در یکصد و سی هشتمین جلسه شورای شهر رشت جزئیات بودجه سال ۹۹ شهرداری تصویب شد و اکثر اعضای شورا به سهم اندک پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی در آن اعتراض کردند.

گیل خبر/ اسماعیل حاجی‌پور عصر امروز در یکصد و سی هشتمین جلسه شورای شهر رشت با اشاره به در پیش بودن سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: سپاه پاسداران برای دفاع از انقلاب ایجاد شد و در بحران‌های مختلف مانند سیل و زلزله به مردم خدمت‌رسانی کرده و می‌کند.

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه کلیات بودجه امسال شهرداری با 905 میلیارد تومان تصویب شد و با توجه به دستورالعمل وزارت کشور بخشی از پرداختی‌های ما که در سال گذشته جزو بودجه جاری بود امسال جزو بودجه عمرانی شد و گفت: این بودجه عمرانی به‌عنوان حقوق پاکبانان پرداخت می‌شود و بودجه امسال ما با توجه به بحران برف و کرونا به‌سختی بسته شد.

وی با اشاره به اینکه به این نتیجه رسیدیم پروژه‌های کمتری را جهت اجرا مدنظر قرار دهیم تصریح کرد: حلاوت یک پروژه به افتتاح آن است نه کلنگ‌زنی و وقتی به بهره‌برداری برسد مردم از آن استفاده می‌کنند لذا در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم پروژه‌هایی مثل سرچشمه و امام علی(ع) که سال‌ها در انتظار افتتاح هستند را تکمیل کنیم.

حاجی‌پور پروژه مهم هوشمندسازی شهرداری رشت را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: هوشمندسازی شهرداری رشت موجب می‌شود که مردم دیگر سرگردانی نکشند و برای صدور پروانه نیازی به مراجعه و بیرون رفتن مردم نباشد و این پروژه تاکنون 37 درصد پیشرفت کرده است و امیدواریم که به‌زودی این امر به‌طور کامل محقق شود.

رئیس شورای شهر رشت موضوع راه‌اندازی دوربین‌های کنترل ترافیک این شهر را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: دوربین‌های زیادی اخیرا در شهر رشت نصب شده و یکی از شرکت‌ها روی این پروژه کار می‌کند و از 100 کیلومتری که با ما قرار داد بسته تاکنون 57 کیلومتر را کار کرده است.

وی با بیان اینکه تمام امید ما روی بخش سرمایه‌گذاری است ابراز داشت: سرمایه‌گذار مانند پرنده‌ای است که با کوچکترین صدا می‌پرد لذا باید برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کنیم و ما باید سرمایه‌گذار جذب کنیم و کاری نکنیم که به‌دلیل پیچ و خم‌های اداری فراری شود.

رئیس شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: بند (و) با 261 میلیارد تومان در حال نابودی بود اما با دستور موکد رئیس سازمان برنامه و بودجه احیا شد و به احتمال زیاد تا فردا این مشکل حل می‌شود، همچنین باید یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای تجهیز شهرداری منطقه دو پادار کنیم.

نایب‌ رئیس شورای شهر رشت نیز در این جلسه ابراز داشت: تصمیماتی که اینجا گرفته می‌شود با در نظر گرفتن شرایط شهرداری است و اعضای شورا تصمیماتی می‌گیرند که همواره موافق و مخالفانی دارد.

فرهام زاهد به برگزاری جشنواره سالانه «بازی» در شهر رشت و حواشی پیرامون آن اشاره کرد و گفت: این جشنواره هر سال برگزار می‌شود و شهرداری رشت یکی از بازوهای اصلی اجرای آن است و در بحث سخت افزار به ما کمک می‌کند لذا از شهرداری و هر سازمان و ارگانی که به جشنواره کمک کرده می‌خواهم لیست کمک‌ها را در سایت شهرداری قرار دهد تا باعث ایجاد شائبه نشود.

احمد رمضانپور نرگسی رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت نیز در این جلسه ضمن گرامیداشت روز سعدی عنوان کرد: درخواست دارم که از سرجمع اعتبارات اختصاص یافته برای پروژه‌های عمرانی، 10 درصد را به پروژه‌های حوزه فرهنگی اختصاص دهیم تا مشکلات این حوزه نیز تا حدی برطرف شود.

عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در این جلسه گفت: قصد نقد پروژه‌ای را ندارم اما وقتی پروژه‌های نیمه‌تمامی داریم که قابلیت تکمیل دارند نیاز است که در مدیریت هزینه‌های خود بیشتر فکر کنیم زیرا برخی پروژه‌ها اولویت ما نیستند و باید پروژه‌های نیمه‌تمام و واجب‌تر را با بودجه فعلی تکمیل کنیم.

بهراد ذاکری با اشاره به اینکه پروژه‌های مختلفی در شهر رشت اجرا شده که حرف و حدیث زیادی داشتند افزود: حتی اگر برای تکمیل پروژه امام علی(ع) شهرداری دچار خسارت شود و پول خود را دور بریزیم اما نباید با دخالت کسی منحرف شود و اتفاقات خاصی پشت پرده بیفتد و منافع مردم را درنظر بگیریم.

وی با اشاره به ضرورت واقعی‌سازی حق و حقوق پرسنل شورا تصریح کرد: البته باید حداقلی را برای پرداخت حقوق درنظر بگیریم تا کسی متضرر نشود اما طوری برنامه‌ریزی کنیم کسانی که بیشترین زحمت را می‌کشند حقوق بیشتری نیز بگیرند.

