جعفرزاده ایمن آبادی با مقایسه لوایح بودجه ۹۴ و ۹۵:
۱۳۹۴/۱۱/۰۵ ۰۹:۲۲ چاپ
به گزارش گیل خبر، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به بیان تفسیری از لایحه بودجه 95 ارائه شده از سوی دولت پرداخت و گفت: لایحه بودجه برای پیش بینی یک سال مالی دولت تهیه می شود که شامل درآمدها و هزینه ها برای انجام عملیاتی است که در نهایت منجر به تحقق سیاست های نظام خواهد شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بودجه کل کشور 953 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 12.5 رشد داشته است، بیان کرد: بودجه عمومی 307 هزار میلیارد تومان است که 12 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات نیز 682 هزار میلیارد تومان است که آن هم با رشد 13.3 درصدی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس منابع بودجه عمومی 267 میلیارد تومان برآورد شده که 13.2 درصد رشد داشته و بودجه اختصاصی نیز 40 هزار میلیارد تومان است که با رشد 4.9 درصدی روبرو بوده است همچنین در مصارف بودجه عمومی نیز همین ارقام را مکرر داریم.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه با بیان اینکه بخش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نکات مثبتی دارد، اظهار کرد: در این بخش به طرح های مصوب سفر مقام معظم رهبری، طرح های مصوب سفر رئیس جمهور و 135 طرحی که در سال 95 علاوه بر 100 طرح باقیمانده از سال 94 خاتمه می یابند، توجه شده است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس نهم افزود: همچنین به طرح های توسعه آبیاری تحت فشار نوین با اختصاص 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی توجه شده که این مورد با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: رشد درآمدها در چارچوب کلی منابع و مصارف عمومی دولت 15.6 درصد، درآمدهای مالیاتی 14.4 درصد و درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده 20.1 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است همچنین شاهد رشد 29.3درصدی در بخش واگذاری دارایی های سرمایه ای که شامل صادرات نفت، میعانات گازی و اموال منقول و غیرمنقول است، بوده ایم.

جعفرزاده ایمن آبادی همچنین تشریح کرد: در بخش واگذاری های دارایی های مالی بالغ بر 30.6 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته ایم که این مورد شامل واگذاری شرکت های دولتی، فروش اسناد خزانه اسلامی، فروش اوراق مشارکت و صکوک اجاره و غیره می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه لایحه 95 در بخش مصارف عمومی دولت در بخش اعتبارات هزینه ای نسبت به سال 94، 13.2 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: از این میزان رشد، اعتبار ملی آن 12.9درصد و اعتبارات استانی 18.2 درصد رشد داشته است ضمن اینکه در بخش تملک دارایی های سرمایه ای شاهد رشدی بالغ بر 17.3 درصد هستیم که در بخش ملی 5.1 درصد، در بخش استانی 28.4 درصد و در قسمت متفرقه ها بالغ بر 30.4 رشد می بینیم.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات کشور مجلس شورای اسلامی در پایان در مقایسه ای میان چارچوب کلی منابع و مصارف عمومی دولت در بودجه 94 و 95، اظهارداشت:نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در سال 94، 7.2 درصد بوده که در سال 95، 7 درصد شده است، همچنین نسبت درآمدها به اعتبارات هزینه ای 73.7 درصد در سال 94 بوده که این میزان به 75.6 درصد در سال 95 رسیده است.

خانه ملت