به گزارش گیل خبر، نشست رسانه ای فیلم سینمایی جزیره رنگین در آخرین بخش از سلسله نشستهای بررسی فیلم روز سوم جشنواره سی و سوم فیلم فجر بود.
این نشست با حضور خسرو سینایی کارگردان، طیبه هقان مونشادی، مهدی احمدی، بازیگران و علیرضا کریمی و علی لقمانی فیلم بردار این کار حضور داشت.
سینایی در ابتدای نشست گفت: برای من سینما حرفه نیست و یک نوع زندگی است. اینهایی که می گویید فیلم تجربی است. من 15 تا 20 فیلم را تجربه کردم و الان هم مشغول تجربه کردن هستم و به خاطر این است که سینما برای من زندگی است.
وی ادامه داد: گاهی به من می گویند که چرا مثل فلان فیلمت نمی سازی؟ و من می گویم که من آن فیلم را ساختم و تمام شد و حالا جور دیگری می سازم. دوست دارم که راه های جدیدی را تجربه کنم.
سینایی خاطرنشان کرد: اگر فیلم مطلقا به حرفه تبدیل شود که برای پول گرفتن فیلم بسازد کار سختی است و به نظرم کارهای راحت تری هم وجود دارد. ولی اگر کار فیلمسازی را مثل زندگی ببینید حتما از آن لذت می برید و برای شما سخت نیست.
مهدی احمدی بازیگر این فیلم گفت: 25 سال که از همکاری اولین فیلم من با آقای سینایی کار کردم می گذرد و در هر فیلمی از او چیزی یاد گرفتم.
وی ادامه داد: همین روحیه جستجوگری که دارند مانع از این است که به تکرار برسند. همین ایده هایی که در فرم و روایت فیلم دارند برای من هم آموزنده است.
علی لقمانی مدیر فیلمبرداری این کار گفت: از همکاری با آقای سینایی لذت می برم چون علاوه بر خلاقیت سینمایی به گرامر زبان فیلمسازی هم آشنا هستند و این است که در پروژه هایی که با او کار می کنم سریع به نقطه نظر مشترک می رسیم و عملکرد مناسب در خلق تصاویر حاصل می شود.
سینایی در مورد نقش و تصویر زندگی در فیلم «جزیره رنگین» گفت: من زندگی را دوست دارم و به همه توصیه می کنم که زندگی را دوست داشته باشند. ما این همه فیلم می سازیم که فلان جا بد است. آیا یک بار از خودمان پرسیدیم که ما چه می کنیم. من در فیلم جزیره رنگین به این حرف می خواستم برسم که ما در محدوده خودمان می توانیم مثبت عمل کنیم.
کارگردان «جزیره رنگین» در ادامه گفت: پس از عمل کمرم و پس از سه چهار سال در انتظار بودجه برای فیلم «قطار زمستانی» بودم که میسر نشد و توانستم با کمک فارابی سراغ این کار رفتم و دیدم که در لابه لای این فیلم می توان حرفهای خوبی مثل مساله محیط زیست را مطرح کرد.
منشادی بازیگر این فیلم گفت: همه فیلم واقعیت است. صحنه، موضوعات و رنگها واقعی هستند. لازم نبود که دیالوگی را ایجاد کنیم. من به خاطر اینکه فیلم واقعی و ایرانی است آنرا دوست دارم.
این بازیگر اضافه کرد: در مورد فعالیت همسرم هم اینطور است و تمام فعالیت هایی که در این فیلم نشان داده شد بر اساس واقعیت های زندگی همسرم بود.
کریمی در مورد مبحث تکنیکی کار گفت: تجربه این کار برای من همکاری با سینایی از این جهت جذاب بود که خود آقای سینایی به من اعتماد به نفس می داد. رشته اصلی من تدوین است و این اعتماد به من شد که صدابردار این کار باشم.
صدابردار و تدوینگر این فیلم ادامه داد: وقتی که این صحنه ها را فیلم برداری می کردیم با خودم می گفتم که چگونه می خواهد مونتاژ می شود. ولی وقتی کار تدوین شد فهمیدم که چقدر خوب پلانها به یک ریتم خوب رسید.
سینایی در ادامه نشست گفت: اگر سینما را به شکل ابزار ببینیم بستگی به این دارد که چقدر شما از این ابزار و به چه شکل استفاده می کنید. فرمول هایی وجود دارد که چگونه مخاطب به سینما هجوم بیاورد. ما انواع مختلفی سینما داریم.
وی افزود: ما باید تعادل در یک ساختار را حفظ کنیم تا بازی ها بیرون نزند. علاوه بر این باید یک اثر باورپذیر باشد. نکته دیگر ایران نقاط مختلفی دارد که ما هنوز نمی شناسیم. چرا ما در تهران و آپارتمان فیلم می سازیم. ما می توانیم گستره فیلمسازی را بیشتر کنیم و تمام نقاط ایران ببریم. ممکن است فرم و شکل روایت تغییر کند.
وی خاطرنشان کرد: من خودم از بخش مسابقه انصراف دهم به خاطر این بود که شاید این بچه هایی که در فیلم بودند کارشان دیده شود. استعدادهایی که در شهرستان ها هستند و در این فیلم هم به خوبی بازی کردند.
این کارگردان سینما همچنین گفت: توصیه من به فیلمسازها این است که به شهرستان ها بروند و استعدادهای خوب هنرسینما را کشف کنند. حمید فرخ نژاد را خیلی ها در زمانی که در فیلم عروس اتش بازی کرد می گفتند که چرا یک چهره بفروش نمی گذارید. من بر اساس مناسبت فرد با نقش یک نفر را انتخاب می کنم. من این ریسک را کردم و باعث شد که فرخ نژاد الان پرکارترین بازیگر ایران هست.
سینایی گفت: توصیه من به فیلمسازها این است که ریسک کنند در شهرستانها استعدادهای فراوانی هستند که باید کشف شوند. دیگر آن نوع سینما کهنه شد که یک بازیگر تهرانی بیاید عربی حرف بزند. باید به نواحی مختلف ایران رفت و از بازیگران محلی استفاده کنید.
این کارگردان همچنین در بخش دیگری از این نشست گفت: هنرمند در لحظه ای بهترین آثارش را خلق می کند که می خواهد بازی کند. بازی کردن نه به آن معنا که فیلم را سهل انگارانه بسازیم.
/تسنیم