این عضو شورای شهر رشت ضمن گله‌مندی از برخی انتصابات در شهرداری رشت عنوان کرد: اگر قرار است انتصابی انجام شود باید طبق یک آیین‌نامه مشخص باشد و اگر مدرک و سابقه کار افراد را درنظر بگیریم قطعاً افراد بهتری را می‌توانیم در سمت‌های مختلف منتصب کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: سهم بودجه سال 99 شهرداری رشت برای پروژه‌های فرهنگی بسیار کم است و مرمت و احیای ساختمان‌های شهرداری رشت یا زمین‌های ورزشی از جمله این موارد است و سازمان زیباسازی باید ساخت المان‌های میدان شهر رشت ازجمله میدان امام حسین(ع) را در اولویت قرار دهد. 

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه بودجه شهرداری در بخش فرهنگی به‌شدت کاهش یافته است افزود: یادمان شهدای گمنام در پارک ملت مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و امیدوارم هر چه سریع‌تر این پروژه تعیین تکلیف شود و با شهردار رشت مجدداً درباره پروژه‌های مختلف که مشکل دارند مذاکره و وضعیت آنها تعیین تکلیف شود.

عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه باید به پروژه‌هایی با رویکرد فرهنگی و اجتماعی بیشتر توجه شود بیان کرد: هر چه در بودجه امسال نگاه کردم توجهی به پروژه‌های فرهنگی نشده و ما به شکل شاخص نمی‌توانیم بگوییم کار فرهنگی مشخصی را انجام دادیم و بسیاری از فعالیت‌های علمی ما نیز تکمیل نشده است.

محمدحسن عاقل‌منش اظهار داشت: اگر شهردار نتواند در یک سال آینده رفع مشکل کند عملاً شورای دوره پنجم را بدون هیچ کاری به پایان می‌رسانیم و سال 91 رصدخانه کوشیار با پیشرفت فیزیکی 90 درصد تا به امروز افتتاح نشده چون شهرداری نتوانست برای آن تجهیزات بخرد لذا خواهشمندم تا پایان دوره وضعیت این پروژه را مشخص کنیم و به جامعه علمی هدیه بدهیم.

وی با اشاره به ساختمان قدیمی شورا که یادگار دوران مشروطه است خاطرنشان کرد: این ساختمان متعلق به میرزا خلیل از یادگاران دوران مشروطه است و قرار بود پس از تخلیه، آن را به ساختمان مشروطه تبدیل کنیم اما من این خواست را در بین مسئولان نمی‌بینم و این موضوع را پیگیری نمی‌کنند.

عاقل‌منش افزود: بخشی از پروژه آرامگاه دکتر حشمت طالقانی لاهیجانی را پیمانکار آن انجام داده اما دو کار مانده است یکی آنکه تکمیل نهایی پروژه و بخش دیگر اختصاص اعتبار توسط شهرداری است و خواهشمندم به شکل جدی این موضوع را پیگیری کنید زیرا اگر بخواهیم بسیاری از پروژه‌ها را می‌توانیم تکمیل کرده و به افتتاح برسانیم.

عضو شورای شهر رشت نیز در این جلسه با انتقاد از اینکه برای تکمیل پروژه‌های مختلف هر ساله بحث می‌شود اما خروجی ندارد خاطرنشان کرد: کشور ما به‌دلیل تحریم‌ها در بحران است و ما باید خلاقیت داشته باشیم اما هر ساله برای تصویب بودجه جدل می‌کنیم که بی‌فایده است.

حجت جذب با بیان اینکه درآمد امسال شهرواری رشت نسبت به سال گذشته کمتر است در حالیکه باید حقوق بیشتری بپردازد گفت: حق و حقوق کارگران تضییع می‌شود و میزان پول ثبت شده در فیش آنها با پول دریافتی متفاوت است و پیمانکار آن را بالا می‌کشد و شهردار وظیفه دارد این موضوع را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه 15 ناحیه رشت برای نظارت روی حوزه رفت و روب و نگهداری فضای سبز مشکل دارد تصریح کرد: شهردار منطقه موظف است صفر تا صد کارها را خودش انجام دهد؛ با کدام منطق کسی دیگر می‌تواند این کار را بدون مشکل و نظارت انجام دهد.

شهردار رشت نیز در این جلسه از افزایش 5 میلیارد تومانی برای پرداخت حقوق کارکنان این سازمان خبر داد و اظهار داشت: بودجه 58 میلیارد تومانی تملک املاک، هوشمندسازی 16 میلیارد تومان، حفظ و نگهداری از فضای سبز 30 میلیارد تومان و دفن زباله 5.5 میلیارد تومان از اهم جزئیات بودجه سال 99 شهرداری رشت است.

ناصر حاج‌محمدی با بیان اینکه شهرداری یک ساختار مشخصی دارد و اینطور نیست که شخص مهم باشد افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز ساختمان‌های نسقی در بخشی از رشت بیداد می‌کند و شهردار منطقه وظیفه عادی خود را نمی‌تواند انجام دهد و ناظران مقیم آن منطقه باید کار کنند.

شهردار رشت با تأکید بر اینکه مدیر باید اصلاح شود و مصوبات نباید تغییر کنند تصریح کرد: اگر مدیری ضعیف است سیستم مدیریتی باید اصلاح شود اما مصوبات را باید اجرا کنیم.

 در جلسه امروز شورای شهر رشت جزئیات بودجه سال 99 شهرداری تصویب شد.

 

تسنیم