گیل خبر/شاید اگر الان هم رئیس شورای اسلامی شهر رشت بود، هیچ کدام از این مسائل را بنا بر مصلحت سنجی مطرح نمی کرد. انگار بار ریاست شورا دیگر بر دوش هایش سنگینی نمی کند...

آقای دکتر به عنوان اولین سوال، انتخابات هیات رئیسه شورای شهر رشت با حواشی فراوانش به پایان رسید. دقیقا در این انتخاب چه گذشت؟

ببینید یک اشکال کلی در هیات رییسه شوراها وجود دارد و آن این است که هیچ پارلمانی در دنیا هیات رییسه یکساله ندارد. عمر ریاست حداقل دوساله است.

ما وقتی در شورا ورود کردیم با مشکلات فراوانی مواجه بودیم. حتی یک آیین نامه در تشکیلات شورا وجود نداشت که کسی مرخصی خواست، باید چیکار کند!

طرح جامع حمل و نقل، ترافیک، تبلیغات محیطی،  روخانه ها و... به هیچ کدام آنها پرداخته نشده بود. ما مطالعات اینها را در بودجه در نظر گرفتیم.

خون دل بسیار خوردیم تا به مسئولان بفهمانیم که پروژه آسفالت چقدر حائز اهمیت است و حتی در مجموعه شهرداری یک نفر متخصص در این زمینه که بتواند پروژه آسفالت را انجام دهد نداشتیم.

چالشهای فراوانی در پیش رو داشتیم به گونه ای که گویی هیات رئیسه اول مانند یک دولت موقت یک ساله بود.

در این مدت نمی شد و نمی توانستیم هم کار کنیم و هم لابی. اگر بخواهیم کار کنیم وقت برای لابی نداریم و اگر بخواهیم لابی کنیم وقت برای کار نداریم.

بنده بسیار خوشحالم که حتی در دو روز آخر هیات رییسه اول شورا که بسیاری از دوستان مشغول لابی گری های فراوان بودند، بر کار تمرکز داشتم. بطور مثال حضور پروفسور سمیعی در رشت از چند ماه قبل به دعوت بنده صورت گرفت نه دانشگاه علوم پزشکی و یا معاون اول رییس جمهور را به این شهر آوردیم و بودجه 60 میلیاردی گرفتیم.

در دو ماه آخر متاسفانه تخریب ها زیاد شد و پرده های حرمت افتاد. در چند روز آخر به این نتیجه رسیدیم کسی باید رییس باشد که سیاسی نبوده و فنی باشد.

قرار نبود انتخابات هیات رییسه به این گونه که دیدید انجام شود یعنی اگر انتخابات در روز یکشنبه برگزار می شد و به سه شنبه کشیده نمی شد، یقیناً نتیجه آن چیز دیگری می دیدید اما ما خواستیم فضا را به نحوی پیش ببریم که از دو قطبی بودن چپ و راست بیرون بیاید.

برای انتخاب آقای صابر در ده دقیقه آخر به این نتیجه رسیدیم. اینکه از چند روز قبل برنامه ریزی کرده باشیم، اینگونه نبود.  اکنون که رییس نیستم احساس می کنم که در اظهار نظرها و کارها راحت تر هستم.

دوستان خوبی مانند آقای کارگرنیا و مسعود کاظمی در شورا دارم که بیشتر می توانم با آنها دوستی داشته باشم و از ظرفیتشان در پیشبرد کارهای عمرانی و اجرایی در شورا بهره ببیریم.

از طرفی وقت بیشتری دارم تا عملکرد یکساله خود را مورد بررسی قرار دهم چرا که آن زمان در هیات رییسه بودم وقت بررسی این کار را نداشتم.

در سال اول برخی رییس کمیسیون شدند. کمیسیون ها را در دست گرفتند و بعد از یکسال آمدند و گفتند رییس شورا بیاید و گزارش ارائه دهد و عملکرد هیات رییسه را ضعیف عنوان کردند. خود آنها که رییس کمیسیون بودند چه طرحهایی ارائه دادند؟ کل شورا در شش کمیسیون خلاصه می شود و هر کمیسیون هفت نفر عضو دارد رییس شورا چه کار می بایست انجام می داد که نداده است؟

در پرونده من چیزهای بسیار خوبی وجود دارد اگر بگویم می گویند مغرور است و برای مجلس تبلیغ می کند! اگر هم نگویم، می گویند کاری نکرده است پس می گویم تا بدانند چه کارهایی انجام داده ام.

