رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان:
۱۳۹۴/۰۹/۱۴ ۱۳:۱۳ چاپ

به گزارش گیل خبر، با رویکار آمدن دولت یازدهم، طی دستوری از سوی رییس جمهور و تصویب شورای عالی اداری با ادغام دو معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایهٔ انسانی رئیس جمهور، «سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور» احیاء گردید.

با رویکار آمدن دولت یازدهم، طی دستوری از سوی رییس جمهور و تصویب شورای عالی اداری با ادغام دو معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایهٔ انسانی رئیس جمهور، «سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور» احیاء گردید.

در شروع بکار مجدد این سازمان دکترمحمدباقر نوبخت، از یاران نزدیک به دکتر روحانی به سمت معاون رییس جمهور و رییس این سازمان منصوب شد.

پس از گذشت تقریبا یک سال از احیا و ساماندهی مجدد این سازمان، محمدعلی(کیوان) محمدی از یاران مورد وثوق دکتر نوبخت به سمت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان منصوب شد تا این سازمان فعالیت نخستین شعبه استانی خود را در گیلان آغاز کرده باشد.

کیوان محمدی دانشجوی دوره دکتری انسان شناسی و دارای مدرک کارشناسی ارشد مردم شناسی از دانشگاه تهران است که مدیرکلی امور اجتماعی و انتخابات استانداری های گیلان و هرمزگان و عضویت در هیئت علمی دانشگاه گیلان و مسئولیت های دیگری را در کارنامه کاری خود دارد.

در آستانه تنظیم برنامه ششم توسعه، وی به تشریح مسائل روز اقتصادی و اجتماعی استان گیلان پرداخت.

تا مردم درگیر مسائل استان نشوند هیچ دردی دوا نخواهد شد

کیوان محمدی در ابتدا، به احیای مجدد این سازمان از سوی رییس جمهور اشاره کرد و افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی از اردیبهشت ماه امسال مجددا احیا شد و همکاران ما تلاش بی وقفه ای برای ساماندهی بخش های مخلتف این سازمان برمبنای رهنمودهای مقام معظم رهبری انجام دادند و همچنین برنامه ریزی برای برنامه ششم توسعه یکی دیگر از اولویت های کاری ما بود که در دستور کار خود قرار دادیم تا به امید خدا شاهد رفع بعضی از معضلات از جمله مسئله اشتغال و بیکاری در استان باشیم.

وی خاطر نشان کرد : ما براساس جلساتی که در شورای برنامه ریزی استان داشتیم کار گروه هایی را فعال کردیم و زیر مجموعه هایی را نیز بر آن اضافه کردیم. کارگروه ها عمدتاً ساختار دولتی دارند یعنی مدیران یا کارشناسان خبره ادارات در کارگروه ها حضور می یابند. از آنجایی که اعتقاد ما بر این است که تا مردم را در عرصه حل معضلات و مشکلات فعال نکنیم تقریباً هیچ مشکلی در جامعه حل نخواهد شد، به همین دلیل دنبال انجمن های فنی، زیست محیطی و سایر انجمن های مردم نهاد رفتیم که آنها را ساماندهی کنیم تا تحت نظر کارگروه های مختلف به فعالیت بپردازند و از این طریق هم نظر متخصصان را مدنظر قرار دهیم و هم نظر صاحب نظرانی  را که ممکن است دانشگاهی نباشند ولی دیدگاه هایی داشته باشند که بتواند مشکل و معضلی را از جامعه ما دوا کند.  رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان افزود: در حال حاضر 30 انجمن و 13 زیر مجموعه در شورای برنامه ریزی استان داریم که  این 30 انجمن برنامه هایی را تدوین خواهند کرد و آن را به کارگروه ها خواهند داد و سپس در شورای برنامه ریزی استان که در راس آن ها استاندارمحترم گیلان قرار دارد به مصوبه نهایی خواهند رسید و از این طریق به مرور به سمت احقاق اهداف و برنامه های توسعه ای استان پیش خواهیم رفت.

برداشت واحدی از مفهوم توسعه نداریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان همچنین به مسئله بیکاری و اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: در خصوص مسئله اشتغال ابتدا باید این سوال مطرح شود که چرا اشتغال در کشور به یک معضل تبدیل شده و جوانان خصوصا تحصیل کرده ها را تهدید می کند؟

وی ادامه داد: دقیقا مشخص نیست که ما قصد اشتغالزایی در کدام زمینه را داریم؟ آیا میخواهیم اشتغال برمبنای کشاورزی باشد یا صنعتی یا... و در مجموع تکلیف ما با مفهموم توسعه در استان روشن نیست، می خواهیم در مسیر توسعه قرار بیگریم اما برداشت واحدی از مفهوم توسعه نداریم!

