مشاور تدوین پروژه جایکا در ایران خبر داد:
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۱۱:۳۴ چاپ

به گزارش گیل خبر، نوریکازو یامازاکی با اشاره به حوزه آبریز سفیدرود اظهار کرد: گیلان در پایین دست حوضه آبریز مذکور قرار دارد و رودخانه سفیدرود با عبور از این استان به دریای کاسپین می ریزد.

وی از ظرفیت سازی و توسعه مدیریت یکپارچه منابع آب حوضه آبریز سفیدرود از اواخر امسال خبر داد و افزود: پروژه مذکور در 9 استان کشور اجرایی می شود.

مشاور تدوین پروژه جایکا در ایران با بیان اینکه حوضه آبریز سفیدرود از نظر تقسیم توزیع عادلانه آب پر منازعه است، تصریح کرد: ایجاد بستر یکپارچه و همگون در پروژه ظرفیت سازی و توسعه مدیریت یکپارچه منابع آب حوضه آبریز سفیدرود مد نظر است.

یامازاکی، افزایش جمعیت و افزایش نیاز بخش کشاورزی به آب را سبب افزایش تقاضا برای آب در حوضه آبریز سفیدرود خواند و بیان کرد: در تمام حوزه آبریز مذکور شاهد اجرای طرح های توسعه ای نامتوازن و حفر چاه بدون هماهنگی هستیم.

وی به احداث سدهایی در حوضه آبریز سفیدرود در گذشته اشاره کرد و گفت: اکنون تعدادی سد در حوضه آبریز مذکور در حال مطالعه یا در دست ساخت است.

مشاور تدوین پروژه جایکا در ایران با اشاره به حفر چاه های بسیار به منظور برداشت آب از حوضه آبریز سفیدرود، خاطرنشان کرد: انتقال آب از رودخانه سفیدرود از دیگر معضلات محسوب می شود و نیازمند هماهنگی مناسب است.

یامازاکی به برداشت آب در تمام حوضه آبریز سفیدرود اشاره کرد و یادآور شد: هر کدام از مناطق با توجه به نیاز آبی خود با روش های مختلف آب را برداشت می کنند و مدیریت هماهنگی در تمام حوضه آبریز سفیدرود وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جایکا در ایجاد مدیریت یکپارچه در تمام حوضه آبریز سفیدرود همکاری می کند، اظهار کرد: از سال 2007 میلادی به مدت سه سال همکاری با وزارت نیرو با محوریت سازمان مدیریت منابع آب کشور به منظور مطالعه حوضه آبریز سفیدرود آغاز شده است.

مشاور تدوین پروژه جایکا در ایران از همکاری های فنی به منظور اجرای فاز جدید مدیریت یکپارچه منابع آب حوضه آبریز سفیدرود خبر داد و افزود: همکاری جایکا تنها محدود به سازمان مدیریت منابع آب کشور نمی شود بلکه با استان هایی که در داخل حوضه آبریز سفیدرود واقع شدند به طور مستقیم همکاری می کنیم.

یامازاکی با بیان اینکه هدف از همکاری جایکا در ظرفیت سازی و توسعه مدیریت یکپارچه منابع آب در حوضه آبریز سفیدرود در زمینه مصرف خردمندانه منابع آب است، تصریح کرد: توزیع آب منطبق با نیازهای زیست محیطی در تمام حوضه آبریز مذکور از دیگر دلیل های اجرای پروژه است.

فارس