به گزارش گیل خبر، سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبازر در تبیین اظهارات حسن روحانی در باب امکان نقد در حکومت معصوم موردی در زمان زمامداری پیامبر اکرم (ص) مثال زد که یکی از اصحاب با نقد یکی از مکان های انتخاب های پیامبر برای دفاع، نظر ایشان را تغییر داد.
اکرمی با تاکید بر اینکه «جای بحث های کلامی یا در حوزه است، یا در دانشگاه یا در مراکز علمی و آموزشی» اظهار کرد: «غیر از این مکان ها وقتی برخی مسائل مطرح می شود که سوالات بسیاری با خود دارد خیلی جواب نمی دهد و نتیجه بخش نخواهد بود. از جمله همین بحثی که آقای روحانی مطرح کردند در مکان مناسبی مطرح نشد. ایشان این بحث را در وزرات اقتصاد و دارایی مطرح کردند در حالی که در آنجا باید همان مسائل وزارت اقتصاد و دارایی مطرح شود نه یک بحث کلامی که مبحث عصمت اهل بیت و نقد و انتقاد آنها است.»
عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه «ظاهرا مقصود آقای روحانی در این بحث کاملا برای برخی روشن و گویا نبوده است» تصریح کرد: «منظور ایشان این بود که آیا می شود از پیغمبر سوال کرد و می شود یا حتی نسبت به تصمیمی که پیغمبر گرفته است سوال، پرسش یا نقد کرد.»
اکرمی با تاکید بر اینکه «ما باید بین وحی و رای تفکیک قائل شویم» اظهار کرد: «آنچه رسول اکرم فرموده حرف خداست جای بحث ندارد؛ چون کلام خداست اما ما در جنگ بدر داریم که رسول اکرم یک نقطه ای را برای عملیات در نظر گرفته بودند، یکی از اصحاب آمد گفت یا رسول الله آیا این مکان را به امر و دستور خدا انتخاب کردی یا به تشخیص خودت، پیغمبر فرمودند نه این تشخیص خودم است و آن فرد به حضرت قبولاند که این مکان برای دفاع مناسب نیست و باید مکان دیگری انتخاب شود و پیغمبر هم آن را قبول و مکان دیگری را انتخاب کردند. آقای روحانی منظورشان این است که ما می توانیم از رسول اکرم سوال کنیم یا به کار او نقد بکنیم.»
این فعال سیاسی اصولگرا به یک مورد تاریخی دیگر اشاره کرد و گفت: «ما داستان حضرت موسی و خضر را هم در قرآن داریم؛ با اینکه حضرت موسی آمده بود شاگردی حضرت خضر را بکند و به او گفته بود «هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً،آیا می توانی از آن علم لدنی خود به من بدهی که بر رشد من افزوده شود اما وقتی سه تا کار که از حضرت خضر دید نتوانست تحمل کند و از هم جدا شدند. برای اینکه حضرت خضر یک نگاه داشت و حضرت موسی نگاه دیگری داشت، در عین حال سوال کرد و حضرت خضر جواب او را داد و قضیه به خوبی خاتمه یافت.»
اکرمی با بیان این روایت اضافه کرد: «این بحث ها، بحث های طلبگی و حوزوی است و ما باید بنشینیم در حوزه و دانشگاه در این باره هم بحث کنیم؛ چون این بحث ها کشدار هم هست برای برخی قابل تحمل نیست.»
او تاکید کرد: «حتما پیغمبر جایگاه رفیعی دارد و دستوری فرمود باید اطاعت شود، این متن خدای متعال است اما جای سوال ما داریم البته نه برای اعتراض. گاهی سوال برای تفهیم و استفهام است و گاهی به عنوان اعتراض و نفی است؛ کسی که پیغمبر و امام معصوم را قبول دارد نمی تواند به او اعتراض کند اما می تواند سوال کند. به قول امروزی ها می تواند از چون و چرای مطلب سر دربیاورد و این ظاهرا شدنی است.»
اعتمادآنلاین