تجلیل از برگزیدگان سوگواره هنر عاشورایی

به گزارش گیل خبر، سید محمد علی قابت قدم شهردار رشت در این مراسم اظهار داشت: این مراسم جز آخرین برنامه های فرهنگی سال ۹۵ است و این که به عاشورا و عاشورایی شدن پیوند خورده این نوید را می دهد که ان شاالله در سال نو به سمت و مسیری برویم که دل و روح ما را در مسیر تعالی قرار دهد.

شهرداررشت گفت: باید همگان هوشیار باشیم که در چه مسیری گام بر می داریم چرا که تصمیمات ما مسئولان سرنوشت آیندگان را رقم می زند .

ثابت قدم بابیان اینکه عاشورا برگرفته از یک تفکر و جهان بینی است تصریح کرد: عاشورا اصالتا ارتباط مستقیم دارد با آنچه که در فطرت انسان نهفته است و در طول ۱۴۰۰ سال ما ادامه دهنده این راه بوده ایم و این طی مسیر باید همیشگی باشد .

شهردار رشت با بیان اینکه سوگواره هنر عاشورایی باید ما را به سمتی سوق دهد که ما را به تفکر وادار کند گفت:این تقکر نباید براساس نگاه مادی گرایانه و یا ابزار گونه باشد بلکه باید یک نگاه فلسفی انسان محور باشد.

ثابت قدم نگاهی که در آن فرد مبنا نباشد و جمع مبنای عمل قرار گیرد را مورد تاکید قرار داد و افزود: در عاشورا نیز تصمیمات جمعی گرفته شد گرچه راهبرد را یک نفر برعهده داشت اما اصل براساس مشارکت عمومی بود.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه این خرد جمعی را یک نفر در عمل به نتیجه می رساند تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران با نگاه فرماندهی واحد و ولایت فقیه و با مشارکت جمعی جامعه به نتیجه مطلوب می رسد.

وی با بیان اینکه برگزاری سوگواره هنر عاشورایی توسط مدیریت شهری این پیام را می رساند و ما امروز می خواهیم این مسیر را برای همیشه حفظ کنیم افزود: فلسفه ایثار و شهادت مبیین تفکر دینی ما است و امروز اگر به دنبال تثبیت تفکر بر طبق این اصول هستیم باید بسته به زمان تصمیمات خود را تنظیم کنیم.

ثابت قدم با این توضیح که نیاز جامعه در زمانهای متفاوت تعیین کننده تفکرات مختلف است گفت: امروز برگزاری سوگواره هنر عاشورایی توسط مدیریت شهری این نوید را می دهد نسل امروز می خواهد چراغ راه آیندگان را روشن نگاه دارد .

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که مسیر حق زنده است و یکبار برای همیشه نیست و قرار نیست فراموش شود و برای حرکت در این مسیر باید تکرار داشته باشیم و این تکرار نسل بعدی را آگاه می کند و تلنگری برای امروز است.

علیرضا حسنی مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت درادامه با عرض خیر مقدم به شهردار رشت، اعضای شورای اسلامی ؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و مدعوین و حاضران در این مراسم اظهارداشت: از هنرمندان که در سوگواره هنر عاشورایی حضور حداکثری داشتند تشکر و قدردانی می کنم

مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت خلق آثار عاشورایی توسط هنرمندان فرصتی برای عرض ادب به ساحت مقدس سرورشهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین دانست و گفت: بی ترید خلق آثار عاشورایی مبیین تداوم خط سرخ شهادت است.

حسنی تدوین برنامه های فرهنگی و مذهبی برای حفظ هویت دینی و تاریخی شهر را مورد تاکید قرار داد و افزود: امسال پنجمین سال برگزاری سوگواره هنر عاشورایی را شاهد هستیم و جا دارد از عزیزانی که برگزاری چنین مراسمی را بدعت گذاشتند تشکر کنیم.

