به گزارش گیل خبر، علی تقی کریمی، معاون فنی مرکز بهداشت علوم پزشکی گیلان امروز (6اسفند) در همایش سلامت مردان که در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی برگزار شد اظهار کرد: ارتقاء سلامت جامعه از برنامه های مهم وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه در گذشته خوراک، پوشاک، آموزش، اوقات فراغت و مسکن و سلامت جزء مولفه های مهم شناسایی انسان سالم بود گفت: اما امروزه با وجود بیماریهای فراوان این مولفه ها و شاخص ها دگرگون شده است.

کریمی، اذعان کرد: تحرک روزانه 30 دقیقه سلامتی انسان را از همه جوانب رقم خواهد زد.

معاون فنی مرکز بهداشت علوم پزشکی گیلان، تصریح کرد: خود مراقبتی و پیشگری از انواع بیماری ها مهمترین مواردی است، که باید جهت ارتقاء سلامتی جامعه بدان توجه کرد.

وی افزود: طبق آمارهای دریافتی بیماری های غیر واگیر در جهان رو به افزایش و بییماری های واگیر نسبت به گذشته کاهش یافته است.

کریمی، اضافه کرد: کم تحرکی و تغذیه نامناسب از عوامل چاقی شمرده شده و این خود عامل موثر در ابتلاء به انواع بیماریهای غیر واگیر است.

معاون فنی مرکز بهداشت علوم پزشکی گیلان، به تفاوت شاخص سلامت مردان و زنان اشاره و خاطرنشان کرد: امید به زندگی، حوادث ترافیکی، حوادث شغلی، اعتیاد، ایدز، چاقی شکمی و استعمال دخانیت و .... از اهم تفاوت سلامت بین زنان و مردان در جامعه است.

کریمی اظهار کرد: 50 درصد افراد جامعه در کشور دارای افزایش وزن و کلسترول خون بالا هستند.

در ادامه علی حمیدی مدنی، متخصص ارولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه جامعه سالم بهره وری را بیشتر خواهد کرد گفت: همه کارکنان دولت نباید فقط پشت میز مستقر شده و هیچ گونه حرکتی نداشته باشند، عدم تحرک از عوامل افزایش بیماریهای غیر واگیر است.

حمیدی مدنی اذعان کرد: از دوران های کهن تاکنون اندیشمندان جامعه به این امر معتقد بودند که تحرک بدنی و ورزش سلامت انسان را رقم خواهد زد.

متخصص ارولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: چاقی و کم تحرکی باعث افزایش انواع بیماریها به ویژه سرطان ها خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار و تحقیقات رسیده چاقی باعث 13 سرطان شایع خواهد شد.

متخصص ارولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تقویت سیستم دفاع بدنی نیازمند تغذیه مناسب و تحرک مستمر است ادامه داد: افرادی که  روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش می کنند دارای سلامت روانی بوده و همچنین نسبت به دیگران شاداب تر هستند.

حمیدی مدنی اذعان کرد: داشتن فکر پریشان و استرس و اضطراب خود باعث انواع بیماریها است جامعه را باید تبدیل به جامعه شادی کنیم.

متخصص ارولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به پوشیدن لباس شاد اشاره کرد و گفت: رنگ شاد لباس نیز بر چهره و روان افراد تاثیر به سزایی خواهد داشت.

شبستان