گیل خبر/ دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از کاهش 20 درصدی پروازهای داخلی و 50 درصدی پروازهای خارجی در ایام تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. مقصود اسعدی سامانی افزود: بحران سیل و اخطار درباره عدم سفر به استان های سیل زده و سیل خیز از میانه تعطیلات، به لغو بسیاری از سفرهای هوایی انجامید. وی بیان کرد: براساس مقررات اگر مسافر به هر دلیلی از سفر منصرف شود، باید به شرکت های هواپیمایی جریمه بپردازد اما با همراهی این شرکت ها در تعطیلات با مردم، همه مبلغ بلیت به خریداران عودت داده شد و جریمه نقدی دریافت نشد. بروز این مشکل از پنجم تا نهم فروردین ماه زیان قابل توجهی را برای شرکت های هواپیمایی به بار آورد که همان خسارت سیل برای شرکت های هواپیمایی است. اسعدی سامانی گفت: نرخ بلیت پروازها در تعطیلات نوروز افزایش نیافت و بلیت ها براساس دامنه نرخ تعیین شده در آذرماه 97 به فروش رسید. تلاش کردیم با تقویت نظارت جلوی بروز تخلف درباره قیمت را بگیریم و خوشبختانه جز تخلف بعضی واسطه ها، همه شرکت های هواپیمایی در همراهی با مردم و سیاست های دولت نرخ بلیت را افزایش ندادند. وی با اشاره به تلاش شرکت های هواپیمایی به ادامه فعالیت در این صنعت با وجود فشار تحریم ها و مشکلات تأمین ارز، افزود: فشار تحریم دسترسی به قطعات هواپیما را محدود کرده و ارز نیمایی هم با سرعت لازم در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار نمی گیرد.  هزینه هر ساعت صندلی پرواز بین 45 تا 50 دلار وی خاطرنشان کرد: اکنون هزینه تمام شده هرساعت صندلی برای شرکت های هواپیمایی بین 45 تا 50 دلار است و تلاش شرکت ها این است که خدمات را در همین بازه قیمت به مسافران ارائه کنند. اسعدی سامانی افزود: مکلف کردن شرکت های هواپیمایی به اعمال نرخ های ثابت به ضرر مصرف کننده و سرمایه گذاران در این صنعت است و این درحالی است که اگر دولت تعیین نرخ را به مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار این صنعت واگذار کند، علاوه بر منافع شرکت ها منافع مصرف کنندگان هم تأمین می شود و امکان استفاده اقشار کم درآمد از خدمات شرکت های هواپیمایی رشد می کند. برای مثال قیمت امروز بلیت تهران - مشهد 150 هزار تومان است درحالی که هزینه تمام شده ارائه این پرواز برای شرکت های هواپیمایی 600 هزار تومان می شود.