عبداللهی
اختصاصی گیل خبر/ بعد از جدایی محمد تقی عبداللهی از مدیریت شهرداری منطقه 5 دو برف سنگین در سطح رشت بحران های زیادی را در سطح شهر ایجاد کرد که خودش را در چالش های مدیریتی شهر و شورا نشان داد. عدم حضور شهردار منطقه نیز در مسند کار از جمله انتقادات مطروحه بود. در این میان عبداللهی به عنوان مشاور جدید شهردار منصوب شده است و در این جایگاه  بیشتر از دوران قبل می تواند در مورد چالش های شهرداری و مدیریت شهری در برف اخیر و مناسبات شورا و شهرداری به اظهار نظر بپردازد. برای همین با وی در مورد در مورد همین چالش ها در آستانه پایان کار شورای شهر چهارم به گفت و گو نشستیم. آقای عبداللهی در روزهایی که دیگر شهردار منطقه 5 نبودید دو برف سنگین در رشت آمد که معضلات و چالش های بزرگی را ایجاد کرد . شهرداری منطقه 5 هم با کفالت خود شهردار اداره می شد، دوست نداشتید در آن روزها شهردار بودید و در رفع مشکلات بیشتر اقدام می کردید. البته من هرچند دیگر مدیریت منطقه در شهرداری را نداشتم، ولی از شهرداری  و خدمت رسانی دور نیستم. هنوز به عنوان مشاور شهردار محسوب می شوم و در همین بارش برف هم تلاش کردم که در حد توان و ظیفه ای که بر دوش همه ما است اقداماتی را انجام دهم. منطقه 5 یک محدوده محروم است و مشخص است که امکانات شهرداری کفاف کامل حل معضلات را نمی دهد. البته با وجود این که شهرداری با سرپرستی شخص خاصی اداره نمی شد ولی در مجموع عملکرد پرسنل این شهرداری مطلوب و قابل قبول بود و توانستند راه اصلی معابر را باز نگه دارند. باز نگه داشتن کامل  جاده تهران و تردد خودروها اقدام بسیار مهمی برای مدیریت ستاد بحران بود که خوشبختانه انجام شد. ولی باید توجه داشت که نمی توان تنها از شهرداری انتظار داشت. شما مسکن مهر را مشاهده می کنید که مشکلات زیر ساختی فراوانی دارد. ما قبل از این سعی کردیم از لحاظ آسفالت و مشکلات ترددی اقداماتی را انجام بدهیم که همین باعث شد که مشکلات کمتر شود ولی به هر صورت جاده منتهی به سمت لاکان از لحاظ زیرساختی دچار محدودیت هایی است که از عوامل محرومیت در آن منطقه محسوب می شود. به هر صورت من نیز طبق وظیفه ای که داشتم در کنار کارکنان شهرداری در خدمت رسانی به شهروندان حضور داشته باشم. در این میان بازدیدی از چند مجتمع مثل مجتمع لاکانشهر نیز داشتیم که راه کاملا مسدود شده بود که طی همین بازدید ها پرسنل با کمک اهالی مجتمع شهرداری راه مجتمع را باز کردند. فکر می کنید عملکرد شهرداری در بحران برف اخیر چگونه بود؟ این که بگوئیم شهرداری زحمت خودش را کشید این مساله ای است که اظهر من الشمس است. مخصوصا در برف دوم ما شاهد جلسات ستاد بحران قبل و بعد و خدمات رسانی های زیادی بودیم که اگر نبود شاهد یک فاجعه می شدیم. البته این ها در حیطه اختیارات شهرداری است. البته گاهی شهرداری از بابت کم کاری دیگر نهادها باید اقدامات آن ها را نیز انجام می داد. ولی اگر ساختاری نگاه کنیم ما باید خیلی بیشتر از این ها نسبت به رفع بحران ها اقدام کنیم و این هم با شعار حل نمی شود. این که برفی بیاید و شهر نیمه تعطیل شود نشان دهنده این است که یک جای کار می لنگد و ما برای بحران از امکانات کافی برخوردار نیستیم. وگرنه شهر رشت که همیشه در آن برف و باران است و باید کشور نسبت به آن توجه نشان دهد. وقتی می گوئیم این شهر معروف به شهر باران است مردمی که از شهرهای دیگر می آیند باید این مساله را مشاهده کنند که برای این به رشت، شهر باران می گویند که از بابت بارش ها آسیب نمی بیند. شاید بتوان با مساله روان آب های سطحی بخشی از معضل را حل کرد. ولی بعد می بینیم که یک برف به قول استاندار محترم دویست میلیارد تومان خسارت به شهر وارد می کند. این مشکل به کجا بر می گردد؟ به زیر ساخت هایی که انگار هیچ کس قرار نیست برای آن چاره اندیشی کند. برف و باران در شهر خسارت های سنگینی می زند، برق قطع می شود ، آن وقت مجموعه کشوری چندان به آن اعتنایی نمی کند. در رسانه های کشوری پوشش داده نمی شود. خب چگونه باید این اخبار را برسانیم؟ اگر نسبت به این مساله پیگیری مداوم شود، دولت وظیفه دارد که نسبت به آن اقدام کند. ولی الان دولت و حتی جامعه کشوری خیلی از مشکلات ما را نمی داند. عملکرد شورای شهر را چگونه می بینید. من خیلی در جریان کارهای اعضای شورا در برف اخیر نبودم. البته از گوشه و کنار اخباری از حضور آن ها در میادین به گوش می رسید یا در جلسات ستاد بحران نیز حضور داشتند. یعنی به نظر شما این اقدامات تبلیغاتی بود؟ نگاه کنید. هیچ مشکلی نیست که عضو شورا برای خدمتی که می کند تبلیغات انجام دهد. بیایند خدمت ارائه کنند و از تبلیغاتش هم بهره مند شوند. ولی مشکل اینجاست که اعضای شورا بیشتر باید از نقش خود در خدمات رسانی  خارج از شهرداری استفاده کنند. به طور مثال کارکنان شهرداری بر اساس دستور عضو شورا نسبت به رفع مشکلات اقدام نمی کنند، چون دستورشان را از مدیریت شهرداری می گیرند. شاید هم اگر این کار بشود خیلی دارای اهمیت نباشد. عضو شورا باید در اینجا بخش خصوصی را فعال کند و آن ها را روی کار بیاورد. یک جای مشکل ما همین عدم حضور بخش خصوصی در هنگام بحران ها است که مثلا می توانیم از ماشین آلات سنگین آن ها استفاده کنیم. عضو شورایی که بتواند از توان این بخش استفاده کند می تواند همراه مدیریت شهری باشد. وگرنه این که من پنج صبح بیدار بودم و یا چند ساعت بیشتر نخوابیدم که مشکلی را حل نمی کند و این به ذهن متبادر می شود که کار تبلیغاتی است. اصلا عضو شورا برود فلان بخش خصوصی را وارد کار کند و خودش حضور نداشته باشد و برود بخوابد. نمایندگان مردم در شهر وظیفه ندارند که تا ساعت ها بیدار بمانند ولی باید در رفع مشکلات مشارکت کنند. نقشی که برای آن ها متصور است ایجاد تعامل در همین زمینه هاست. این که عضو شورای بتواند بگوید من مثلا چند لودر و گریدر بخش خصوصی ار وارد کار کردم این می تواند بگوید که کار مفیدی انجام داده است با اگر عضو شورایی بتواند فلان مسئول دولتی را مجاب کند که در رفع مشکلات اقدام عملی انجام دهد آن موقع باید گفت که وی وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده است. فکر نمی کنید کارکرد و توانمندی اعضای شورا در قانون چندان به چشم می آید؟ این حرف غلطی است که عضو شورا توان قانونی ندارد و یا نقشی در معادلات شهر ندارد. البته توان عضو شورا نباید این باشد که تنها از شهردار درخواست کند که فلان مدیر را جابه جا کند و یا فلان مدیر را نگه دارد. این به نظرم در حیطه اختیارات قانونی وی نیست. نهایتش می تواند مشاوره دهد. ولی عضو شورایی که به قانون آگاهی داشته باشد می تواند به راحتی خیلی از شیوه های کسب درآمد و کمک به شهروندان را در شهر اجرایی کند. عضو شورایی می تواند بگوید موفق بوده که کارکردهایش به عینه مشخص باشد که مثلا مردم فلان منطقه از آن استفاده کرده باشند. چرا الان اعتراض می شود که چرا اعضای شورا از مدیریت بحران برف کنار گذاشته شده و از آن ها دعوت نمی شود یا اگر دعوت می شود به آن ها صندلی های ردیف میانی داده می شود. این به خودشان هم بر می گردد. هرچقدر اعضای شورا میخ خود را در شهر محکم بکوبند آن وقت مثلا استاندار خودش آن ها را دعوت می کند که در کنار خود بنشینند و از آن ها راهنمایی می خواهد.