مدیرکل امور بین الملل راه آهن خبر داد:
۱۳۹۶/۱۱/۱۵ ۰۹:۲۱ چاپ
به گزارش گیل خبر، عباس نظری غروب شنبه در نشست مشترک مسئولان راه آهن و مرزبانان ایران و جمهوری آذربایجان در هتل اسپیناس آستارا افزود: مطابق تفاهم نامه امضا شده بین مرزبانان ایران و جمهوری آذربایجان در این جلسه، مانعی برای ورود قطار آزمایشی به خاک ایران وجود ندارد و بار قطار، ورقه های ام دی اف خواهد بود و مسئولان راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان، ریل و حرکت قطار را به صورت فنی ارزیابی خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه خط آهن آستارا-آستارا علاوه بر بخش تجاری در بخش مسافری نیز فعال می شود، اظهار کرد: در این رابطه مذاکرات مقدماتی با مسئولان راه آهن های جمهوری آذربایجان و روسیه انجام شده و در آینده قطار مسافری از آستارا تا مسکو فعال خواهد شد. نظری ادامه داد: کشورهای منطقه بر اهمیت این طرح واقف هستند و روسیه و جمهوری آذربایجان بر تکمیل آن تاکید دارند و با تکمیل این طرح، آستارا به عنوان نخستین شهر ایران از حمل و نقل ترکیبی زمینی، دریایی و ریلی بهره مند می شود. ** خط ریلی آستارا - آستارا از برکات برجام است مدیرکل امور بین الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین در بازدید از پل ریلی آستارا - آستارا و بارانداز آن در آستارای استان گیلان گفت: راه آهن آستارا-آستارا از برکات و دستاوردهای برجام است و کشورهای اروپایی برای انتقال بار از این محور ریلی تمایل نشان می دهند. نظری ادامه داد: جمهوری آذربایجان برای راه آهن آستارا - آستارا از مرز ایران تا بارانداز آن حدود 60 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و در ماه های آینده، 500 میلیون دلار برای بارانداز تا رشت سرمایه گذاری خواهد کرد. وی افزود: پیش از آغاز خط ریلی آستارا - آستارا ، گسستی در کریدور شمال - جنوب وجود داشت و خوشبختانه با تقویت ارتباطات ایران و جمهوری آذربایجان و اجرای این خط ریلی، کریدور تکمیل شد. نظری با بیان اینکه قطارهای باری از خط ریلی آستارا - آستارا به طول یک هزار و 800 کیلومتر در ایران تردد خواهند کرد، گفت: پیش بینی می شود در مرحله نخست، سالانه 2 میلیون تن کالا از این خط ریلی حمل و نقل شود و بعد از اتصال آستارا به خط آهن قزوین - رشت، این ظرفیت تا پنج میلیون تن افزایش یابد. نظری خاطرنشان کرد: با اتصال ریلی ایران و جمهوری آذربایجان، ابتدا حمل و نقل به صورت ترکیبی و پس از اتصال آستارا به راه آهن قزوین - رشت، به طور ریلی خواهد بود و کریدور ریلی شمال-جنوب ایران، امکان اتصال بندر عباس به بندرهای شمال ایران را فراهم می کند. وی افزود: در سال های گذشته بسیاری از کشورهای توسعه یافته، ریل را به عنوان راه اصلی حمل و نقل خود برگزیده اند و برای آنها صرفه اقتصادی بسیاری به همراه داشته و خط ریلی آستارا-آستارا علاوه بر توسعه زیرساخت های اقتصادی ایران، باعث گسترش کم هزینه حمل و نقل در منطقه می شود. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 95 به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد 2 و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا می شود. ایرنا