۱۴۰۳/۰۸/۳۰ ۱۷:۳۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته گفت: روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود که در مجموع این میزان قاچاق سوخت، سالانه ۶ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کند.

گیل خبر/ به گزارش تسنیم، علی محمودیان، مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته در نشستی خبری اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش‌های امروز کشور، ناترازی انرژی و بحران سوخت است.

وی افزود: امروز مصرف بنزین 135 لیتر در روز است، درحالی که تولید بنزین 110 میلیون لیتر در روز است؛ به‌عبارتی روزانه 25 میلیون لیتر شکاف بین تولید و مصرف بنزین داریم.

محمودیان با بیان اینکه "سالانه 8درصد به مصرف بنزین کشور در 50 سال گذشته اضافه شده"، گفت: با ادامه ای روند، در سال 1408 مصرف بنزین به 250 میلیون لیتر در روز می‌رسد.

وی ادامه داد: روزانه 97 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می کنیم که بخش عمده‌ای از این گازوئیل در حمل‌و نقل عمومی و نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد.

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: هدررفت در حوزه گازوئیل به دلیل بهره‌وری پایین بیش از 10درصد است.

وی افزود: روزانه 8 میلیون لیتر گازوئیل و 10 میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود که در مجموع این میزان قاچاق سوخت، سالانه 6 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کند.

محمودیان خاطرنشان کرد: سالیانه 60 میلیارد دلار را به‌خاطر یارانه انرژی از دست می‌دهیم و اگر این روند اصلاح نشود، تا یک دهه آینده با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران 3 درصد است، درحالی که میانگین بین‌المللی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر 26درصد است؛ باید این فاصله عظیم را با تمرکز بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش دهیم.

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته از فرسودگی زیرساخت‌های انرژی کشور و هدررفت انرژی به‌دلیل این فرسودگی خبر داد و گفت: بالغ بر 15 میلیارد دلار بابت 10درصد هدررفت ناشی از فرسودگی زیرساخت‌ها هدر می‌رود.

وی افزود: ایران یکی از ده کشور آلوده جهان است و سالانه هزاران قربانی از آلودگی هوا داریم که اثر آن در نظام سلامت بالغ بر 8 میلیارد دلار است.

محمودیان با بیان اینکه "در حوزه سوخـت‌های جایگزین عملکرد موفق و مطلوبی نداشته‌ایم"، گفت: سهم CNG در سبد سوخت حمل و نقل خودروهای سبک به 18 درصد رسیده؛ درحالی که زیرساخت‌های این صنعت به‌گونه‌ای در کشور فراهم شده که می‌تواند سهمی 35 درصدی داشته باشد.

وی ادامه داد: بیش از 3 سال است بدهی واحدهای تولیدی و پیمانکاری صنعت CNG پرداخت نشده و این صنعت را با چالش مواجه کرده است؛ سازمان برنامه و بودجه عزم پرداخت این مطالبات انباشته را دارد اما نیم تواند پرداخت کند.

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه "می‌توان از LPG برای موتورسیکلت‌ها و سوختی جایگزین در نیروگاه‌ها استفاده کرد"، گفت: در بودجه 1404 بیش از 70درصد منابع صرف هزینه‌های جاری می‌شود، پس نمی توان از بودجه انتظار توسعه زیرساخت‌ها را داشت، بلکه دولت باید از توان و سرمایه مردم برای توسعه استفاده کند؛ در این خصوص می‌توان با انتشار اوراق و ایجاد شفافیت برای جذب سرمایه مردمی در پروژه‌ها با سهام‌دار کردن مردم در پروژه‌های سود ده و توجیه پذیر از نظر اقتصادی، اقدام کرد.

وی افزود: دولت باید به این نتیجه برسد که بدون مشارکت مردم، نمی‌توان رویه‌های نادرست پیشین را اصلاح کرد و نمی‌توان برنامه‌های لازم برای اصلاح امور را به اجرا درآورد.

محمودیان از برگزاری همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوری‌های انرژی و حمل‌و نقل پاک در دی‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم با برگزاری این همایش، تمامی راهکارهای کارشناسی حل مشکلات سوخت را به مسئولان ارائه دهیم و این همایش محفلی برای گفتمان با دولت و به‌اشتراک‌گذاری تجارب و اندیشه‌هاست.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : قاچاق سوخت

نظر شما:

security code