طی توافقی با نیروی انتظامی؛
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۰۷:۲۴ چاپ
به گزارش گیل خبر ,روزنامه ابتکار نوشت: پس از چند روز جنجال خبری پیرامون «گشت های موتوری انصار حزب الله» که گفته می شد برای انجام امر به معروف و نهی از منکر به خیابان می آیند، روز گذشته معاون اجتماعی نیروی انتظامی اعلام کرد که قرار است»انصار حزب الله روی طرح خود تجدیدنظر کرده و از قالب ها و ظرفیت های رسمی موجود نظام استفاده کنند.»
چندی پیش دبیرکل انصار حزب الله در دیدار برخی از اعضای این تشکل یا خانواده شهید علی خلیلی که در جریان امربه معروف و نهی از منکر با حمله اوباش به شهادت رسید،خبر داده بود که به زودی گشت های موتوری این تشکل و با تعداد4000 نفر به خیابان ها اعزام خواهند شد. 
«عبدالحمید محتشم» دبیرکل «انصارحزب الله» در این دیدار گفته بود: «شهادت غریبانه برادرمان، اراده حزب الله را برای آغاز یک حرکت منسجم به حرکت درآورد و اکنون قصد بر این است تا با وجود همه حملات شبانه روزی معاندان و منافقان برای مجریان ام الفرائض، شیوه انجام عملیات به گونه ای باشد که مفسدان را که به دلیل فضای تسامح حکومتی تجری یافته اند منکوب و حامیان آنان را از صحنه عمل حذف کند.» عبدالحمید محتشم همچنین گفته بود که « میدان عمل در تهران بسیار وسیع وحجم عملیات بالاخواهد بود. به اذن خدا نامعادله غلط جاری که بر اساس آن وزن مفسدین و حامیان آنان در جامعه به ضرر متدینین تغییر یافته، را دگرگون خواهیم کرد زیرا اگر ما به مقابله با این جریان برنخیزیم، این جریان مفسد خواهد بود که در برابر حزب الله خواهد ایستاد.»پس از طرح این موضوع در رسانه ها برخی از مسئولان وزارت کشور و فرماندهاری تهران به موضوع واکنش نشان دادند و خواستار انجام امور از طریق مجاری قانونی کشور شوند. وزیر کشور نیز در در حاشیه برگزاری شصت و هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور درباره فعالیت های جدید انصار حزب الله گفت: «هر فعالیت اجتماعی باید مبتنی بر قانون باشد.»
نگرانی از رفتارهای فرقانونی حتی به رئیس مجلس هم رسید. دکترعلی لاریجانی در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب سال رضوی گفته بود:« رفتارهای تندروها به عنوان امر به معروف و نهی از منکر را به عینه می بینیم؛ نگرانی ما از این رفتارهای غلط است. لازم است با توجه به بُعد اجتماعی، قضیه پیگیری بشود و باید تأمل عقلانی در حوزه اصلاحات دینی امری مستمر و فعال باشد.»این انتقادات سبب شد تا چند روز بعد دبیر انصار حزب الله مواضع خود را نسبت به روزهای قبل تلطیف کرده و بگوید که دیگر در سخنان شان عبارت «گشت موتوری» را به کار نمی برند. عبدالمجید محتشم گفته بود:« به وزیر کشور درباره توضیح اقدامات خود نامه ای نوشتیم و این مسأله را جایی زیاد مطرح نکردیم اما در متن نامه به طور مشروح توضیح دادیم که خاطر وی آسوده باشد.» 
محتشم درباره استفاده از واژه «گشت موتوری» برای این نیروها گفت: نخستین بار این واژه در گزارشی در سایت انصار منعکس شد و متعاقبا در توضیح سوال یک خبرنگار درباره این واژه گفتیم، چون این واژه دارای ایهام و شائبه است و اینکه کار ما به نوعی تعارض و تداخل به وظایف نیروی انتظامی تلقی شده، از «گشت موتوری» عبور می کنیم و دیگر این کلمه را به کار نمی بریم. محتشم با تاکید بر اینکه بحث ما «گروه های سیار امر به معروف» است، خاطرنشان کرد: اینکه طرف با موتور و یا ماشین برود مسأله ای عادی است و گشت موتوری به آن صورت که نیروی انتظامی عمل می کند، قطعاً نخواهد بود. 
سرانجام روز گذشته معاون اجتماعی نیروی انتظامی خبر از جلسه ای حمید محتشم دبیرکل انصار حزب الله با رییس پلیس امنیت اخلاقی داد که نتیجه آن «تجدید نظر» گروه انصار حزب الله در تصمیم جنجالی خود بوده است.
سردار سعید منتظرالمهدی گفت: «پس از طرح نظرات پیرامون اجرای طرح امر به معروف و نهی از منکر، مقرر شد آقای محتشم روی طرح خود تجدیدنظر کرده و از قالب ها و ظرفیت های رسمی موجود نظام استفاده کنند.»بنا به گفته معاون اجتماعی پلیس”در این جلسه مقرر گردید که هرگونه فعالیت سازمان یافته باید با مجوز مراجع رسمی صورت گیرد.»امری که به نظر می رسد می تواند سرآغازی بر گفتگوی رهبران این گروه ها با مسئولان مربوطه وبیان دغدغه های خود در فضایی آرام و قرار گرفتن آن ها در محدوده قانون اساسی کشور باشد.
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code