حضور دارد، گاه نیز باید لایه¬ها را کنار زد و آنها را چون دُر از دلِ صدف بیرون کشید.
شعری از این مجموعه را از نظر می گذرانید:

آهوانِ استعاره
آهوانِ جوان
به بیشه¬ ها
اعتماد خواهند کرد

حنجره با پنجره
سکوت کپک زده را
پاک خواهد کرد

شکلی از شدن
تک واژه¬ ی آس¬گون
و...
پیراهنی که از بوی یوسفش
معطر است

حادثه می¬ خوابد!
آهوانِ استعاره
آهوانِ جوان
به بیشه¬ ها
اعتماد خواهند کرد.

رمان خانمِ کتاب منتشر شد

رمان «خانم کتاب» نخستین اثر حسن جان محمدی است که در ابتدای بهار 1399 توسط انتشارات دوات معاصر در 400 نسخه به قیمت 20هزار تومان چاپخش شد.

بخشی از این رمان را از نظر می گذرانید:
کتاب را گرفت و بدون اینکه کادویش را باز کند گذاشت داخل کیفش.
گفتم: «دوست نداری بدونی کادوت چیه؟»
با دو دلی گفت: «مگه همون کتابی نیست که به زور مجبورم کردی انتخابش کنم!»
گفتم: «چرا، ولی الان نمی¬خوام زورت کنم بازش کنی!»
لبخندی زد و کادو را از کیفش بیرون آورد. کاغذ کادو را باز کرد، کتاب را بیرون کشید و ورق زد. پشت جلد کتاب نوشته بودم تقدیم به خانم کتاب.
چهره¬اش کمی متعجب و خندان شد.
گفتم: «ببخشد نمی¬دونستم اسمتون چیه.»
با لبخند گفت: «چه اسم قشنگی، ولی چرا خانم کتاب؟»

اسطوره از باستان تا گردشگری پایدار منتشر شد


«اسطوره از باستان تا گردشگری پایدار» عنوان پژوهشی است از شوکت منصوری که در سال 1399 توسط انتشارات دوات معاصر به قیمت 20هزار تومان در 108 صفحه منتشر شد.
شایان ذکر است از شوکت منصوری – شاعر، نویسنده و منتقد ادبی - پیشتر دو مجموعه شعر تحت عنوان¬های«نوستالژی کهکشان راه شیری» و «خنده در تاریکی» منتشر شده است.
در زیر بخشی از کتاب را از نظر می¬گذرانید:
این کتاب پژوهشی در همرازی و هم ¬آوازی ِ اساطیر در فرهنگ گردشگری است. قبل از پرداختن به جستار گردشگری می¬ خواهد به مفاهیم اولیه و بنیادین اسطوره بپردازد. پس از آن، بنیان¬ های گردشگری و اسطوره را مورد کنکاش و بررسی قرار می‏ دهد. در پی شناخت هر مفهومی ابتدا یک¬سری از لغات و واژه¬ ها تبارشناسی می¬ شوند و در این¬جا هم ضروری است
واژه¬ ی اسطوره به لحاظ لغت شناسی پی گرفته شود. پس برای شناخت اسطوره ابتدا لازم است به آنتولوژی آن پرداخته شود و سپس در یک بستر مفهومی و تاریخی به پروسه¬ ی تاریخی، جهان¬ بینی و دیگر مفاهیمی که جهان اسطوره را می¬ سازد و شکل می¬ دهد، پرداخته شود. چون این مفاهیم در شکل گیری، تثبیت و تحکیم تمدن بشری نقش اساسی و بنیادی دارند.