وی با اشاره به مدیران اسبق سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت گفت: از هر دوی این عزیزان آقایان عاطفی و قانع تشکر ویژه دارم

مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با بیان اینکه سوگواره هنر عاشورایی در سه بخش پوستر؛ عکس و شعر برگزار شد افزود: بخش عکس این سوگواره شامل سه بخش موبایلی ؛ حرفه ای و عکس ویژه(پیاده روی اربعین حسینی) و بخش شعر نیز شامل دو بخش ویژه و آثار بود.

حسنی با اشاره به ارسال یک هزار و ۳۱۸ آثار به دبیر خانه سوگواره هنر عاشورایی تصریح کرد: ۲۰۲ هنرمند در این سوگواره شرکت کردند.

وی با بیان اینکه خلق آثار توسط هنرمندان متاثر از حادثه کربلا نگاه و مفهوم جدیدی در تولید آثار هنری رقم میزند تصریح کرد: هدف از برگزاری این سوگواره تداوم تفکر کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا است.

مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با اشاره به نگاه تیزبین و موشکافانه؛ شاعران و نویسندگان و هنرمندان گفت: این عزیزان با استفاده از ظرفیتهای هنر می توانند شور حسینی را به طور قابل درک و ملموس به مخاطبان و نسل جدید منقل کنند.

]

سید رضا موسوی روزان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت در این نشست با بیان اینکه هنر ابزاری مناسب در ترویج فرهنگ عاشورا است گفت: برگزاری چنین برنامه هایی می تواند در پیشبرد خلاقیت و ایده آفرینی برای هنرمندان تأثیرگذار باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت ترویج فرهنگ عاشورایی را راهی برای تقویت معنویت در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: شناخت هر چه بیشتر هنرمندان از عاشورا و اهداف آن می تواند انها در خلق آثاری ماندگار و اثرگذار یاری کند.

فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این مراسم با تشکر از شهردار رشت و مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت برای برگزاری سوگواره هنر عاشورایی گفت:نقش معلمی همواره همراه من است و با حفظ وظایف آموزشی مسئولیت مدیرکلی را پذیرفته ام.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی جز وظایف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است افزود: از مدیریت شهری تشکر می کنم که فرهنگ مدیریت صحیح را بنا گذاشته است.

وی با اشاره به حضور مدیران سابق سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت در این مراسم گفت: این بسیار ستودنی است که نیک مردان حوزه فرهنگ مدیریت شهری همواره در کنار هم هستند و این الگویی است که باید نهادینه شود.

فاضلی مدیریت بر اساس آموزه های دینی را یک مسئولیت عنوان کرد و افزود: باید در همه حال در کنار هم باشیم و برای عمران و آبادانی و رفاه مردم تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه هنر با دو عنصر عجین شده است خاطرنشان کرد: هنر آشنایی زدایی دارد به طور مثال شعر ما را از زبان عادت بیرون می کشد و بر شعر اصول ریاضی و هنری حاکم است و باید گفت شعر سپید نیز اصول خود را دارد و کوچکترین تغییری در هنر مشخص می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: حادثه عاشورا نیز یک آشنایی زدایی بود و اباعبدالله و ۷۲ یارش در مقابل سپاه عظیمی ایستادند و این از نظر واقعیت ملموس نیست.

فاضلی تصریح کرد: واقعیت این است که عاشورا هندسه و ریاضیات و شگفتی هایی داشت و تداوم مسیر اباعبدالله با مسیر هنر میسر می شود هنر و ادبیات با هویت ملتها آمیخته است و هویت پایان پذیر نیست.

در ادامه مفتاح یکی از دبیران سوگواره هنر عاشورایی به نمایندگی از هیات داوران توضیحاتی را در مورد نحوه داروی آثارارسالی به جشنواره ارائه داد.

در پایان از برگزیدگان سوگواره هنر عاشورایی و نیز مسابقه عکس بهار آزادی تجلیل شد.