چه شد؟! (۳)؛
۱۴۰۳/۰۹/۰۳ ۰۹:۰۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

اختصاصی گیل خبر/ سال‌هاست که وعده‌های خلاف واقع که باعث خدشه‌دار شدن اعتماد افکار عمومی می‌شود، به یک رویه ثابت در میان برخی از مسئولان و مدیران استان تبدیل شده است. وعده‌هایی غالبا پوچ و تبلیغاتی که گویا صرفا برای کارنامه‌سازی و رزومه‌سازی افراد و دولت‌هاست.

گیل‌خبر قصد دارد در حد توان خود و برای جلوگیری از ادامه این وضعیت، طی سلسله مطالبی با عنوان «چه شد؟!» پیگیر وعده‌های بی‌سرانجام و قول‌های عمل نشده مسئولان در استان گیلان باشد.

در همین راستا در سومین قسمت به مسئله «اجرای پروژه حذف ۳۰ درصد سرعت‌گیرهای معابر گیلان» خواهیم پرداخت.

در ۳۱ تیر ۱۴۰۲، اسدالله عباسی، استاندار وقت گیلان، با اشاره به مصوبه شورای راهبردی استان، دستور حذف ۳۰ درصد از سرعت‌کاه‌های استان را صادر کرد. وی هدف از این تصمیم را ایمن‌سازی نقاط پرخطر و تسهیل جریان ترافیک در جاده‌های گیلان عنوان کرد و تأکید داشت که این اقدام باید تا ۳۱ مرداد همان سال عملی شود.

پس از این دستور، غلامعلی نیک‌فهم، مدیرکل وقت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان، اظهار داشت که پیش از این هیچ آمار دقیقی از تعداد سرعت‌گیرهای استان وجود نداشته است. او وعده داد که در گام نخست، طی دو هفته، ۲۰ درصد از سرعت‌گیرها تخریب شوند و اقدامات برای تحقق ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز ادامه یابد.

اما اکنون با گذشت بیش از یک سال از این وعده، به نظر می‌رسد که این پروژه همچنان در مرحله تعلیق قرار دارد. هادی حق‌شناس، استاندار فعلی گیلان، اخیراً در سخنانی به این مسئله اشاره کرده و بدون ارائه زمان‌بندی مشخص، بر لزوم تکمیل این پروژه تأکید کرده است. این سخنان بار دیگر موضوع حذف سرعت‌کاه‌ها را به کانون توجه آورده است، اما همچنان سؤالاتی بی‌پاسخ باقی می‌ماند: چرا پروژه متوقف شده؟ و چه زمانی وعده حذف ۳۰ درصد از سرعت‌گیرها عملی خواهد شد؟

این موضوع نه تنها نشان‌دهنده مشکلات اجرایی در پروژه‌های استان است، بلکه نیازمند پاسخ‌گویی مسئولان برای شفاف‌سازی روند اقدامات و دلایل تأخیرهای مکرر است. آیا پروژه‌ای که روزی قرار بود با قاطعیت آغاز شود، به سرانجام خواهد رسید، یا همچنان در پیچ و خم وعده‌ها باقی می‌ماند؟

در پایان شاید این «چه شد؟!» ها یادآوری و تلنگری باشد برای برخی از مسئولان استان گیلان که اگر حرف زدن بلد نیستند، حرف نزدن را که بلدند!