به گزارش گیل خبر, سال ها بود ستاره های بزرگ هنر و ورزش ایران می نالیدند. هر بار از گرانی قراردادهای شان می پرسیدی فقط یک جواب می دادند:« این تنها راه ماست برای درآمدزایی.» وزارت فرهنگ و ارشاد اما این بار تصمیمی گرفت که شاید باید سال ها قبل گرفته می شد؛ آزاد بودن ستاره ها برای حضور در تبلیغات تجاری. پتانسیلی که کمک می کند تا سوپراستارها به درآمدزایی برسند. اتفاقی که اوایل دهه 80 برای مدتی آزاد بود اما تفسیرهایی چون تجمل گرایی و تبدیل سازی ستاره ها به مانکن های تبلیغاتی ، این راه را بست . اگرچه در آن دوران اشتباهات عجیب و غریب قانون بی ضابطه برای تبلیغات دولت را با پاردوکسی روبرو کرد مثل تبلیغات ماهواره ای حسین رضازاده برای یک مشاوره املاک . تصمیمی که باعث شد به کلی راه حضور ستاره ها روی بیلبوردها بسته شود. علی دایی سوپراستار دهه 80 فوتبال ایران اولین معترض به این چرخه بود . او بارها این عبارات را به کار برده بود:« ببخشید الان در همه دنیا ستاره ها می توانند چند برابر درآمدهای شان از ورزش از تبلیغات پول در بیاورند. » او همیشه خواهان آزادسازی این راه درآمدزایی بود. اجازه ای که اوایل همین هفته از سوی وزارت ارشاد صادر شد. حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در حاشیه سفر به بوشهر اعلام کرد:« تغییراتی در قوانین تبلیغات ایجاد شده و به منظور حمایت از تولیدات داخلی اجازه حضور چهره های هنری - ورزشی در تبلیغات محصولات تولید داخل بلامانع است.» این خبر حالا مجالی است برای ورزشکارانی که همیشه متهم بودند که حضورشان در تبلیغات ، آنها را به مانکن های تجاری تبدیل می کند. ستاره هایی که هیچ وقت نمی توانستند از پتانسیل محبوبیت شان درآمدی داشته باشند و خیلی از انها هیچ وقت به پول آنچنانی هم نمی رسیدند. احسان حدادی ستاره سرشناس دوومیدانی ایران یکی از آنهاست:« خیلی خوب است که این اتفاق افتاده. امیدوارم شرکت های بزرگ بیایند و با ورزشکاران قرارداد ببندند. البته تا الان هم بعضی شرکت ها می آمدند و پیشنهادهایی می دادند ولی مبالغی را مطرح می کردند که در شان یک قهرمان ملی نبود و من هم قبول نمی کردم. امیدوارم با این اتفاق مشکل مالی قهرمان ها تا حدودی رفع شود. قطعا شرکت ها به سراغ چهره هایی می روند که در ورزش کشور ستاره هستند. ممکن است در هر رشته ای به سراغ قهرمان ها بروند و این انگیزه ای می شود برای اینکه ورزشکاران خودشان را مطرح کنند و تبدیل به ستاره شوند. در همه جای دنیا این اتفاق می افتد و ورزشکاران و قهرمان های ملی بخشی از درآمد خود را از حضور در تیزرهای تبلیغاتی به دست می آورند که در ایران این موضوع ممنوع بود. این اقدام وزارت ارشاد بسیار مفید است و کمک زیادی به ورزش کشور می کند.» او تنها ستاره ای نیست که این اتفاق را به فال نیک گرفته ، بهداد سلیمی قوی ترین مرد دنیا هم معتقد است اتفاقات خوبی پیش روی ورزش قرار گرفته:« من از این مصوبه خبر ندارم ولی در صورتی که واقعا چنین چیزی به تصویب دولت رسیده باشد ما را خیلی امیدوار می کند. ورزشکاران اکثر رشته ها در ایران پول مناسبی از باشگاه ها دریافت نمی کنند و برای حضور در تیم ملی هم حقوق ناچیزی می گیرند. فقط می ماند مدال آوری در مسابقات جهانی و المپیک و بازی های آسیایی که برای آن ها پاداش هایی وجود دارد. اگر حضور ورزشکاران در تبلیغات آزاد شده باشد ، ورزشکاران می توانند