به گزارش گیل خبر، طی سال های اخیر به واسطه افزایش 2 تا 3 برابری قیمت خودروهای داخلی تقاضا برای استفاده از خودروهای خارجی افزایش یافته و این موضوع نیز حجم واردات خودرو به کشور را بالا برده است.

اما در حالی تقاضا برای واردات خودرو در سال های اخیر افزایش یافته است که از ابتدای سال تا کنون واردات خودروهای بالای 2500 سی سی به کشور ممنوع شده و بر همین اساس نیز تقاضا برای خودروهای تولید شده در کشورهای شرق آسیا همچون کره جنوبی افزایش یافته است.

ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی به کشور موجب شده تا در سال جاری تنوع خودروهای اروپایی به کشور با افت قابل توجهی همراه شود و به طور مثال در حالی که در سال های اخیر محصولات مختلفی از کمپانی بنز وارد کشور می شد در دیماه سال جاری تنها مدل ای 250 این کمپانی بزرگ خودروسازی جهان وارد کشور شده است که البته همین خودرو نیز با ارزش گمرکی 74 هزار و 644 دلار گرانقیمت ترین خودرو وارداتی در دی ماه لقب گرفته است.

در شرایطی واردات خودرو به کشور به یک فعالیت اقتصادی پر سود و ادامه دار تبدیل شده است که در ماه های اخیر بحث انحصاری شدن واردات خودرو مطرح شده و انتقادهای فراوانی نیز نسبت به این موضوع و این که واردات 70 درصد خودروها در اختیار یک خانواده است صورت گرفته است.

در همین رابطه محمد جعفری رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفته است با توجه به انحصاری شدن واردات خودرو، مسوولیت قیمت گذاری خودروهای وارداتی برعهده شورای رقابت است.شورای رقابت بر اساس اساسنامه و وظایف ذاتی خود، وظیفه قیمت گذاری کالاهای انحصاری را برعهده دارد.

وی با بیان این که شورای رقابت بر اساس همین اساسنامه وارد حوزه قیمت گذاری خودروهای داخلی شده است، خاطرنشان کرد: با مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت بازار خودروهای وارداتی نیز انحصاری شده است.

رییس انجمن ملی حمایت از مصرف کنندگان ادامه داد: البته نکته مهم این است که انحصار شکل گرفته در بازار خودروهای وارداتی شدیدتر و پیچیده تر از انحصار در بازار خودروهای داخلی است. بنابراین وظیفه شورای رقابت در این حوزه سنگین تر خواهد بود.

وی افزود: یک خانواده نمایندگی واردات سه برند خودرویی خارجی را در اختیار دارد و به همین دلیل با منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی های رسمی، هم اکنون این خانواده بیش از 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را در اختیار گرفتند.

جعفری با بیان این که شورای رقابت در گام نخست باید نسبت به قیمت گذاری خودروهای وارداتی اقدام کند، تصریح کرد: پس از آن شورای رقابت باید با توجه به قوانین ضد انحصار، در جهت خارج شدن روند واردات خودرو از وضعیت انحصاری فعلی تلاش کند.

هم اکنون در شرایطی بحث تعیین قیمت خودروهای وارداتی در شورای رقابت مطرح است که بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران پس از بنز ای 250 که گران قیمت ترین خودرو وارداتی دیماه لقب گرفته است، خودروهای بی ام دبلیو ایکس 4 با ارزش گمرکی 68 هزار دلار، بی ام دبلیو 528 با ارزش گمرکی 67 هزار دلار و بی ام دبلیو 320 با ارزش گمرکی 67 هزار دلار گران قیمت ترین خودروهای وارد شده به کشور هستند.

خودرو

ارزش گمرکی(دلار)

بنز e250

74644

بی ام دبلیو ایکس 4

68778

بی ام دبلیو 528

67606

بی ام دبلیو 320

50189

لکسوس gs250

45225

لکسوس is250

42022

لکسوس ct 200

40220

بی ام دبلیو ایکس 3

39431

هوندا آکورد

32865

تویوتا rav4

27738

 /نامه