محمدی اظهار داشت: نقاط مختلف گیلان دارای ظرفیت های متفاوتی است و همکاران ما در حال برنامه ریزی برای تقسیم بندی ظرفیت های نقاط مختلف استان هستند که بدانیم کدام منطقه دارای چه استعداد و ظرفیتی است تا بتوان با دید مشخص تر در مسیر توسعه گیلان پیش رفت.

این مسئول اجرایی استان خاطر نشان کرد: تهیه چنین جداول و برنامه هایی به خیلی مسائل کمک خواهد کرد، بعنوان مثال سرمایه گذاری که وارد استان می شود باید بداند روی چه چیزی باید سرمایه گذاری کرد که بتوانیم با حداقل سرمایه گذاری، حداکثر بهره وری و اشتغال را کسب کنیم.

کشاورزی نمیتواند مسئله بیکاری را حل کند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان اظهار داشت: کشاورزی ما کشش این که مسئله اشتغال را حل کند ندارد چون از همان سال 75 تا امروز، سهم بخش کشاورزی از 40 درصد به حدود 27 درصد کاهش یافته است و این روند نزولی همچنان ادامه خواهد داشت و اگر به  تاریخ جهان هم نگاهی بیاندازیم، هیچ کشوری با محوریت کشاورزی به توسعه دست نیافته است.

 محمدی افزود: حدود 49 درصد اشتغال را بخش خدمات به خود اختصاص داده و حدود 23 درصد هم صنعت. مشکل دیگر در استان این است که تکلیف ما با صنعت هم مشخص نیست و نمی دانیم که می خواهیم صنایع سنگین را گسترش دهیم یا صنایع تبدیلی را !.

محمدی خاطر نشان کرد:  کدام صنایع استان در سطح مطلوب است که ما به طور قاطع به سرمایه گذار بگوییم که در آن بخش با اطمینان خاطر سرمایه گذاری کند و از بانک ها هم بخواهیم به آنها کمک کند.

وی بار دیگر بر ضرورت مفهوم شناسی در زمینه توسعه تاکید کرد و افزود: تا مسئله توسعه حل نشود، اشتغال، رفاه، عدالت و آزادی که میوه های درخت توسعه هستند نیز به ثمر نخواهند نشست و کاری که ما شروع کردیم  کار آمایش را به انجام می رساند که نیاز به بروز شدن دارد و اگر برای این موارد برنامه نداشته باشیم ساعت ها درباره اشتغال صحبت کنیم به عنوان یکی از متغیرهای وابسته در غایت به نتیجه نخواهیم رسید.

محمدی اظهارداشت: لذا در این زمینه از کارشناسان دعوت کردیم که در جلسات حضور داشته باشند و ابتدا در بحث توسعه به یک وفاقی دست یابیم و برمبنای آن ریز برنامه هایی که می توانیم در زمینه های مختلف داشته باشیم را تهیه کنیم و این همان "دانایی محوری" است که امروزه دنیا به دنبالش است.

وی تاکید کرد: خیلی از کشورها دانایی خود را عرصه می کنند یعنی آن چیزی که الان صادر می کنند فکر و ایده و آموزش است و اگر به مسئله آموزش به طور جدی بپردازیم قطعا ثمره پرورش دانایی را در صنعت، کشاورزی و خدمات نیز خواهیم دید.

صدا و سیما و رسانه ها ورود کنند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان همچنین به نقش صدا و سیما و رسانه ها در شناساندن مفهوم توسعه اشاره کرد و گفت:  به صدا و سیما پیشنهاد می کنم ابتدا چند جلسه درباره بحث توسعه به معنای عام داشته باشد و بعد درباره نظریه های جدید توسعه بحث شود که یک وفاقی بین نمایندگان محترم استان، استادان دانشگاه، ائمه جمعه محترم که معمولا در این مباحث کمتر از وجودشان استفاده می شود ایجاد شود تا بتوانیم حرکت جدیدی را شروع کنیم .

محمدی تاکید کرد: بحث اشتغال مسئله دیروز و امروز نیست. ما پروژه هایی داشتیم که متاسفانه نتیجه ای مورد نظرمان برآورده نشده؛ یکی از این ها پروژه های زودبازده است.

وی افزود: میلیاردها تومان توزیع شد ولی در ثمره آن آیا اشتغال پایدار ایجاد شد؟ بنابراین خواهش من این است صدا و سیما قبل از آن که وارد بحث های مهم و جزئی توسعه بشود اول به خود توسعه بپردازد.

