به مناسبت روز جهانی تالاب ها برگزار شد؛
۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ۱۰:۴۲ چاپ
آشنایی دانش آموزان دبستان علم آفرین با مفاهیم زیست محیطی

 به مناسبت دوم فوریه، روز جهانی تالاب ها، برنامه مشترکی با مشارکت دبستان غیرانتفاعی پسرانه علم آفرین رشت و موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما، با هدف آشنایی دانش آموزان با مفاهیم زیست محیطی و اهمیت و لزوم توجه به تالاب ها برگزار شد.

گیل خبر/ به گزارش روابط عمومی دبستان غیرانتفاعی علم آفرین، در این رویداد که به میزبانی دبستان علم آفرین برگزار شد، کارشناسان موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما با حضور در کلاس های درس این مرکز آموزشی، نسبت به آموزش مسایل زیست محیطی به دانش آموزان اقدام کردند.     

در این رویداد، مفاهیم پایه زیست محیطی شامل انواع زباله (زباله تر، زباله خشک، زباله عفونی)، روش ها و اهمیت تفکیک زباله از مبدا، بازیافت زباله های خشک و اهمیت بازیافت کاغذ توضیحاتی به دانش آموزان دبستان علم آفرین داده شد. در ادامه، به مناسب روز جهانی تالاب ها به موضوع تالاب ها، آشنایی با تالاب عینک رشت، اهمیت آن، چالش های سنبل آبی و خطرات مربوط به آن اشاره شد و دانش آموزان با جاذبه طبیعی تالاب عینک رشت بیشتر آشنا شدند. تالاب عینک رشت در واقع بزرگ‌ترین تالاب شهری در ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان به حساب می‌آید. این مرداب را به دلیل اینکه در عکسهایی هوایی شکلی شبیه عینک دارد، تالاب عینک می نامند.

 

49 سال قبل در چنین روزی (دوم فوریه 1971) در ایران و شهر رامسر، کنوانسیونی با حضور نمایندگان 18 کشور جهان تشکیل شد و طی آن کشورهای عضو پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آن‌ها امضا کردند که به کنوانسیون رامسر معروف شد. در حال حاضر 169 کشور جهان برای حفاظت از تالاب ها عضو این کنوانسیون می باشند.

 

یکی از تهدیداتی که در سالهای اخیر تالاب عینک رشت را در خطر قرارداده، هجوم گیاه سنبل آبی به این تالاب است. سنبل آبی به دلیل رشد سریع در محیط‌ های آبی و مصرف مقادیر زیادی از اکسیژن آب، یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های گیاهی غیر بومی آبزی است که با سرعت بالایی تکثیر می‌شود و با گسترش در مناطق مختلف پهنه آبی، تهدیدی جدی برای تنوع زیستی به شمار می‌رود.