به گزارش گیل خبر، « ریشه یابی تمرکز ثروت که در نهایت به تمرکز قدرت منتهی می شود امری ضروری است به این ترتیب لازم است به این امر کلیدی از سوی احزاب و رسانه ها پرداخته شود» این را دکتر غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید. تاکید او بر اینکه نباید مسئله تخلفات و قدرت گیری باندهای سیاسی را به مسئله انتخابات منحصر کرد و تلاش به قدرت یابی باندهای قدرت و ثروت را به پول های قاچاق منحصر کرد موضوع گفت و گوی ما با دکتر ظریفیان است. وی می گوید «که مسئله پول های کثیف را نمی توان صرفا به پول های قاچاق تقلیل داد. مجموعه مشخصی از فعالیت های رانتی اقتصادی و سیاسی فساد را در عرصه های اداری وسیاسی تقویت می کند. عبور از قانون و بی نظمی پولی عامدانه ای که در کشور رخ داد زمینه ساز تخلفات گسترده ای شد که امروز پول های سرگردان لقب گرفته است. این پول ها غالبا به سمت آفرینش و تقویت قدرت سیاسی حرکت می کنند» مشروح گفت و گوی دکتر غلامرضا ظریفیان در ذیل آمده است: مسئله پول های کثیف و پول های سرگردان. مسئله ای است که پرداختن به آن توسط وزیر کشور به عنوان فرد مطلع واکنش های متفاوتی را در پی داشت. حرکت پول های کثیف به سمت قدرت سیاسی چرا و چگونه صورت می گیرد؟ اشاره سربسته وزیر کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات به این مسئله حکایت از واقعیت می کند. واقعیتی که جامعه سیاسی ایران را چند سالی است با خود در گیر کرده است. برای جلوگیری از حرکت برای ایجاد قدرت سیاسی نیازمند شفافیت منابع انتخاباتی هستیم متاسفانه قوانین انتخاباتی در ایران و عدم تعریف جرم سیاسی از سوی دیگر الزام آور بودن به شفافیت را در فعالیت سیاسی کم رنگ کرده است. متاسفانه در دو دولت قبل به دلیل تضعیف نهادهای نظارتی بخش زیادی از سرمایه های کشور به اشکال مختلف آزاد شد و حجم سنگین تخلفات را شاهد بودیم. مطابق گزارش های منتشر شده پول های سرگردان زیادی در کشور آزاد شده است و حرکت این پول های سرگردان به سمت انتخابات ممکن است فعالیت سیاسی و انتخاباتی در ایران را با عدم شفافیت روبرو کند. بنابراین وزیر کشور اعلام آمادگی کرد تا در جلسه غیرعلنی مجلس حضور پیدا کند و ادعا ها ی خود را با نمایندگان در میان بگذارد. از آنجا که عرصه سیاست در کشور ما عرصه ای بسیار تاثیرگذار است نباید از نظر دور داشت که ورود پول های قاچاق و سرگردان به اصطلاح «بی تردید» راهی برای افزایش تاثیر گذاری آن ها است. این مسئله نشاند دهنده ضعف قوانین نیست؟ و حال چه باید کرد؟ ما تا یک سازوکار نظارتی مردمسالار در جامعه مان تعبیه نکنیم و به رسمیت نشناسیم ورود پول کثیف و سرگردان به سیاست امری طبیعی و عادی خواهد بود. به معنای بهتر احزاب وتشکل های نظارتی مردم نهاد را تا وقتی تقویت نکنیم هیچ گاه نخواهیم توانست مانع از دست اندازی پول کثیف به عرصه سیاست شویم. تا نقش نظارتی مردم را جدی نگیریم و با استفاده از تجارب جهانی نظارت های سخت افزاری به نظارت های نرم افزاری تبدیل نکنیم قطعا نخواهیم توانست مانع از تخلفات باندهای قدرت شویم. تا زمانی که قانون جرم سیاسی ساماندهی نشود و این نوع جرم ها که جرم های کلان سیاسی است ساماندهی نشود قطعا بحث در خصوص مرتفع شدن جرم سیاسی بی فایده خواهد بود. به هر حال وظیفه وزیر کشور است که مانع از تحرک پول کثیف به انتخابات و زمینه هایی که مستعد تر هست شود. آیا تقلیل دادن معنای پول کثیف به قاچاق و نقش آفرینی آن در عالم سیاست و فراموش شدن درآمدهای بدست آمده از رانت ها یک اشتباه در تحلیل نیست؟ چرا، مسئله رانت و نقش آن در سیاست و اقتصاد قابل چشم پوشی نیست. من هم با شما موافق هستم که مسئله پول های کثیف را نمی توان صرفا به پول های قاچاق تقلیل داد. مجموعه مشخصی از فعالیت های رانتی اقتصادی و سیاسی فساد را در عرصه های اداری وسیاسی تقویت می کند. عبور از قانون و بی نظمی پولی عامدانه ای که در کشور رخ داد زمینه ساز تخلفات گسترده ای شد که امروز پول های سرگردان لقب گرفته است. این پول ها غالبا به سمت آفرینش و تقویت قدرت سیاسی حرکت می کنند. در کنار دولت، جامعه مدنی ایران چه نقش و چه وظیفه ای را باید برای مقابله با فساد در اختیار داشته باشد؟ مسلما رسانه ها چشم های بیدار جامعه هستند. مطرح کردن تخلفات و دست اندازی های پول قاچاق به کشور نه تنها وظیفه رسانه ها بلکه امری ضروری است. البته دولت باید چشم های بیدار جامعه را حمایت کند تا اقتصاد سیاه شکل نگیرد. ریشه یابی تمرکز ثروت که در نهایت به تمرکز قدرت منتهی می شود امری ضروری است به این ترتیب لازم است به این امر کلیدی از سوی احزاب و رسانه ها پرداخته شود. /ندای ایرانیان