موفقیت زمانی است که افکار عمومی آن را تایید کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان بار دیگر به مسئله اشتغال در استان اشاره کرد و افزود: در سال 92 استان ما جز استان های اول در زمینه بیکاری بود و خوشبختانه اکنون در رتبه شانزدهم قرار گرفته ایم و مزه شیرین موفقیت های دولت در نزد مردم را زمانی می بینیم که حس کنیم افکار عمومی نیز این آمارها را تایید می کند.

محمدی اظهار داشت: ما در برنامه سوم توسعه، برنامه ریزی داشتیم که اشتغال را به 6/12 تقلیل دهیم که برنامه سوم برنامه موفقی بود و به 3/12 تقلیل یافت اما متاسفانه در همان ایام نرخ بیکاری در گیلان 7/13 بود و  در برنامه چهارم هدف گذاری 11 درصد بوده که عدم موفقیقت ما تنها 1/0 بوده. درآن دوره وضعیت استان گیلان (پایان سال 89) متاسفانه بیکاری 7/16 بوده در حالی که در برنامه پنجم قرار بوده به 6/10 کاهش یابد که عملا به 12 درصد رسیده که فکر می کنم واقع بینانه بود ولی 6/10 قطعا محقق نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: آن رقم2/11 را که استاندار گفتند درست است، رتبه ما نسبت به سال گذشته ازششم تقریبا به شانزده و هفده در نوسان است. فقط یک سوال باقی می ماند که چرا آمارهایی که مراکز علمی و دولتی ما اعلام می کنند برای مردم محسوس نیست که باید در برنامه های بعدی به آن بپردازیم که برای مردم اینگونه است.

محمدی در ادامه با تاکید بر اینکه گیلان استان سالمندی است، گفت: گیلان یکی از استان های مسن کشور است و وقتی جریان سالمندی در استان افزایش می یابد، خود به خود تقاضای کار کاهش می یابد که روی نرخ بیکاری هم اثر می گذارد.

وی افزود: اگر کنار دست فروشان که انسان های شریفی هستند قرار گیریم، آنها را در زمره شاغلین حساب می کنند، در حالیکه خود و خانواده اش آن را شغل محسوب نمی کنند. وی تاکید کرد: یکی از مشکلات در افکار عمومی این است که آن چیزی را که سازمان های ملی و حتی بین المللی که شغل را چیز پایدار می داند مطابقت ندارد.

میزان بیکاری در شهر و روستا یکی نیست

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه میزان بیکاری در شهر و روستا یکی نیست، گفت: نرخ بیکاری در مناطق روستایی در تابستان 8/5 هست در حالی که در مناطق شهری 15 است  به همین دلیل ما کاهش بیکاری را حس نمی کنیم چون مشکل عمدتا گروه سنی جوانان است و حل این مشکل بدون راه حل کلی برای مسئله توسعه ممکن نیست.

محمدی بیان داشت: اگر ما نماینده دولت راستگویان هستیم و قرار است صادقانه صحبت کنیم باید به مردم شریف گیلان بگویم با توجه به اتفاقات خوبی که در سایه دولت آقای دکتر روحانی رخ داده و شعارهایی که ایشان داده بودند نظیر تعامل با جهان، نجات اقتصاد و احیای اخلاق، اگر امیدواری به وجود آمده و اقتصاد تحرکی داشته این عمدتا ناشی از مسائل روانی است و نجات اقتصاد کار بسیار پیچیده ای است که دولت بدون کمک مردم قادر به انجام آن نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با اشاره به اینکه دولت، کشور را با نفت 40 دلاری اداره می کند در حالی که در دولت گذشته با نفت 120 دلاری آن اتفاقاتی که نباید می افتاد رخ داد.

وی همچنین به سفر ریاست محترم جمهور به گیلان اشاره کرد و گفت: علاوه بر سفر پر خیر و برکت رئیس جمهوری به گیلان حدود 800 میلیارد تومان هم وارد استان شده که تخصیصی که از این سفر انجام شده تا الان در بعضی از زمینه ها حدود 50 تا 70 درصد است.

محمدی در پایان اشتغال کاذب در ادارات را یکی دیگر از معضل های استان عنوان کرد و افزود: بودجه هایی که وارد استان می شود، اشتغال ایجاد خواهند کرد حال اینکه چه تعداد اشتغال پایدار و چه تعداد کاذب و چه تعداد هم ناقص است.

 وی افزود: کسانی هم در ادارات هستند که زیر 44 ساعت کار می کنند و آن چیزی که آمار را تحت تاثیر قرار می دهد اشتغال کاذب و ناقص است که متاسفانه اطلاعات دقیقی از مراکز آماری به آن شکلی که باید نداریم.

معین نیوز