به گزارش گیل خبر، واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی ، بعد از سال ها حرف و حدیث و ماه ها لابی و مذاکره و مزایده، به یک کمدی تلخ تبدیل شده است و در آخرین پرده از آن، قرار شده ایران خودرو، استقلال را بخرد و سایپا، پرسپولیس را (!): 1 - اگر واگذاری دو تیم پرطرفدار به دو شرکت خودروسازی -که عملاً دولتی هستند- به معنای خصوصی سازی است، باید گفت که مردم ایران را رسماً با شعار خصوصی سازی سر کار گذاشته اند. واقعاً کجای واگذاری استقلال و پرسپولیس به ایران خودرو و سایپا، خصوصی سازی و واگذاری امور به مردم است؟ کسانی که چنین تصمیمی گرفته اند، مردم و شعور مردم را چه فرض کرده اند؟ همه چیز را به سخره و ابتذال کشیده اند! 2 - این که خرید استقلال و پرسپولیس توسط ایران خودرو و سایپا، تحمیل دولت به این دو خودروساز باشد، گزینه ای دور از ذهن نیست تا هم مثلاً خصوصی سازی کرده باشند و هم این دو تیم در ید قدرت شان باقی بماند! تحمیلات دولتی به خودروسازان، البته سابقه طولانی دارد، به عنوان مثال، احداث خط تولید خودرو در ونزوئلا و سوریه توسط خودروسازان ایرانی، اساساً توجیه اقتصادی نداشت ولی دولت وقت بر اساس مصالح سیاسی این هزینه را به خودروسازان داخلی تحمیل کرد. یکی از مدیران خودروسازی می گفت که گاه با فشار دولت، قطعات سنگین خودرو که قاعدتاً باید با کشتی حمل شود تا هزینه اش اقتصادی باشد، به ناچار با هواپیما و چندین برابر هزینه به ونزوئلا ارسال می شد تا چاوز بتواند بهره برداری سیاسی لازم را در فلان مقطع و موضوع داشته باشد! اگر این بار نیز دو خودروساز، با دستور دولتی وارد گود شده اند، باید گفت که دولت مرتکب یک خطای راهبردی شده است که دودش به جشم مردم خواهد رفت و چنین وضعیتی، نه با تدبیر همخوانی دارد و نه امیدی در آن است. 3 - ایران خودرو و سایپا اگر آنقدر پول دارند که برای خرید هر یک از دو باشگاه، 290 میلیارد تومان بپردازند، بهتر است پیش از آن، بدهی 4 هزار و میلیارد تومانی شان به قطعه سازان را بدهند تا آنها هم بتوانند حقوق هزاران کارگری که برایشان کار می کنند را پرداخت کنند. نمی شود که این دو خودروساز، وظیفه مالی اصلی شان یعنی پرداخت طلب طلبکاران را واگذارند و بروند باشگاه بخرند! 4 - مگر ایران خودرو و سایپا، باشگاه ورزشی ندارند و مگر دو تیم فوتبال پیکان و سایپا متعلق به این دو نیستند؟ وانگهی این دو خودروساز، چه گلی به سر تیم های خودشان زده اند که حالا بخواهند استقلال و پرسپولیس را هم سروسامان دهند؟ پیکان که از لیگ برتر سقوط کرد و سایپا هم جایی بهتر از رده هفتم جدول پیدا نکرد! آیا قرار است از این به بعد، در لیگ برتر، دو تیم که هر دو متعلق به یک مجموعه هستند با یکدیگر رقابت کنند و مثلاً تیم های سایپا و استقلال که هر دو متعلق به شرکت سایپا می شوند برابر هم قرار گیرند؟ آیا این وحدت مالک، نمی تواند مشکلات جدی بعدی به ویژه در مقاطعی که نتیجه بازی ها و گل های زده و خورده، بسیار مهم و سرنوشت ساز می شود، ایجاد کند؟ و از همه مهم تر این که اساساً ایران خودرو و سایپا، باشگاه دار هستند یا خودروساز؟! چرا در این کشور هیچ چیز جای خودش نیست؟! 5 - چاه ویل هزینه های استقلال و پرسپولیس را چه کسی پر خواهد کرد؟ این دو باشگاه که سود ده نیستند و فقط هزینه اند. با این حساب، از این به بعد هزینه میلیاردی این دو باشگاه پرخرج نیز روی قیمت تمام شده خودروها محاسبه می شود و مردم باید بار خرج و مخارج میلیاردی بازیکنان و مربیان استقلال و پرسپولیس را نیز بپردازند! سهامداران نیز جای خود دارند که باید از سودشان بگذرند. 6 - اگر اراده ای بر خصوصی سازی واقعی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نیست، بهترین گزینه این است که با مردم روراست باشند و وزارت ورزش و جوانان که عهده دار ورزش کشور است، همچنان این دو تیم را در اختیار داشته باشد تا بعدها، با عقلانیت در این باره تصمیم گرفته شود. جعفر محمدی /عصرایران