در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار می شود؛
۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ۱۱:۵۰ چاپ

روابط عمومی بنیاد فرهنگی شیون فومنی، از سوی بنیاد شیون فومنی و با همکاری پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و نشر ثالث،آیین رونمایی از کتاب “نی زن کنار برنجزار” به قلم دکتر احمد ابومحبوب‌ روز پنج شنبه، ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۰، در محل سالن اجتماعات پژوهشکده‌ گیلان شناسی دانشگاه گیلان واقع در رشت، تقاطع غیر همسطح انتظام رشت، بلوار شیون فومنی، ابتدای خیابان سلیمانداراب برگزار می شود.


گیل خبر/  به نقل از روابط عمومی این بنیاد درباره ی این کتاب بیان نمود: کتاب ” نی زن کنار برنجزار” با موضوع بررسی زندگی و شعر شاعر معاصر ” شیون فومنی به تازگی از سوی نشر ثالث با همکاری بنیاد شیون فومنی منتشر شده است.
در ادامه روابط عمومی بنیاد فرهنگی شیون فومنی اعلام نمود: در این آیین رونمایی، استادان مبرز دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان: دکتر علی تسلیمی، دکتر علی صفایی و دکتر علیرضا نیکویی ابعاد مختلف کتاب ” نی زن کنار برنجزار” را مورد بررسی، نقد و نظر کارشناسی قرار خواهند داد.
وی در ادامه گفت: پخش تصاویر شعرخوانی شیون فومنی و تصاویری از دکتر احمد ابومحبوب و اجرای موسیقی بر اساس ترانه های شیون فومنی از دیگر بخش های این آیین می باشد.
روابط عمومی بنیاد فرهنگی شیون فومنی در پایان افزود: دکتر احمد ابومحبوب عضو هیات امنای بنیاد فرهنگی شیون فومنی و از شیون شناسان مسلم همروزگار ما بود. از ایشان مقالات متعددی درباره ی شعر گیلکی و شعر فارسی شیون فومنی به یادگار مانده است و افزون بر آن استاد راهنمای پایان نامه های دانشگاهی با موضوع شعر شیون فومنی در دانشگاه های تهران از دیگر فعالیت های شیون پژوهی این استاد ادبیات بوده است. کتاب ” نی زن کنار برنجزار” آخرین اثر شیون پژوهی این استاد مبرز دانشگاه درباره ی اشعار گیلکی و فارسی شیون فومنی است که از وی به یادگار مانده است. در این‌ کتاب دکتر ابومحبوب با گذری بر زندگی شیون فومنی، اشعار گیلکی و فارسی این شاعر نامدار معاصر را مورد بررسی، نقد و تحلیل قرار داداه است و در پایان کتاب با جدولی از ترانه های سروده شده ی گیلکی و فارسی شیون فومنی به تبیین و تشریح ارزش های ابعاد هنری این ترانه ها پرداخته است.

دکتر احمد ابومحبوب، اصالتا انزلیچی و در سال ۱۳۳۵ از پدر و مادری اهل بندرانزلی در تهران متولد شد. تحصیلات دوره ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند. در سال ۱۳۵۵ به دانشسرای راهنمایی تهران وارد شد و مقطع فوق دیپلم را دریافت کرد. دکتر احمد ابومحبوب در اولین سال از بازگشایی دانشگاه بعد از انقلاب فرهنگی، در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در سال ۱۳۶۴ مدرک کارشناسی خود را گرفت و در سال ۱۳۶۹ مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رساند. ابومحبوب در دوره ی دکترای همان رشته در همان دانشگاه پذیرفته شد اما به دلیل اشتغال در آموزش و پرورش، موفق به ثبت نام در آنجا نشد. دکتر ابومحبوب، در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات هم از پذیرفته شدگان بود و به همین دلیل، موفق به کسب مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی در همین دانشگاه شد. از آثار دکتر احمد ابومحبوب علاوه بر صدها مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده ی داخلی و بین المللی، به این کتاب ها می توان اشاره کرد:
– “تصحیح دیوان رباعیات اوحدالدین کرمانی” ،
– “ساخت زبان فارسی”،
– “کالبد شناسی نثر”،
– “عروض و قافیه و نقد ادبی”،
– “سبک شناسی شعر”(ده جلد)،
– ” فرهنگ چهارزبانه علوم اجتماعی” (ترجمه)،
– “در های و هوی باد”(زندگی و شعر حمید مصدق)،
– “گهواره سبز افرا”(زندگی و شعر سیمین بهبهانی)،
– ” کک کوهزاد”،
– ” فمینیسم های ادبی”(ترجمه)،
– مجموعه شعر “غزل در غزل”.
دکتر احمد ابومحبوب، روز یکشنبه ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷ به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در سن ۶۲ سالگی در تهران چشم از جهان فروبست.