نشست رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با مدیرکل میراث فرهنگی:
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۹:۰۸ چاپ
به گزارش گروه دریافت گیل خبر، در ابتدای این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه با برنامه ریزی های صورت گرفته، کارهای خوبی در این این اداره کل در حال اجراست به ارائه گزارشی از نقاط ضعف و قوت و برنامه های پیشرو پرداخت و گفت: حوزه گردگشگری دارای دوبخش سرمایه گذاری و خدمات است. علی رغم حجم اعتبارات رسیده ملی و استانی متاسفانه به دلایل مختلف از جمله انجام امور تعدای از سایر دستگاه ها به نتایج دلخواه در بحث گردشگری نرسیدیم. لذا تلاش داریم امور مربوط به حوزه خود را به نحو احسن انجام دهیم.

رضا علیزاده از پژوهش محوری، مرمت و احیا به عنوان  رکنی اساسی در میراث فرهنگی یاد کرد و افزود: در اگر بتوانیم آثار تاریخی خود را مرمت کنیم نگاه بدبینانه به وجود آمده در برخی افکار عمومی زوده خواهد شد. لذا برنامه ریزی هایی نیز در این خصوص انجام گرفته است. گسترش و زیباسازی محوطه آرامگاه میرزا کوچک خان یکی از اولویت های ما در سالجاری است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به مبحث اقتصاد مقاومتی در خصوص ارتقای بهره وری و توان تولید، اقتصاد دانش بنیان، شفاف سازی و... همه معاونت های اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام وظایف محوله هستند.

علیزاده از ایجاد بازارچه صنایع دستی کشورهای حاشیه خزر در موزه سراوان خبر داد و اظهار داشت: مطالعات اولیه با همکاری دانشگاه تهران در این خصوص انجام شده و امسال وارد فاز اجرایی می شود.

در ادامه حاضرین در خصوص برنامه ها، اولویت ها، اعتبارات مدنظر و..  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سپس رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان از توجه و اهتمام ویژه این سازمان به فرهنگ و هنر و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سخن گفت و افزود: گیلان دارای ظرفیت های بالقوه بسیاری در این بخش است که می تواند بالفعل شود.

کیوان محمّدی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه و سال 95 توجه ویژه ای به بخش فرهنگ و هنر و میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خواهد شد ادامه داد: متاسفانه در برنامه های چهارم و پنجم توسعه توجه چندانی به این بخش نشده بود.  سهم فصل فرهنگ و هنر در برنامه چهارم 5.7  و در برنامه پنج 6.8 کل اعتبارات بود که عدد خیلی مناسبی نیست. لذا می طلبد سرفصل های این بخش مورد بررسی جزئی تر قرار گیرد. بدین منظور هفته ای یک جلسه در سازمان به بحث  گردشگری اختصاص دارد و به مرور از کارشناسان امر جهت غنای هرچه بیشتر جلسات دعوت بعمل خواهد آمد.

وی بر هماهنگی بین سازمان های دولتی جهت کیفیت بهتر و سریعتر امور تاکید کرد و گفت: همانگونه که بین اعضای یک گروه ارکستر هماهنگی و نظم خاصی وجود دارد می بایست این هماهنگی بین دستگاه ها بیش از پیش گردد.  در حال حاضر هماهنگی مدنظر در یکسان سازی پروژه ها وجود ندارد. باید در طول برنامه ششم توسعه، سیاست گذاری ها به سمتی پیش برود که بجای اختصاص بودجه جزئی برای اجرای همزمان چندین پروژه از جمله پروژه های گردشگری، بودجه کامل صرف اجرا و اتمام یک پروژه و بعد شروع پروژه دیگر شود. منتها برنامه ریزی در این خصوص ضروری است که در سال 95 به عنوان نمونه ایجاد فضای مناسب گردشگری در غار آویشو و در سالیان بعد آبشار ویسادار و.... به اتمام برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه برخی مکان ها دارای ویژگی های خاصی هستند تصریح کرد: به عنوان نمونه آستارا شهر تولید سفال، اٌمام رودبار یک منطقه تاریخی خان نشین است. با توجه به ویژگی هرشهرستان می توان آنجا را به عنوان قطب گردشگری، صنایع دستی و یا میراث فرهنگی در زمینه ای خاص معرفی کرد و برای آنها نه برای یک مقطع زمانی خاص که مجبور به توزیع اعتبارات برای همه بشویم و نتیجه ای نگیریم بلکه سال به سال و پروژه به پروژه بودجه کامل در نظر بگیریم. باید در مکان هایی سرمایه گذاری کرد که منبع درآمدزایی شود.

 وی با اذعان اینکه تحقق چنین تصمیمی نیازمند همکاری نماینده های محترم مردم شهرستان های استان در مجلس شورای اسلامی اسلامی است تاکید کرد: اگر پروژه ها درست تعریف شوند و اراده جمعی باشد کارها بخوبی انجام خواهد شد.