اگر موضوع رودخانه ها در این مدت بر سر زبانها افتاد، اگر پروفسور سمیعی به دکتر نوبخت می گوید چرا ماجرای رودخانه های رشت را رها کرده ای، اینها همه مرهون تلاش هایی است که من انجام داده ام چرا در طول سی و پنج سال گذشته کسی به فکر این رودخانه ها نبود؟

لایروبی رودخانه ها را انجام دادیم. تمام سعی مان را برای نجات سراوان از چنگال زباله ها کردیم. اما متاسفانه برخی نقدهایی به ما کردند و گفتند ما از رسانه ها برای تبلیغ خود استفاده می کنیم تا برای مجلس تبلیغ کنیم! ما از ظرفیت صداو سیما نمی توانم استفاده نکنم زیرا پتانسیل و اثرگذاری آن بالاست. تا مردم بفهمند نمایندگانشان در شورا چه کارهایی می کنند. تا اعتمادشان به شورا باز گردد. وقتی آسفالت این شهر مشکل فرهنگی دارد حتماً میبایست از صداوسیما برای رفع این مشکل استفاده کرد.

در طول یکسال گذشته بارها از بخشهای مختلف شهرستان رشت به مناسبتهای گوناگون از من دعوت به عمل آوردند اما هیچ وقت نپذیرفتم تا برخی آن را به حساب حرکت های تبلیغی نگذرانند.

زمانی می توانند ادعا کنند که من برای خود تبلیغ می کنم که در سطح شهر بنر بزنم. برخی از پایگاه های خبری هم در این میان هستند با 15 بیننده که اخبار خود را فقط برای 15 نفر عضو شورا پیامک می کنند!

کسانی که هیچ گونه مواضع روشنی ندارند. یک روز ادعای اصلاح طلبی دارند و یک روز اصولگرایی و فقط بدنبال منافع خود هستند!

به عقیده من اگر هیات رییسه جدید وارد این مسائل شود ضرر خواهد کرد و بهتر است از این گروه ها فاصله بگیرد.

این درست نیست که بعد از یکسال به صرف اینکه می خواهیم رییس شویم همه چیز را به پای کم کاری رییس قبلی بنویسد. همان فرد که خود ریاست یکی از مهمترین کمیسیون های شورا را بر عهده داشت آیا نمی توانست بهتر از ظرفیت های کمیسیون خود استفاده کند؟

نزدیک به ایام انتخاب هیات رئیسه مصاحبه ای از شما در یکی از روزنامه ها به چاپ رسید که برخی از آن چنین برداشت کردند که قصد کاندیداتوری در مجلس را دارید، آیا چنین چیزی صحت دارد؟

در این خصوص سوالی از من شد که اگر رییس شورا نشدید چه می کنید؟ که من پاسخ دادم بخاطر ندارم که در زندگی پسرفت کرده باشم اما کسانی هستند که اگر رییس نشدند بدنبال نائب رییسی، اگر نشد تا منشی گری هم پیش می روند و اگر نشد به دنبال ریاست کمیسیون می روند که هم اکنون هم نمونه ای از این مثال وجود دارد.

من در این کشور پله پله رشد کردم، از روستا آمدم و همیشه تلاش کردم بدنبال پیشرفت باشم نه پسرفت.

من از محل شورا نیست که اعتبار کسب کردم، از محل رأی مردم بود. مدتی است شایعاتی مطرح شده که بدنبال شهردار شدن هستم! چون شهردار جایگاهش از ریاست شورا پایین تر است یقیناً همچین چیزی صحت نداشته و هرگز بدنبال این پست نیستم!

 در خصوص تاخیر در جلسه ای که قرار بود در آن انتخابات برگزار شود و حرف و حدیث های بعد از آن، بفرمایید که آیا آن تاخیر برنامه ریزی شده بود؟

در خصوص تاخیر در جلسه انتخابات هیات رییسه به عقیده من، نمی توان آن را آبستراکسیون نامید!

