گیل خبر/مختار جباری
تعطیلات هفته گذشته موجب شد انبوهى از مسافرین وارد استان هاى شمالى شوند. مسیر چهار تا پنج ساعته تهران به رشت به ١٤ ساعت رسید، پمپ بنزین هاى داخل شهر و بیرون شهرصف هاى چند کیلومترى و چهار یا پنج ساعته داشتند و در نهایت به دلیل نرسیدن بنزین به جایگاه ها، شاهد تعطیل بودن جایگاه هاى بنزین در اوج تقاضا بودیم. مسافرین در پارک ها و پیاده روهاى شهر خوابیدند وصحنه هایى مشاهده شد که نمیشود چیزى از آنها نوشت. به تعداد مسافرین وارد شده به گیلان کارى ندارم از دو میلیون تا سه میلیون گفته میشود، آنچه که واضح بود این بود که این نابسامانى یک علت دور دارد و یک علت نزدیک.
علت نزدیک این بود که مدیریت استان هیچ برآوردى از انبوه ورود مسافر به استان نداشت و عملا استان قفل شده بود و مردم گرفتار ترافیک، پمب بنزین، قضاى حاجت و … بودند. مدیریت استان نیمى از مقدارى که براى مناسبات سیاسى و مذهبى تدارک مى بیند ، لجستیک فراهم مى کند، مرتب رصد مى کند اگر براى ورود این تعداد از مسافر عمل مى کرد قدرى از سختى شهر براى مسافرین و ساکنین مى توانست بکاهد . مردم تا جایى مردم هستند و مستحق برنامه ریزى و توجه و تدارک که در جهت آمال و اهداف سیاست باشند ولى اگر بخواهند زمانى براى خودشان باشند به تفریح یا سفر مردمانى تنها خواهند بود.
و اما علت دور: واقعیت این است که در چند دهه گذشته اعوجاجات در مدل توسعه استان باعث شده که چیزى سر جاى خودش نباشد و در عین حال همه چیز هم باشد!
زیر ساخت هاى سنتى کشاورزى استان توسعه نیافت و حتى آسیب دید مانند تغییر کاربرى وسیع اراضى کشاورزى و این در شرایطى بود که تا سال ها تصمیم گیران استانى و ملى مى گفتند توسعه استان با محوریت کشاورزى است .
بعد ها با مد شدن توسعه صنعت محور ، استان را بردند به سمت صنایعى چون فولاد و …. و هم زمان پایه هاى قدیمى و مستحکم صنعت مانند نساجى، کارخانه الکتریک را نابود کردند. صنایعى که محصولات آن در تراز منطقه اى و جهانى بودند.
نوبت به گردشگرى رسید و گفتند محور توسعه استان باید گردشگرى باشد، رشت را شهر خلاق خوراک و غذا ثبت شده در بونسکو کردند، بوم گردى ها را تبلیغ و ترویج کردند و …
زیر ساخت هاى گردشگرى را فراهم نکردند و فکر کردند مسافرین در جیب شان یا صندوق عقب ماشین شان هر کدام زیر ساخت ها را خواهند آورد.
مدتى هم هست که فاز تجارت و خدمات و ریل و راه آهن و ترانزیت و کریدور و … مطرح شده و ذکر شبانه روزى آقایان شده است.
همه این حالى به حالى شدن توسعه استان ناشى از فقدان وفاق حداقلى براى مدل توسعه استان است. روى کاغذ و کتابچه هاى موجود در قفسه هاى سازمان برنامه استان و استاندارى تا دل تان بخواهد از مدل توسعه استان گفته شده اما کتاب و کاغذ که توسعه نمى شود.
وقتى مدیران استان بدیهیات مدل توسعه را نادیده مى گیرند و نیروهاى سیاسى شب و روز در حال چانه زنى و لابى گرى براى آوردن این دوست و آن همفکر براى مدیریت استان هستند صدها جلد کتاب و برنامه توسعه استان فقط بدرد قفسه کتابخانه استاندار و رئیس سازمان برنامه استان مى خورد.
انبوه مسافر در گیلان و قفل شدن استان نشان داد که اعوجاجات توسعه اى استان یه روزى یقه شما را و البته مردم بى پناه را مى گیرد.
گیلان در پشت آن سرسبزى چشم نواز خود انباشتى از مشکلات زیرساختى ، توسعه اى و محیط زیستى را دارد.
اصفهان و تبریز و اردبیل و یزد و قزوین و … از مدار مشکلات زیر ساختى عبور کرده اند. یک بار هم شده به دور از سیاست و منافع ، عقلانى. حرفه اى و دور اندیشانه براى استان تصمیم بگیرید.
گیلانیان پیشتاز مدرنیته ، عقلانیت معطوف به هدف و توسعه اندیش بودند بیایید یک گیلانى باشید.