اختصاصی گیل خبر/ این جلسه در حالی برگزار شد که دکتر ثابت قدم شهردار رشت جهت بررسی کلیات بودجه در صحن حاضر شد. مسعود کاظمی در ابتدای جلسه با گرامیداشت ایام هفته روز مهندس و وکیل را به مهندسین و وکلای شورای شهر تبریک گفت. وی در ادامه با توجه به بارش برف ضمن قدردانی از خدمات شکل گرفته برای رفع مشکلات مردم گفت: امیدواریم با بررسی دو برف اخیر شاهد کم شدن مشکلات در برف های آینده باشیم و هرچه سریعتی بتوانیم مشکلات فعلی را در امور مختلف حل نمائیم و این خواسته ای است که مردم از شهرداری انتظار دارند. محمد علی رفیعی نوده تنها ناطق این جلسه  با تبریک روز وکیل و تقدیر از خدمات کارکنان شهرداری و ستاد بحران  در ایام برف  ابراز داشت:  از آنجایی که قرار است بانک شهر به 13 کلانشهر برای واگذاری مکانی از سوی شهرداری ها، بودجه اختصاص دهد، وضعیت کیوسک های بانک شهر هرچه سریعتر باید مشخص گردد. دستور جلسه کلیات بودجه پیشنهادی سال 96 در صحن بررسی شد. مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه نهصد میلیارد تومان است. در حالی که بودجه شهرداری یک هزار میلیارد تومان و 453 میلیارد تومان  بود. شهردار رشت در توضیحی درباره این بودجه گفت: بودجه ارسالی با مبانی مورد توجه قرار گرفت که ذاتش به برنامه عملیاتی برمی گردد که قابل ارائه است که ما هر گاه اعضای شورا درخوات داشتند می توانیم برنامه پنج ساله شهرداری را ارائه بدهیم که در بینش برش یک ساله نیز گنجانده شده است. وی ادامه داد: امیدواریم با کاهش بودجه انرژی کارکنان کاسته نشود. رفیعی در شهرداری باب شده که دلال ها دنبال تهاتر هستند. راهکاری که بتواند جلوی ضرر وام پنجاه میلیاردی را بگیرد چگونه است؟ شهردار رشت با تشکر از دقت نظر رفیعی نوده گفت: اگر موضوع اقتضاد بخواهد نهادینه شود  باید چهار قسمت در آن گنجانده شود که شامل بانکی بودن، رقابت پذیری انعطاف پذیری و   شفافیت است. برای این ه اتفاقات معنا دار شود و شفافیت ها صورت بگیرد مودیان مختلف را استفاده کنیم و شفافیت طوری هرکدام از اعضای شورا در مورد بودجه نظرات خودشان را گفتند. فرهاد شوقی: سرنوشت مجتمع آدینه چگونه خواهد شد و قرار است 210 میلیارد تومان وامی که گرفته شود در چه راستایی هزینه شود؟ عباس صابر:  با توجه به بحث وام آیا این که بودجه خودمان را به بانک شهر موکول کنیم اقدام مناسبی نیست. اگر مدیرعامل بانک شهر بنا به هر دلایلی  با ما کار نکند سرنوشت بودجه چه می شود. برای همین درخواست داریم  تضامین اجرایی این وام را به ما اعلام کنند. مجید رجبی: یک سوال من این است که نگاه ما به بودجه افزایشی است یا خیر؟ دوستان می گویند وام می خواهیم بگیریم. در حالی که ممکن است بانک شهر بگوید وام به دلیل عدم سوددهی در امور عمرانی به شهرداری ها پرداخت نمی شود یا ممکن است بگویند آقای ثابت قدم چک برگشتی زیاد دارد و ما دیگر وام نمی دهیم!  به نظرم این دلایلی که برای این بودجه آورده اید توجیه است و بهتر است به جای آن با یکدیگر تفاهم کنیم. ما اگر در سال بعد نتوانیم بودجه را محقق کنیم جزو بدهی های ما می شود. من شهروند تا خود دستگاه های دولتی و شهرداری بدهکار هستند. بدهکاری جرم نیست، ولی ساختار برای آن تعیین کنیم. سوالی که از عزیزان دارم این است که بودجه را افزایش داشته باشیم؟ اگر با آن موافقند به دوستان شهرداری بگویند که اگر می خواهید وام بگیرید برای آن پروژه مشخص تعیین کنیم. آقای شهردار می دانیم که برای چه بعضی کارها را راسا انجام می دهد و موقعیت خودش استفاده می کند. چون از بودجه نمیتوانیم سهمی بدست بیاوریم از حقوق کارکنان می زنیم که در آن جا  شیرزاد باید بیاید به عنوان نماینده اقشار آسیب پذیر معترض شود! امیرحسین علوی: ازایش بودجه در توان شهرداری نیست و همان بودجه هشتصد  پنجاه میلیارد تومان می تواند انگیزه لازم را برای کارکنان شهرداری ایجاد کند. رضا رسولی:ما زیاد از حد به بودجه سال های قبل تاکید می کنیم. شما سازمانی را تاسیس می کنید که چرخه ارزش افزوده اضافه می کند. خود دوستان از بنده از لحاظ اقتصادی موفق تر هستند و همین مساله باید در بودجه نگاه شود. ما دویست میلیارد ملک اضافه داریم که همین یک پشتوانه ای برای بودجه سال آینده که در چرخه اقتصادی بتواند مورد استفاده قرار گیرد. سه آیتم در بودجه سال آینده می تواند برای اجرایی شدن سال نود و شش کمک ما کند. دویست میلیارد ملک جدید، صد میلیارد املاک تولیده شده در سال های قبل با مشارکت در پروژه های سرمایه گذاری در چرخه اقتصادی شهر و استفاده از پتانسیل بانک شهر در بودجه 96 که در شرایط حاضر به شدت از سرمایه گذاری به صرفه تر است. این سه آیتم مبلغ 1127 میلیارد تومان را در بودجه نشان می دهد.  من خودم به ردیف های بودجه ای در ساخت و ساز بحث دارم و این بودجه پیشنهادی من نیست. اما نگرانی من برای درآمد نیست، نگرانی اصلی ما برای هزینه است. کم شدن بودجه دغدغه من و شما ر برطرف نمیکند. چیزی که بخواهد بررسی شود بحث هزینه است. اگر این اجبار را برای شهرداری اعلام و مطالبه کنیم می تواند به راحتی این مساله را انجام دهد. البته بنده دغدغه مهندس صابر را می ستایم و باید بحث ضمانتنامه بانک شهر در مورد این وام ها بیان شود. رفیعی نوده: آقای بهترین شهردار صد سال اخیر! من می خواهم بپرسم که اگر شهرداران دیگر افزایش بودجه زیاد را به شورا ارائه می کنند کلاس می آورد؟ اگر کلاس می آورد تصویب کنیم وگرنه بودجه ای که محقق می شود را بررسی کنیم. کارگرنیا: من سوالم این است که چه اتفاقی افتاده که در بسیاری از کدها افزایش صد در صدی را مشاهده می کنیم؟ حجت جذب: پیشنهاد من خارج شدن بحث وام از بودجه است که اگر وامی گرفته شود در قالب لایحه وارد شورا شود. اسماعیل حاجی پور: اگر نهصد و چهل میلیارد تومان را تصویب کنیم بودجه واقعی است. چون 450 میلیارد تومان وصولی داشتیم. اگر بیست درصد به آن اضافه کنیم چیزی حدود نهصد و سی میلیارد تومان می شود. چیزهایی است که دست شهرداری نیست. مثل کمک های دولت و یا  فروش اموال که این اتفاق نیفتاده است. اگر بخواهیم کمک های دولت، فروش املاک و وام میلیاردی را در بودجه بگنجانیم واقعی نیست. آقای ثابت قدم مجموعه شهرداری نتوانسته خودش را به شورا اثبات کند. وگرنه وام گرفتن با تصویب شورا امکان پذیر است. می توانیم برای دو پروژه مثل پروزه آیت الله احسانبخش وام بگیریم. وگرنه بودجه 940 میلیارد تومان واقعی است. بعضی از کدها را کاهش دادن نیز صلاح نیست. جاهایی شهرداری باید فلان قدر وصول می کرده  و اگر این کار را نکرده  ما اگر تایید کنیم کم کاری شهرداری را تایید کردیم. کم کاری را در شورا رواج ندهیم. این راهم بگویم که حرفهای شهردار صد ساله و این ها درست نیست. آقای شهردار فرزند ماست و تا وقتی شهردار ماست ما باید رفتاری کنیم که در خور احترام مقامش باشد. فاطمه شیرزاد: به نظر می رسد با توجه به بارش های برف اخیر  باید نسبت به ایمن سازی و توسعه حمل و نقل شهری خودمان یک تصمیم جدی بگیریم. شهر ما در  این امور مشکل دارد. باتوجه به بحث وام دویست ملیاردی که در بودجه بر آن تاکید شده است.  آیا این وام فقط برای عمران شهر خواهد بود و یا در مورد بازگشایی معابر و ایمن سازی نیز در نظر گرفته خواهد شد؟ در مورد بازگشایی معابر ما از مهندسین خودمان از امثال آقای رجبی انتظار داریم که باتوجه به مهندس بودن و اقتصادی بودن ایشان دغدغه های خودشان را بیشتر مورد تاکید قرار دهند. نیکومنش: در مورد وام ما در کمیسیون تلفیق بحث کردیم و اکثریت نظرشان این بود که این وام ها در پروژه هایی گنجانده و توسط شورا مصوب شود تا از آن جا بتوانیم از آن استفاده کنیم. در مورد بانک شهر هم همه شهرداری ها از تسهیلات بانک شهر استفاده می کنند. چرا فقط ما نمی توانیم استفاده کنیم؟ ما  فقط 5 میلیارد وام گرفتیم که رقمی نیست.این موضوع را جدی بگیریم و از تسهیلات این بانک استفاده کنیم. دکتر ثابت قدم بعد از ابراز نظرات اعضای شورا بیان داشت: دوستان بیشتر از دغدغه درآمد دغدغه هزینه دارند. ما در مورد هزینه دو بحث داریم. یکی این که حقوق پرسنل را بدهیم و به تعویق نیفتد و عقب ماندگی های گذشته نیز پرداخت شود. ما اگر بخواهیم از هزینه کارکنان بگذریم هزینه هایی است که به بحث لجستیک ربط دارد که در مواقعی چون برف خودش را نشان می دهد. هزینه ها را باید طوری ببینیم که به نقطه مطلوبی برسد. مثل هزینه دفاعی در کشوری می ماند که ممکن است ده ها سالجنگی نکند. وی افزود: ما در این بودجه از هزینه به درآمد رسیده ایم و این با بودجه های قبلی فرق دارد. شما می گوئید وام را بردارید و بعد در پروزه ها ارزش افزوده ایجاد کند. ولی ما در بودجه این ازرش افزوده را دیده ایم. ما نمیتوانیم بگوئیم که پول وام می تواند در این پروژه ها نقش بازی کند. این که وام را از بودجه بگیریم مفهوم اقتصادی را نمی بیند. شهردار رشت خاطرنشان کرد: می توانیم به سرمایه گذار بخش خصوصی بگوئیم ملکی را در پیاده راه بخرد؟ ما نمی توانیم تملک رودخانه های گوهر رود و زرجوب را به بانک وصل کنیم. پروژه هایی به جریان بانکی وصل می شود که از جنس کارهای نقدی ما نیست بلکه از مباحثی است که شهرداری به عنوان طلبکار می داند معنا دار نیست که ورود کند. به طور مثال برای پروژه آب های سطحی خودمان را سرمایه گذار بیاوریم؟  ما اگر بخواهیم جزیره ای یک سری موضوع را به یک موضوع وصل کنیم این با واقع بینی ما در تضاد است. ثابت قدم افزود: ما نمی توانیم بگوئیم چون آن بودجه محقق نشد این بودجه هم محقق نمی شود. اصلا بیاییم همین بودجه امسال را تصویب کنیم. چه اتفاقی می افتد. بازهم درخواست دارم انگیزه کارکنان شهرداری را به خاطر کم کردن بودجه نگیرید. وقتی حجم کار را کم می کنید تکلیف را کم می کنید و ماموریت ما کوچک تر می شود. ما شاید خوشحال تر هم باشیم ولی مردم ما واقعا آسیب می بینند. معنی و مفهومی ندارد که هزینه ها را نبینیم. با نگاه منطقی به بحث هزینه ها بودجه ای را مصوب کنیم که قابل تحقق باشد. بعد از پایان سخنان شهردار و خروج وی از صحن مصوبه نهصد میلیارد تومانی  کمیسیون تلفیق در صحن مورد رای گیری شد. رضا رسولی به عنوان مخالف مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: نوع جمع بندی در کمیسیون تلفیق بحث فنی امروز نبود. ما نمیتوانیم بودجه را مثل بازار ماهی فروشان تصویب کنیم. ما باید بر اساس عدد و رقم بودجه را تصویب کنیم. باور کنید در جلسه کمیسیون تلفیق بحث فنی مثل امروز نشد. مجید رجبی: اگر بودجه ما توان بیشتری داشت ما خوشحال می شدیم. عددی که اکنون کمیسیون تلیق اعلام کرده نمی توان گفت قطعا درست است اما افزایش معقولی دارد. ما می خواهیم عددی ببندیم که شانیت شورا حفظ شود و شهرداری هم به آن عمل کند و بدهکاری جدید برای شورا و شهرداری نگذاریم. سرانجام با رای گیری با اکثریت آرا مصوبه کمیسیون تلفیق مورد تصویب شورای شهر قرار گرفت.   بروز می شود