فشرده ترین شهر ایران:رشت
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۸:۴۵ چاپ
به گزارش گیل خبر/ورود ماشین به زندگی انسان به عنوان یکی از نشانه های بارز مدرن شدن جوامع، در کنار تمام سود و منفعتی که برای انسانها به دنبال داشت، مسائل و مشکلاتی را آفرید که امروزه بسیاری از جامعه های مدرن و توسعه یافته و حتی جوامع در حال توسعه نیز با آن دست به گریبان هستند. با نگاهی خاص تر به مفهوم ماشین و الزاماً استفاده از این لغت برای توصیف مجموعه وسایلی که در حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند، گستره ای از موارد قابل بررسی پیش روی جوامع قرار می گیرد که یکی از موارد مهم در این گستره، بحث ترافیک است. اگرچه ورود ماشین به بسیاری از شهرها با ایجاد زیر ساختهای مناسب این پدیده که شامل راه های مناسب عبور و مرور، استفاده مناسب از علائم راهنمایی و رانندگی و آموزشهای لازم برای استفاده صحیح از ماشین در راستای کاهش مشکلات حمل و نقل همراه نبود، اما رشد روز افزون تعداد استفاده کنندگان از وسایل نقلیه بویژه در شهرها به حدی رسید که در حال حاضر نه تنها جوامع توسعه یافته که بیشتر از آن کشورهای در حال توسعه با معضل ترافیک دست و پنجه نرم می کنند و علیرغم توصیه های مکرر کارشناسان در این حوزه، اصلاحی در این روند به چشم نمی خورد. استان گیلان نیز به عنوان یکی از توریستی ترین استانهای ایران که سالانه جمعیتی بالغ بر ۳۸ میلیون گردشگر به آن وارد می شوند، و همچنین کلانشهر رشت که ازلحاظ نسبت جمعیت در روز و شب رتبه نخست کشور را دارد، در کنار شهرهایی مانند تهران، کرج، ارومیه و... از معضلی به نام ترافیک رنج می برد. نسبت نامتناسب جمعیت به وسعت که شهر رشت را فشرده ترین شهر ایران کرده، کم عرض بودن خیابانها، عدم استقبال عموم مردم از وسایل حمل و نقل همگانی، افزایش جمعیت شناور ثابت روزانۀ شهر رشت به عنوان مادرشهر استان گیلان و همچنین گرایش بیش از حد مردم به استفاده از وسایل نقلیه شخصی، از جمله موارد بوجود آورنده ترافیک شهری در این کلانشهر است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت در این باره می گوید: علیرغم توصیه های همیشگی به همشهریان مبنی بر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص در ایام تعطیلات که به واسطه آن جمعیت شهر رشت سرریز شده و یا روزهای پایانی سال که عموم مردم از نقاط مختلف استان به این شهر وارد می شوند، متاسفانه شاهد رشد روز افزون استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی هستیم که این امر بار ترافیکی زیادی را در شهر بوجود می آورد. شاهرخ طلیس گر ادامه می دهد: هرچند برای ایام ذکر شده همواره برنامه ریزی های خاصی صورت می گیرد اما بدون شک همکاری همشهریان در خصوص استفاده از وسایل نقلیه عمومی، یکی از مهمترین راهکارهایی است که از طریق آن می توان از بار ترافیکی موجود در شهر کاست. وی می افزاید: ماجرای شهر رشت مثل ماجرای حوضی می ماند که تا اندازه ای معین گنجایش آب دارد. از آن حد به بعد سرریز می کند و گنجایش حتی یک قطره آب را هم ندارد. در حال حاضر شهر رشت نیز به مرحله سرریز رسیده و وسعت شهر، گنجایش این همه ماشین را ندارد. طلیسگر توضیح می دهد: در حال حاضر آموزش بهترین راه حل برای کم کردن بار ترافیکی این شهر است. آموزش هایی که بر اساس آن، فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی در شهری مثل رشت گسترش یافته و جمعیت استفاده کننده از وسایل نقلیه شخصی را کمتر کند. هر چند فرهنگ سازی در حوزه ترافیک یکی از اساسی ترین و راهبردی ترین راهکارها برای حل این معضل است اما توجه به فضا سازی مناسب در شهرها و ساخت و ساز بر اساس ظرفیتهای کلانشهری مثل رشت نیز می تواند نقطه عطفی در دستیابی به راهکارهایی موثر برای برون رفت از مشکل ترافیک باشد. رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در این باره توضیح می دهد: متاسفانه ساخت و سازهایی که در خیابانهای کلانشهر رشت در طول سالهای متمادی صورت گرفته، تناسبی با افزایش جمعیت این شهر نداشته و در هیچ کدام از این ساخت و سازها، تراکم جمعیت در نظر گرفته نشده است. محمد حسین واثق کارگر نیا ادامه می دهد: ساخت و ساز نامناسب و همچنین وجود بافت فرسوده در شهر رشت و عدم ساماندهی این حوزه باعث شده تا این شهر از کمبود خیابانهای مناسب رنج ببرد علاوه بر این، عدم تناسب این خیابانها با جمعیت استفاده کننده از وسایل نقلیه شخصی نیز یکی از عمده ترین دلایل وجود ترافیک در شهر رشت است. وی می افزاید: علاوه بر موارد ذکر شده، مسائلی مانند کمبود پارکینگ و عدم وجود پارک حاشیه ای در برخی از خیابانهای شهر که این ظرفیت وجود دارد، باعث شده تا هر روز بر حجم ترافیک به خصوص در روزهای آخر سال و تعطیلات اضافه شده و موضوع ترافیک به مساله ای بغرنج تبدیل شود. با این همه بی شک برای حل هر مساله ای هر چقدر هم پیچیده و بغرنج، راه حلهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان به وضعیتی مطلوب دست یافت. واثق کارگرنیا در این باره می گوید: آن تعداد راه حلهایی که به مناسب سازی فضاهای شهری و ایجاد ظرفیت ها متناسب با جمعیت برمی گردد، به شهرداری و شورای شهر مربوط بوده که در این راستا تمام توان خود را برای حل این مساله گذاشته ایم اما برخی از راه حلها یا به این دو ارگان مربوط نمی شود و یا در آن زمینه کاری از دست شورای شهر و یا شهرداری ساخته نیست. وی توضیح می دهد: یکی از راه حلهایی که به طور حتم می تواند راهگشا باشد، گسترش و تعریض خیابانهایی است که در شهر وجود دارد که متاسفانه به دلیل کمبود بودجه در بحث خرید تملک ها، این امر در حال حاضر مقدور نیست. این مسئول می افزاید: یک تعداد از کارها هم مثل ایجاد پارکینگ های بیشتر، استفاده از ظرفیت پارک حاشیه ای و ایجاد ممنوعیت عبور و مرور وسایل نقلیه شخصی در برخی از نقاط شهر، وظیفه شهرداری و شورای شهر است که خوشبختانه در این راستا اقدامات موثری صورت گرفته که با فرارسیدن روزهای پایانی سال و همچنین تعطیلات نوروز، شاهد اجرایی شدن آنها خواهیم بود. علیرغم همه این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه برون رفت از معضل ترافیک حرکتی چند جانبه از سوی مردم و مسئولان را می طلبد چرا که تلاش هر کدام به دیگری وابسته بوده و به طور حتم حرکت هر دو در یک راستا ثمر بخش خواهد بود. /مهر