پس از 4 ماه کشمکش حقوقی رخ داد
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۰۷:۲۹ چاپ
به گزارش گیل خبر/پس از گذشت چهار ماه از کشمکش حقوقی "یاهو" با دولت امریکا بر سر تحریم های وضع شده علیه کاربران ایرانی این غول اینترنتی در نهایت با از سرگیری ارائه خدمات به کاربران ایرانی از جمله ساخت اکانت های جدید ایمیل برای آنان خبر داد. چالش کاربران ایرانی با "یاهو" از اوایل سال جاری آغاز شد. زمانی که آن شرکت اعلام کرد به دلیل تحریم های وضع شده علیه ایران از سوی دولت امریکا قادر به ارائه خدمات به ایرانیان نیست. با این حال، با رایزنی های انجام شده از سوی یکی از لابی های ایرانی فعال در امریکا (نایاک) شرکت یاهو وعده داد که محدودیت های اعمال شده علیه ایرانیان را تا ماه سپتامبر سال 2014 میلادی لغو خواهد کرد. اینک در اواسط ماه سپتامبر شرکت "یاهو" اعلام کرده که به وعده پیشین خود پایبند است. این شرکت که بزرگترین ارائه دهنده خدمات ایمیل رایگان به کاربران ایرانی است اعلام کرده که ارائه خدمات به ایرانیان بزودی از سرگرفته خواهد شد. این شرکت از اواخر سال 2013 میلادی کاربران را ملزم کرد که برای ایجاد ایمیل جدید شماره تلفن خود را ارائه کنند با این حال، مشکل آنجا بود که کشورهایی که در فهرست تحریمی دولت امریکا قرار داشتند از این موضوع منع شده بودند. در نتیجه کاربران ایرانی قادر به ساخت اکانت جدید در یاهو نبودند. عقب نشینی "یاهو" از موضوع خود با کمک لابی ها و گروه های مختلف مدنی در داخل امریکا صورت گرفت. علاوه بر نایاک گروه هایی چون "بریم"، "اکسس"، "یونایتد فور ایران"، "ای اس ال 19"، "الکترونیک فرانتیر"، دیده بان حقوق بشر، بنیاد امریکای نوین برای فناوری از جمله نهادهای مدنی بودند که با ارسال نامه برای "ماریسا میر" رییس باهو خواستار تجدیدنظر آن شرکت در تصمیم خود درباره کاربران ایرانی شدند. البته این نخستین باری نیست که یک شرکت فناوری امریکایی از ارائه خدمات خود به شهروندان ایرانی به دلیل چالش تحریم های دولت امریکا منع شده بود. با این حال، در اوایل سال 2009 میلادی دولت اوباما سلسله اقداماتی را انجام داد که برخی از شرکت های فناوری ارتباطات را از تحریم های وضع شده علیه ایران معاف کرد که از جمله آن ها می توان به گوگل، اپل، مایکروسافت و گود دی اشاره کرد. /تدبیر