مشکلات مالی خود را از طریق این روش هم حل کنند. از طرفی وقتی یک ورزشکار در المپیک یا مسابقاتی مهم مدال می گیرد، شرکت ها به سراغ او می روند که خیلی روحیه بخش و امیدوار کننده است. امیدوارم شرکت ها به سراغ ورزشکاران بروند و از آن ها در تبلیغات خود استفاده کنند چرا که هم باعث می شود محصول آن ها بهتر معرفی شود هم به ورزشکار پولی می رسد. قطعا مردم هم وقتی ببینند یک قهرمان ملی تبلیغ یک محصول را می کند استقبال خوبی از آن محصول خواهند داشت.» روند حضور ستاره ها روی بیلبوردها از چند ماه قبل با ترس و لرز اتفاق افتاده بود ، جواد نکونام کاپیتان تیم ملی اولین کسی بود که از این حصار گذشت و به تبلیغات تلویزیونی رسید. او در این باره می گوید:« بخش عمده ای از درآمد ورزشکاران دنیا از حضورشان در تبلیغات بدست می آید. » با تغییرات در قانون حضور ورزشکاران در تبلیغات حالا فرصتی مناسب ایجاد می شود تا خیلی از چهره های شناخته شده رشته های غیر فوتبالی بتوانند به بخشی از درآمدی که حقش را دارند برسند. شهرام محمودی ستاره تیم ملی والیبال که این روزها خودش و هم تیمی هایش حسابی روی بورس هستند در این باره می گوید:« واقعا باورم نمی شود این اتفاق مهم افتاده باشد. این یکی از بهترین خبرها برای ورزشکاران و کلا ستاره هاست. شک نکنید صاحبان صنایع هم از این اتفاق استقبال می کنند . در تمام دنیا ستاره های بین المللی روی بیلبوردها می روند و هم مردم ، هم صاحبان صنایع و هم ورزشکاران از این همکاری راضی هستند.» اما آثار این حضور روی بیلبوردها ، ستاره ها را تبدیل به مانکن های تجاری می کند؟ محمودی در این باره می گوید:« بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد. یک ستاره تا وقتی که روی بورس است مشتری دارد پس برای بودن در این چرخه اقتصادی باید سعی کند بهترین عملکردش را هم داشته باشد. الان بهترین های ورزش دنیا ، بیشترین درآمدها را هم دارند. البته چهره از ویژگی های مهم است اما مطمئن باشید این تصمیم کمک بزرگی به ورزشکاران و ستاره های رشته های مختلف ورزشی است.» با ابلاغ مصوبه جدید وزارت ارشاد برای حضور ستاره ها در تبلیغات ، تکاپوی زیادی در بین ستاره های ورزشی به راه افتاده و اصلا بعید نیست بزودی خیابان های کشور پر شود از بیلبوردهایی که روی شان تصاویر ستاره های ورزشی نقش بسته. ستاره هایی از بهداد سلیمی و حدادی گرفته تا چهره های محبوب والیبال و البته قدیمی ترهایی چون دایی ، کریمی مجیدی و علیرضا منصوریان. منصوریان که با خنده می گوید:« احتمالا برندهای معتبر تیغ سراغم می آیند!» این بار دولت به عکس دولت های قبلی به جای رانت هایی چون مجوز ورود خودرو تصمیم گرفته عرصه ای رقابتی برای درآمدزایی سوپر استارها ایجاد کند. تصمیماتی که در سال های گذشته بارها به طور محدود برای تعدادی از قهرمانان اتفاق افتاد . اتفاقاتی که حمید سجادی معاون پیشین وزارت ورزش درباره اش می گفت:« این مجوزها در اختیار سیستم مدیریت ورزشی کشور نبود. به گروهی داده شد و گروهی هم نگرفتند یا مثلا بعضی ها چند بار گرفتند و این دلخوری خیلی از چهره های سرشناس ورزش کشور را به همراه داشت. » قانون جدید اما مجالی است برای رقابت آزاد سلبریتی ها تا بتوانند درآمدزایی کند ، بی آنکه بخواهند صاحب رانتی شوند. به مسابقه فوتبالی بروند و به ازایش صاحب مجوز واردات خودرو شوند یا ... مهدیه جباری /خبر آنلاین