بهزاد پارسا
۱۳۹۶/۰۱/۲۹ ۱۸:۴۶ چاپ
نقدی بر عملکرد آسفالت کلان شهر رشت
گیل خبر/ بهزاد پارسا مقدمه: شهر رشت با جمعیت بالغ بر 650 هزار نفر که سطح خیابان ها و وچه های ان ها به مقدار 120 کیلومتر مربع می باشد و وضعیت آب و هوایی معتدل و بارانی قرار دارد ، به طوری که تقریبا 100 روز ز اسال در این شهر باران می بارد . این وضعیت اقلیمی باعث شده که همواره سطح معابر آن با عدم یکنواختی و رطوبت زیاد و دست اندازهای ناشی از بریدگی آسفالت وجود داشته باشد . لذا در این مقاله سعی شده است به بررسی علل تخریب آسفالت و همچنین عوامل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی این موضع پرداخته شود. 59 آسفالت و شرایط حمل و پخش آن: طی بررسی های انجام شده در نشریه 101 (کتاب جامع راهسازی) حداقل دمای محیط جهت اجرای آسفالت می بایست 10 درجه سانتی گراد باشد و چنانچه دمای محیط از این حد پایین تر باشد اجرای آسفالت مجاز نمی باشد. ضمن اینکه حداکثر زمان حمل و پخش آسفالت 45 دقیقه بوده و دمای پخش مناسب جسم آسفالت حداقل 120 و حداکثر 165 درجه سانتیگراد می باشد. مصالح خام مصرفی در آسفالت مصالح مصرفی که اکثرا در رودخانه های گیلان استخراج می شوند از جنس سیلیس بوده که خاصیت جذب آب بالایی دارند که همین عامل باعث می شود پیوند مولکولی بین قیر و مصالح جدا گردد و باعث عریان شدگی سطح آسفالت در کوتاه مدت و تخریب سطح آن در دراز مدت خواهد شد که البته با توجه به اینکه اکثر مصالح کوهی استان برای تولید آسفالت مناسب نمی باشد لذا استفاده از مصالح رودخانه ای اجتناب ناپذیر بوده که در ادامه به چگونگی روند بهتر تولید خواهیم پرداخت. علل تخریب زودهنگام آسفالت شهر رشت یک- عدم بموقع تخصیص بودجه همانطور که گفته شد تقریبا 100 روز از سال در شهر رشت باران می بارد که اکثر این بارندگی ها در فروردین، شهریور، مهر، آبان، اسفند ماه بوده و باتوجه به اینکه در روزهای سرد سال نیز مجاز به اجرای آسفالت نمی باشیم پس لازم است اعتبارات را به نحوی ساماندهی کنیم که در ماه های گرم سال آسقالت اجرا نماییم که متاسفانه بیشترین حجم آسفالت اجرا شده در ماه های پرباران و یا سرد سال است  که همه مردم شهر شاهد و ناظرآن می باشند. دو- عدم نظارت دقیق و انتخاب مشاوران و پیمانکاران فاقد صلاحیت سه- فشارهای سیاسی وارده بر مجموعه شهرداری و اصرار بر آسفالت در شرایط بد جوی چهار- عدم رغبت مسئولان شهری به استفاده از آسفالتهای پلیمری و متخلل و تکنولوژی های نو 5- عدم اجرای زیرسازی مناسب و نداشتن زهکش در دو طرف خیابان جهت انتقال آب سطح زیر آسفالت به طرفین آیا مجموعه شهرداری رشت نمی تواند از پس این مشکل بر آید؟ باید بگوئیم چرا می تواند به دلیل این که یک- حدود ۲سال است که دو کارخانه آسفالت متعلق به این مجموعه در در محدوده سراوان دایر شده است و باتوجه به این که قدرت تولید همه گونه مصالح دانه بندی آسفالت را دارا می باشند با عدم حمایت شورای شهر از این ثروت ملی متاسفانه چندین سال است که به حالت نیمه تعطیل رها شده به طوری که اکثر پروژه های آسفالتی شهر رشت توسط کارخانه های بخش خصوصی تولید می گردد. البته در این سال ها که گاهی با آمدن مدیران عمرانی کارامد همچون مهندس خاوری بارقه ای از امید ظاهر گردید که زودگذر بود. دو- مجموعه واحد امانی شهرداری رشت با داشتن اواع ماشین آلات راهسازی به صورت ورشکسته و فاقد مدیریت مناسب در شهر رشت رها شده است. نتیجه گیری  با توجه به مراتب یک- تخصیص بودجه و اعتبار می بایست در زمانبندی مناسب سال انجام پذیرد. دو- با تقویت مجموعه کارخانه آسفالت های شهرداری(دو دستگاه) و واحد امانی شهرداری می توان در کنار بخش خصوصی به تقویت توان تولید و کیفیت آسفالت پرداخت. سه- با استفاده از تکنولوژی های بهتر و استفاده از مواد ضد عریان شدگی و پلیمر در دوام آسفالت های موجود تلاش گردد. چهار- در انتخاب پیمانکاران و مشاوران آسفالتی دقت گردد و از تجربه افراد متخصص استفاده شود. پنج- از تصمیم های سیاسی و شتاب زده خودداری شود. شش- شهر رشت دارای 5 منطقه که هر یک سه ناحیه دارند و مجموعه 15 ناحیه می باشد. همه مردم شهر با هم برابرند و ایجاد داستان تهاتر در پرداخت به پیمانکاران و ایجاد شهروند درجه یک و دو دور از شان و منزلت مردم است. *عضو پایه یک سازمان نظام مهندسی گیلان