به گزارش گیل خبر، احمد سیاوش پور، مدیرکل دادگستری گیلان پیش از خطبه های امروز(9تیر) نماز جمعه این شهر که در مصلی امام خمینی رشت برگزار شد طی سخنانی به مناسبت هفته قوه قضائیه، مهمترین بخش حکومت را عدالت دانست و گفت: قوه قضائیه از ارکان انقلاب است.

وی تعقیب و مجازات مجرمان و پیشگیری از جرم از مهمترین رسالت های قوه قضاییه برشمرد و اظهار کرد: راهکارهای تامین عدالت و امنیت در معنای وسیعش در قوه قصاییه پیش بینی شده است.

سیاوش پور اذعان کرد: اگر نظام جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و فراملی محکم و با صلابت می ایستد به خاطر حضور نهادهای حقوقی مانند قوه قضائیه در کنار نیروهای نظامی و رهبری است.

وی با بیان اینکه دشمن با هدف ضربه زدن به انقلاب متفکران بزرگی از کشور مانند شهید بهشتی را به شهادت رساند، گفت: بنیانگذاری نظام قضایی جمهوری اسلامی ثمره مجاهدت های شهید بهشتی است.

مدیرکل دادگستری گیلان در ادامه به ویژگی های قوه قضائیه اشاره و اعلام کرد: استقلال قوه قضائیه موجب بالندگی و افتخار جمهوری اسلامی است.

وی درباره اولویت های کاری قوه قضائیه اظهار داشت: رسیدگی به دعاوی مردم با کیفیت و دقت و سرعت از مهمترین اولویت های این نهاد است.

سیاوش پور با بیان اینکه اقتصاد، اشتغال، امنیت و توسعه بدون حضور جدی قوه قضائیه ممکن نیست، گفت: نقش قوه در اقتصاد نقش موثری است چون توسعه همراه با سلامت بر بستر امنیت شکل می گیرد.

وی رسیدگی دقیق و باکیفیت به دعاوی و مبارزه با مفاسد را وجب افزایش کارآمدی و جلب اعتماد مردم خواند و اذعان کرد: در این راستا قوه قضائیه از دانش و فناوری روز عقب نماند و با ایجاد شبکه گسترده خدمات جامع قضایی، امور قضایی از ابتدا تا انتها ثبت شده و قابل رصد و پیکیری از طریق مردم است.

مدیرکل دادگستری گیلان، سرعت در ابلاغ را از دیگر ابتکارات قوه قضائیه در راستای کاهش مدت زمان دادرسی برشمرد و گفت: برنامه ریزی برای سالم سازی فضای جامعه از طریق برنامه های پیشگیرانه برای کاهش تشکیل پرونده انجام و اجرایی شده است.

وی یادآور شد: سالانه به 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی رسیدگی می شود که شایسته این ملت نیست و هزینه هنگفتی به بیت المال تحمیل می شود.

سیاوش پور اعلام کرد: راه برون رفت از این معضل جدی پیشگیری بود که آگاهی دادن از قانون، حقوق شهروندی و چارچوب های حقوق فردی به نوعی پیشگیری است.

وی خاطرنشان ساخت: سالانه 350هزار پرونده مستقیم به دادگستری های گیلان وارد می شود و با وجود 340 قاضی در استان تنها راه موثر برای  جلوگیری از این روند پیشگیری و آگاهی بخشی عمومی است.

مدیرکل دادگستری گیلان تاکید کرد: با توجه به ظرفیت قوه قضائیه کارکنان این نهاد به صورت مضاعف در حال فعالیت هستند.

شبستان