احساس می کنم دوستان در حال لابی کردن بودند که از جلسه جا ماندند!(با خنده). در آن جلسه فرماندار مهمان بود و ریاست جلسه برعهده بنده بود. ما در آن جلسه خیلی منتظر ماندیم که اعضا بیایند اما نیامدند و ما ختم جلسه را اعلام کردیم. ما که نمی توانیم بدنبال فرماندار در کوچه و خیابان برویم و از او خواهش کنیم که به جلسه باز گردد. از طرفی خواستیم این رسم را باب کنیم که به موقع سر جلسات حاضر شوند.

استیضاح شهردار رشت در یک فضای کاملا احساسی با 13 امضا وصول شد. فکر می کنید این استیضاح همچنان پابرجاست؟

 در خصوص استیضاح شهردار باید بگویم اولا 13 امضا نبود و 12 امضا بود.

از طرفی وقتی 12 عضو زیر یک برگه را امضا می کنند، این نارضایتی از شهردار را می رساند و معتقدم که می بایست تلنگری برای آقای شهردار باشد.

طرح استیضاح شهردار در آن جلسه در یک فضای احساسی مطرح شد و هیچ ارتباطی به ماموریت، مرخصی و عزل و نصب های ناگهانی در شهرداری نداشت بلکه این ها بهانه ای بود تا کاسه صبر اعضای شورا لبریز شود.

از طرفی معتقدم یا نباید طرح استیضاح مطرح می شد و یا مطرح شد می بایست اعضا پای امضای خود می ماندند البته این به معنی نیست که کسی امضایش را پس گرفته است یا استیضاح ملغی شده است.

معتقدم اگر شهردار بعدی از داخل مجموعه شورا باشد خیلی بهتر است چرا که در داخل شورا گزینه های بسیار قویتری از آقای خلیلی داریم.

پس از پایان انتخابات هیات رئیسه و مشخص شدن نتایج آن، عده ای سمت و سوی برگزاری انتخابات را سیاسی دانستند و گفتند که دو طیف اصلاح طلبی و اصول گرایی در برابر هم قرار گرفتند و البته اصولگرایی شکست خورد!! تا چه حد این مطلب را می پذیرید؟

در خصوص بحث های اصلاح طلبی و اصولگرایی که اخیراً مطرح شده باید بگویم بیست و چند هزار رایی که بنده آوردم رای حزبی و یا اینکه در لیست کسی باشم نبوده است.

البته بیشتر دوستان من اصلاح طلبند اما دوستان اصولگرای خوبی هم دارم نمونه اش همین آقای نیکومنش که اصولگرا است اما او را بیشتر از خیلی های دیگر قبول دارم . این توهین به مردم است که بخواهیم بگوییم ما اصلاح طلب و یا اصولگراییم و می بایست شورا را سیاسی کنیم.

در خصوص انتخاب آقای امیرگل هم باید بگویم که از انتصاب ایشان پشیمان شدم و فهمیدم که اشتباه کردم. بنده هیچگونه ارتباطی با ایشان نداشتم و به احترام آقای نیکومنش و درخواست ایشان برای آقای امیرگل حکم مشاور زدم که البته ایشان هیچ کمکی به شورا نکردند. اما از انتصاب آقای طوماری کاملا راضی بودم. از ایشان بی توجه به گرایشات سیاسی اش خواستم تا در شورا به بنده کمک کند و البته در کار خودش کاملا وارد است. بی شک اگر روزی بخواهم وارد مسائل سیاسی شوم یقیناً آن زمان مواضع سیاسی خود را اعلام خواهم کرد.

 آقای دکتر! به عنوان آخرین سوال، متاسفانه همواره پای مشکلات شهری که به میان می آید، شورانشینان می گویند که عزم نمایندگان لازم است تا بودجه ملی جذب شود و نمایندگان هم می گویند که اعضای شورا از ظرفیت های ما استفاده نمی کنند و البته در این بین وضعیت بد آسفالت و بوی نامطبوع رودخانه مردم را آزار می دهد، نظرتان در این خصوص چیست؟

در طول یکسال گذشته نامه نگاری های زیادی به سه نماینده محترم مجلس انجام دادم اما متاسفانه یکبار هم پاسخی ندادند. این که می گویند شورا کم کاری کرده است، این طور نیست. تمامی نامه ها موجود است. وقتی که ما نامه می زنیم ولی جوابی دریافت نمی کنیم، چطور از ظرفیت نمایندگان باید استفاده کنیم؟

/بازنشر :خزرآنلاین

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code