ماکان حائری فومنی
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ ۱۴:۳۹ چاپ
هشدار برای پساکرونا

اگر بخواهیم از دیدگاه فرهنگی به ویروس کرونا نگاه کنیم. می‌توان گفت ویروس کرونا بزرگترین آسیب و غیر قابل جبران ترین دوره فرهنگی را در ایران بعد از خودش به جای خواهد گذاشت و همه‌ی این معضلات و آسیب ها به نام مسئولانی نوشته خواهد شد که در ابتدای مسیر چشم خود را به روی واقعیت بستند.

گیل خبر/ماکان حائری فومنی * 

*عضو دفتر فرهنگی حزب اعتماد ملی

 

در روزها و هفته های ابتدایی پس از اعلام خبر ورود کرونا به کشور تردید های قابل توجهی در اذهان عمومی و در میان مردم در این خصوص وجود داشت، آن نه‌تنها تاریخ ورود کرونا به کشور را پیش‌تر از تاریخ رسمی اعلام شده(30بهمن) می‌دانستند بلکه هر روز در فضای مجازی آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درخصوص تعداد متبلایان و فوت شده ها باور نمی‌کردند.

حال سوال این است که مسئولین دانسته یا ندانسته چه نقشی در فروپاشی ساختمان اعتماد مردم به مدیران و نهادهای دولتی و حکومتی همچنین مردم به مردم ایفا کردند.
خودداری از قرنطینه یا محدودسازی شهرهای کانونی انتشار کرونا منجر به وقایع تلخ و ناگواری شد، این مساله کار را به جایی رساند که در استان ها و شهرهای مختلف مردم به صورت خودجوش اقدام به جلوگیری از ورود مسافران به شهر های خود کنند و به همین علت درگیری ها و مشکلات مختلفی از نظر اجتماعی در کشور ایجاد شد.کاش چنین فضایی ایجاد نمی‌شد تا در نتیجه‌ی آن حرمت ها میان مردم شکسته شود و کار به نزاع های خیابانی برسد.
کرونا جنبه های مخلفی از زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است، نخست اقتصاد و معیشت سطوح مختلف افراد جامعه را فارغ از مستضعف یا ثروتمند بودن آن‌ها تحت تاثیر قرار داد. اما رکود اقتصادی تنها آسیب کرونا نبود، آسیب بزرگ دیگر کرونا بحران های اجتماعی بود، انتشار گسترده‌ی متن های طنز اما آمیخته با توهین و تمسخر در فضای مجازی درخصوص اقوام ایرانی نشان از یک بحران عمومی داشت.
از سوی دیگر ناهماهنگی در تصمیم گیری و برنامه ریزی طی هفته های ابتدایی پس از شیوع کرونا منجر بی اعتمادی مردم به نهاد های خدمات رسان درمانی و همچنین داروخانه ها شد، در نتیجه می‌توان گفت خواص جامعه، عوام را در مقابل هم قرار دادند.
چنین آسیب هایی وقتی به آسیب های اقتصادی متصل شود. به سادگی قابل جبران نخواهد بود، اگر بخواهیم از دیدگاه فرهنگی به ویروس کرونا نگاه کنیم. می‌توان گفت ویروس کرونا بزرگترین آسیب و غیر قابل جبران ترین دوره فرهنگی را در ایران بعد از خودش به جای خواهد گذاشت و همه‌ی این معضلات و آسیب ها به نام مسئولانی نوشته خواهد شد که در ابتدای مسیر چشم خود را به روی واقعیت بستند و با تصمیمات نابخردانه مردم را به جان هم انداختند. بحران های اجتماعی و مشکلات اقتصادی حاصل از شیوع کرونا به عاملی برای افزایش نارضایتی های عمومی بدل خواهد شد و در نتیجه ما باید منتظر برخی ناآرامی ها در تابستان آینده باشیم. علی ایحال امید است که بصیرت به مسئولین و تصمیم‌گیران بازگردد تا شاهد شکست پایه های اجتماعی کشور نباشیم.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code