چالش های متعدد یک سال بدون نمایندگی؛
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۱۲:۳۱ چاپ

گیل خبر/ سرویس سیاسی: درگذشت نماینده منتخب آستانه اشرفیه موجب شد که رئیس ستاد انتخابات استان گیلان اعلام کند انتخابات جدید این حوزه انتخابیه در اولین انتخابات پیش رو برگزار می شود. شنیده ها حاکی از آن است که منظور محمود قاسم نژاد از اولین انتخابات پیش رو نه انتخابات دور دوم در 29 فروردین 99 بلکه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال 1400 است. 

اگر چنین فرضی را درست بگیریم به نظر می رسد آستانه اشرفیه  نزدیک یک سال ( از پایان مجلس دهم) بدون نماینده سر خواهد کرد. البته  وظایف نماینده نیز طبق قانون به نماینده شهرستان همجوار (لاهیجان و سیاهکل) منتقل خواهد شد. این در حالی است که رسول فرخی نماینده منتخب لاهیجان و سیاهکل در مجلس یازدم خود برای اولین بار سابقه نمایندگی مجلس را بدست آورده است و مشخص نیست چگونه می تواند ضمن دفاع از حوزه انتخابیه خود به مسائل شهرستان همجوار نیز به طور دقیق رسیدگی کند. 

در گذشته شاهد آن بودیم که به محض ابطال یک حوزه انتخابیه انتخابات میان دوره ای در بازه زمانی سریعتری برگزار می شد. حتی در مجلس اول سه بار انتخابات مجلس میان دوره ای برگزار شد. اما حالا دیگر به نظر می رسد برگزاری انتخابات نیز وارد یک چرخه بوروکراتیکی شده است که مدتها طول می کشد سیکل آن ادامه پیدا کند. البته از برگزار کنندگان انتخابات باید پرسید در صورت ابطال انتخابات در سال 1400 و یا اتفاقی همچون فوت نماینده بعدی باید چه کرد؟ یعنی آستانه اشرفیه دیگر هیچ وقت در مجلس یازدهم نماینده ای نخواهد داشت؟

به نظر می رسد 29 فروردین 99 بهترین فرصت برای برگزاری انتخابات مجدد آستانه اشرفیه است. اکنون شرایط مهیا است و کاندیداها نیز مشخص هستند. شورای نگهبان هم که صلاحیت آن ها را بررسی کرده است. جز این که در این فرصت باقیمانده شاهد اتفاقات جدیدتری باشیم. حالا اگر کاندیدای جدیدی هم ورود کرد شورای نگهبان فرصت بیشتری برای بررسی صلاحیت وی دارد. با این شرایط چرا نباید انتخابات در آستانه اشرفیه زودتر برگزار شود و حق این حوزه انتخابیه یک سال به محاق نرود؟