رشیدی : «اسم» نمایش فلسفی نیست /معجونی : کلیدی برای باز کردن در های تئاتر وجود ندارد  / اکنونِ گیلان نیاز به مرمت  دارد
اختصاصی گیل خبر /پریسا عموئی : لیلی رشیدی به همراه اعضای گروهش ، نمایش «اسم »را  که دو سال پیش در تهران به روی صحنه رفته بود ، با همکاری  آموزشگاه آزاد  هنر های نمایش «افرا» در رشت اجرا خواهند کرد . «اسم» را مانیو دولاپورت و الکساندر دولاپتولیر نوشته  و شهلا حائری ترجمه کرده است  و اولین تجربه کارگردانی لیلی رشیدی در تئاتر به حساب می آید  . پیش از این ، اولین اجرای شهرستان این اثر در شهر شیراز بود . لیلی رشیدی، محمد حسن معجونی، بهدخت ولیان، رضا بهبودی ، سعید چنگیزیان در اسم به ایفای نقش می پردازند . اسم از فردا 24 الی 29 فروردین  در مجتمع خاتم الانبیا (ص) به روی صحنه خواهد رفت .
  • اجرای نمایش در شهرستان از نیاز تا فرهنگ سازیneshat khabari esm (6)
رشیدی با اشاره به اینکه نمایش  «اسم» با همکاری های  شکل گرفته بین مهرداد هنرمند و محمد حسین معجونی در رشت اجرا خواهد شد گفت : اجرا در شهرستان ، برای گروه های اجرایی کار آسانی به شمار نمی آید ولی شیرین و لذت بخش است و باید تبدیل به عادت شود که امکانات پایتخت را به طور مساوی در شهرستان ها تقسیم کنیم . وی در ادامه افزود :  هنگامی که تقاضای اجرای نمایش های تهران در شهرستان ها  افزایش  یابد ، این موضوع سبب تجهیز شدن سالن های شهرستانی خواهد  شد و از طرفی دیگر گروه های نمایشی می توانند از جوان های همان شهرستان برای اجرای نمایش کمک بگیرند و این همکاری ها سبب تعاملی دو سویه خواهد شد که تئاتر شهرستان ها نیز به تهران بیاید .   این بازیگر تئاتر و تلویزیون با تاکید بر این موضوع که  ارشاد و سازمان های فرهنگی نیز باید تمایل به این اجراها داشته باشند ادامه داد :  به نظر من کار درستی نیست که همیشه بار را از دوش آن ها بر می داریم ، چون  سلیقه آنها از ما دور است باید کاری کنیم که سلیقه آنها به ما نزدیک شود.   محمد حسن معجونی درادامه صحبت های رشیدی گفت : نهادهای دولتی علاقه ای ندارند که سلایق نزدیک به ما داشته باشند ؛همیشه راهی وجود دارد ؛ امید داشتیم که کلیدی در اتاق این ادارات   باشد که می تواند درها را باز کند اما وقتی بفهمیم کلیدی وجود ندارد پس باید خودمان اندک اندک شروع به ساختن کنیم . وی با اشاره به اینکه سیاست های مدیران به طور مداوم در حال تغییر است افزود : ما به عنوان هنرمند نگاه خود را داریم ،تابع سیاست های کسی نیستیم و قرار هم نیست ما را تایید کنند و احسنت آنها برای ما افتخار نیست . رضا بهبودی از بازیگران تئاتر اجرای  گروه های نمایشی در شهرستان ها را نوعی نیاز عنوان کرد که گروه ها  باید محصول نمایشی خود را به عرضه بگذارند . در ادامه سعید چنگیزیان  از دشواری  های هماهنگی گروه با محیط  و عدم تطابق  کیفی اجرای تهران  و شهرستان ها صحبت کرد . بهدخت ولیان دیگر بازیگر زن «اسم» نیز اجرای نمایش های تهران در شهرستان های را  فرهنگ سازی دانست  که باعث می شود کسانی  که  به هنر تئاتر آشنایی ندارد به تماشای تئاتر بنشینند .
  • رونق کم رنگ تئاتر در شهرستان ها
مهرداد هنرمند مدیر آموزشگاه «افرا »در رشت  نیز حضور  گروه های نمایشی  تهران در شهرستان را مثبت توصیف  کرد و ابراز کرد : باید این واقعیت را بپذیریم که تئاتر در شهرستان ها رونق خود را از دست داده  و حتی انسان های فرهیخته ای وجود دارند که تا کنون پای خود را در سالن تئاتر نگذاشته اند .  نمایش «اسم» از چند جنبه استاندارهای بالایی دارد و  می تواند  مخاطبین را با سالن های تئاتر آشتی دهد . از طرفی دیگر تماشای این نمایش ها برای هنرجویان تازه کار جنبه آموزشی دارد ، البته  صحبت من به این معنا نیست که چیزی از تئاتر نمی دانند . نمایشی همچون «اسم» می تواند سطح سلیقه مخاطبان را بالا ببرد و همانطور که آقای بهبودی گفتند  گروه اجرایی  می تواند واکنش تماشاگران ا در شهرهای مختلف ببینند و از این شانس برخوردار باشد . neshat khabari esm (3)معجونی که سال پیش نمایش خرس و خواستگاری را در رشت به روی صحنه برده بود درباره فضای هنری رشت اظهار کرد : برای اینکه تئاترهای دائمی در رشت وجود داشته باشد باید شرایط آن فراهم شود؛ نه فقط اینکه سالنی باشد که هم در آن موزیک و تئاتر اجرا می شود و هم برای برنامه های  دیگر اجاره داده می شود، بلکه سالن تخصصی  تئاتر وجود داشته باشد ؛ آنگاه می توان از عنوان پایتخت تئاتر ایران دفاع کرد . این کارگردان تئاتر ادامه داد : به این روحیه که چه تاریخی در تئاتر داشتیم بسنده نکنیم ، اکنونِ گیلان نیاز به مرمت و شروع قوی دارد . آنچه اهمیت دارد این است که اکنون چه اتفاق هایی در تئاتر گیلان  رخ بدهد  ؛  تئاتر باید پشت سر هم برگزار شود و در سبد فرهنگی خانوار جا بگیرد.  
  • پرداختن به بحران روابط در نمایش «اسم»
بهبودی با اشاره به اینکه متن  نمایش «اسم» مختصات خود را دارد گفت :  متن هایی که بحران روابط می پردارند جذابیت های خاص خود را دارند و فرانسوی ها به این دور همی های روانشناسانه علاقمند هستند . رشیدی درباره اولین تجربه کارگردانی خود نیز گفت :  «اسم» نمایش فلسفی نیست و من  این شانس را داشتم با  بازیگرانی کار کنم که وجودشان به تئاتر دلگرمی می دهد .همچنین آقای معجونی  در امر کارگردانی  و طراحی صحنه  به من  مشاوره می دادند .   جهت تهیه بلیط می توانید  از طریق  سایت هفت ساز اقدام کنید. عکس : سپهر محمودیان   [gallery link="none" ids="264545,264542,264541,264543,264544"]