بازیگر گیلانی :
۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ۰۷:۱۹ چاپ

به گزارش گیل خبر، رضا میرمعنوی تئاتر را یک هنر دولتی دانست و اظهار کرد: از صفر تا صد سرمایه گذاری تئاتر به عهده دولت است.

وی با بیان اینکه اخیراً سرمایه گذاری در حوزه تئاتر افت قابل محسوسی داشته است، ادامه داد: سمت و سوی تئاتر در حال تغییر مسیر به طرف خصوصی سازی است.

این بازیگر گیلانی سریال معمای شاه، حمایت سرمایه گذاران بخش خصوصی از تئاتر را موجب انتفاع آن از بخش دولتی خواند و گفت: این روند به پیشرفت تئاتر در سطح کشور کمک می کند.

وی با بیان اینکه خصوصی سازی در عرصه تئاتر شمه رقابتی آن را نیز افزایش می دهد، افزود: گیلان سالن های کافی برای اجرای تئاتر دارد، اما تجهیزات کافی برای اجرای تئاتر مانند نور و صحنه و لباس و دکور را ندارد.

میرمعنوی با اشاره به اینکه مدیران گذشته ما در این عرصه نیز هیچ آرشیوی برای ابزار تئاتر در گیلان تهیه نکرده اند، خاطرنشان کرد: سالن های گیلان پاسخگوی اجرای تئاتر در سطح استان است.

وی بزرگ ترین ضعف تئاتر کشور را نبودن متن نمایشنامه عنوان کرد و افزود: به دلیل ضعف در نگارش نویسندگان، هنوز نمایشنامه های ما بر اساس نمایشنامه بزرگان تئاتر در کشور صورت می گیرد و در واقع افرادی مانند رادین و ... حرف نخست را در تئاتر ایران می زنند.

عضو شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر گیلان، با اشاره به اینکه مرور زمان نتوانسته از نویسندگان جوان ما نویسنده مطلوب بسازد، تصریح کرد: گاهی نویسندگان جوان ما خوب می نویسند، اما به طور کلی هنوز اعتمادی به نوشته آنها وجود ندارد، اما در این عرصه تلاش می شود تا قوت بیشتری به دست بیاید.

وی با اشاره به تقویت رشته ادبیات نمایشی در دانشکده های کشور، خاطرنشان کرد: اخیراً جوانان زیادی در این رشته مشغول تحصیل هستند و نسل امروز نیازمند نمایش تئاتری است که دیالوگ امروز را در خود داشته باشد.

میرمعنوی به حضور جوانان در فضای مجازی و برنامه سازی در صدا و سیما به ویژه سیمای گیلان اشاره کرد و گفت: طنز تعریف خاص خود را دارد و کارهایی که از سیمای گیلان پخش می شود، طنز نیستند، مضحک و شوخی است گویا یک جوک را به نمایش در آورده اند.

وی اضافه کرد: طنز به نمایشنامه هایی گفته می شود که مفرح و خنده آور باشد و مخاطب همراه کمدین می خندد و در واقع کمدین با انتقاد از برخی مسایل اجتماعی مخاطب خود را می خنداند.

بازیگر نقش دکتر فروغی در سریال معمای شاه ادامه داد: در طنز کمدین هم مخاطب را می خنداند و هم او را به فکر وا می دارد که به نکته مورد نظر بیشتر توجه شود، طنز زبان انتقادی بوده و پرداز واقعی در گیلان نداریم و این کاراکترهایی که ایفای نقش می کنند، ساختگی است.

وی به استقبال جوانان و نوجوانان از بازیگری اشاره کرد و گفت: از آنجا که پس از آموزش های لازم در آموزشگاه های بازیگری به جوانان تولید به قدری نیست که از تمام این استعدادها استفاده شود، جوانان و خانواده ها ناامید شدند و جذب فیلم و سریال نمی شوند.

میرمعنوی با تصریح بر اینکه سیمای گیلان توان به بازی گرفتن تمام آموزش دیدگان جوان را ندارد، خاطرنشان کرد: تولیدات کافی در زمینه فیلم و سریال در استان وجود ندارد.

وی هنر را زبان گویای جامعه دانست و یادآور شد: علاقه جوانان به عرصه بازیگری به خاطر این است که خانواده ها تمایل دارند فرزندان آنها در عرصه هنر به جامعه خود خدمت کنند.

فارس