مبلمان شهری کلانشهررشت؛ از رویا تا واقعیت؟
روشنایی و نورپردازی، نصب علائم راهنمایی، ایجاد فضاهای سبز، کاشت درختان بومی و منطقه ای، مکان یابی سطل های زباله در سطح شهر؛ ایجاد پارک ها، میادین بدون ترافیک، نصب تندیس و مجسمه های بزرگان و صنعتگران و هنرمندان و شاعران و نویسندگان شهر، صندلی ها و نیمکت ها و ... همه و همه از ویژگی های مبلمان شهری است.
پیاده-راه-رشت-1-430x287
چینش هنرمندانه، فضاسازی شهری، هماهنگی مجموعه اجزایی که نیازهای شهروندان را مرتفع نمایند را مبلمان شهری می گویند.
برای اجرای یک مبلمان شهری هرگز به فکر ایده های آرمانی و فوق العاده نباید بود؛ باید از توانایی ها، راهکارها و نیروهای انسانی محیط شهری بهره گرفت؛ آرمانی اندیشیدن مذموم نیست؛ در یک جامعه معمولی از توانایی های معمول بیشترین بازدهی را کسب نماییم.
عنایت و توجه مدیران به سنت ها و فرهنگ بومی محلی، آب وهوای منطقه ای از بارزترین فاکتورهای رسیدن به یک مبلمان شهری است، هنگامی که شهرداری و سازمان زیباسازی شهر اقدام به ساخت، مرمت و بازسازی نقطه ای از شهر را شروع می کند، برخی با همان عینک بدبینی خود، با طعنه میگویند این از نشانه های کارهای روبنایی است؛ آیا شهرداری و سازمان های وابسته و همه اقدامات او باید حول محور کارهای عظیم و زیربنایی باشد؟ زیباسازی بصری در محیط پیرامون ما روبنایی است؟ با این منطق، شهرداری هیچ کاری را نباید انجام دهد.
یکی از شاخصه های مهم مبلمان شهری وابستگی به فرهنگ و هویت محلی آن است؛ آیا می توان با طراحی ایده های ساده، کم هزینه، به یک مبلمان شهری با نشانه های هویت قومی، محلی در خرم آباد دست یافت؟
نگاه زیبا شناسانه به طراحی، ساخت و اجرای مبلمان شهری، نیازمند گروه قوی باانگیزه های غیر کاسب کارانه است؛ گروهی که همت به تغییر ساختار شهر گمارده اند با همسو بودن با مدیران کارآمد و دلسوز در کوتاه مدت اساس و بافت زیرساخت ها را برای پروژه های بزرگ تر مهیا می کنند؛ وقتی با طراحی و تعبیه سطل های آشغال در خیابان ها و میادین شهر بتوان پیام رسان بهداشت عمومی شهر باشیم؛ هنگامی که در پارک ها و مکان های تفریحی، زیارتی، سیاحتی علائم چشم نواز برای هدایت و راهنمایی مردم شهر انجام دهیم؛ وقتی در ساعات پر رفت و آمد و هنگام برگزاری جشن ها و مراسم مذهبی، مسیر مردم را جهت دار کنیم و از به وجود آمدن گره های کور در ترافیک و حمل و نقل اجتناب نماییم بدون تردید به اهداف رسیدن به مبلمان شهری سالم، کارآمد رسیده ایم.
مردم کلانشهررشت نشان داده اند از طرح های کارشناسانه به شدت استقبال می کنند و در برابر الگوهای روزمره و گذرا و باری به هر جهت واکنش منفی داشته اند، لازم نیست در مقیاس هایمان برای کارهای اجرایی مبلمان شهری از طرح های چندبعدی و دور از دسترس استفاده کنیم، شهروندان رشتی  به سادگی، بی شیله پیله بودن، وتمیزبودن مشهور خاص و عام هستند چرا از این گزینه در ساختار مبلمان شهری بهره نگیریم.
کیفیت فضاهای عمومی، گسترش و مدیریت حمل ونقل، هویت بخشی به فرهنگ و بهداشت عمومی، مسئولیت پذیری شهروندان در امور شهری، باروری هویت فرهنگی و قومی همه در گروه قوت بخشیدن ارتباط مدیران ارشد شهرسازی با مردم است، هرچقدر مردم را در امور شهری محرم بدانیم و طرح ها و لوایح را با نقطه نظرات آنان هماهنگ و اجرایی کنیم بدون تردید حاصل کار کارشناسان ما به هدر نرفته است و در درازمدت میزان مشارکت مردم در امور شهری از جمله مبلمان شهری رو به فزونی خواهد رفت.به امید روزهایی که مسولین پارلمان شهری خود راازجنس همان مردمی بدانند که انتخابشان کرده اند.
پایگاه گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.