سید ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس گروه توسعه فناوری زعیم ، در اختتامیه مجمع جهانی دیپلماسی برند، به نقش فیلترینگ و تحریمها به عنوان موانع برندسازی ملی اشاره کرد. وی بر اهمیت درک جهانی، استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی و نقش فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی در توسعه برند ملی تأکید کرد.
فیروزآبادی در ابتدای این نشست، یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار در تحولات جهانی، به ویژه در حوزه برندسازی، را پیشرفتهای عظیم فناوریهای نوظهور و تأثیرات آن بر اقتصاد جهانی برشمرد. وی با اشاره به نقش ویژه رسانهها و دیپلماسی عمومی در برند سازی اظهار داشت : ظهور رسانههای اجتماعی و در نتیجه دیپلماسی دیجیتال در عصر جدید و زندگی مردم در زیست بوم مجازی بر اهمیت برند سازی افزوده است.
دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد که تا سه دهه پیش، برندسازی یک هنر بود که توسط حکومتها طراحی و مدیریت میشد. اما با ظهور رسانههای اجتماعی، دیگر نمیتوان گفت که برندسازی به عهده دولتها است و مدیریت آن توسط دولتها صورت میگیرد. بایستی به برند سازی نگاهی استراتژیک و راهبردی داشت و باید به آن توجه کافی شود. پایه برندسازی جدید در حقیقت بر فناوریهای ارتباطات و اطلاعات و فناوریهای هوش مصنوعی استوار است. در دهه گذشته، تحولات حوزه رفناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی بود که انقلاب جدیدی را در دنیا و اقتصاد دیجیتال را به وجود آورد و به شکلگیری اقتصاد شبکهای منجر شد. این شبکه مفهوم جدیدی از جهانی شدن و نحوه زیست در اکوسیستم جهانی را به ارمغان آورد.
رییس گروه توسعه فناوری زعیم ظهور فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICT) را موجب جهانیشدن، شبکهای شدن و اجتماعیشدن اقتصاد دانست. این تحولات بازیگران فراملی بزرگی از قبیل پلتفرم های جهانی را بدنبال آورد که در برندسازی نقش فعالی دارند و بدلیل فعالیت عامه کاربران اجتماعی بوده و از ساختار حکومتی دستورپذیر نیستند.
ابوالحسن فیروزآبادی برند را از جنس قدرت نرم دانسته و یکی از مهمترین دغدغههای حکومتها، بهویژه کشورهای در حال توسعه مانند جمهوری اسلامی ایران، در حوزه برندسازی را مدیریت قدرت نرم و چگونگی کنترل آن عنوان کرد. وی افزود: دولتها به دنبال مدیریت مستقیم قدرت هستند و نمیتوانند ساختارها و معماریهایی را پیادهسازی کنند که بهطور غیرمستقیم این قدرت را مدیریت کند، لذا در قبال برند سازیهای ملی که کاملا اجتماعی شده ، بدلیل عدم توانایی در مدیریت این قدرت نرم نسبت به استفاده از ابزارهایی چون فیلترینگ افراط می کنند و توجه ندارند که با این کار به برند سازی اجتماعی و اقتصادی لطمات جدی وارد می شود.
رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی با تشریح عواقب ظهور و پیشرفت هوش مصنوعی در چند سال اخیر و تأثیرات هژمونی دولت متخاصم آمریکا با هدف جهانیسازی در این پدیده نوظهور، اظهار داشت: تحولات حوزه هوش مصنوعی میتواند تغییرات عمیق و گستردهای در حوزه برندسازی، بهویژه در اقتصاد جهانی ایجاد کند.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه در برندینگ باید نه تنها با نخبگان، بلکه با تمام بشریت صحبت کرد و همه بشریت مخاطب ما هستند، با استفاده از هوش مصنوعی امکان شخصیسازی ، ذایقه سازی و ذایقه سنجی در حوزه ببرندسازی بهویژه در عرصه بینالملل امکان پذیر شده است. وی با اشاره به سیاستهای چین در حوزه هوش مصنوعی در عرصه بینالملل افزود: به نظر من، برندسازی مورد توجه چینیها این است که کارخانه جهان شوند و در این جهت حرکت میکنند. برای رسیدن به این هدف، روی هوش مصنوعی کار میکنند و به دنبال صنعت رباتیک و انقلاب صنعتی چهارم هستند. کنشگران مجازی که در حوزههای اطلاعاتی و رسانهها فعال هستند، رباتهایی که در حقیقت، نوعی هوش مصنوعی مولد (Generative AI) هستند، میتوانند متن تولید کنند، تصویر ایجاد کنند و در شبکهها فعال باشند. با این رباتها ما با جامعهای مواجه خواهیم شد که تشخیص انسان از غیرانسان دشوار و شاید غیرممکن به نظر برسد. این موضوع میتواند حوزه برندسازی و بازاریابی و سایر امور مرتبط را بسیار پیچیده کند.
مدیر عامل گروه توسعه فناوری زعیم بازیگران اصلی برند سازی حوزه فضای مجازی را پلتفرمها، اینفلوئنسرها و محتواهای تولید شده توسط کاربران (UGC) و شرکتهای فراملی آمریکایی برشمرد و افزود: اقتصاد دیجیتال به شدت در حوزه برندسازی مهم است و امروزه اینفلوئنسرها بزرگترین بازار مارکتینگ را بر روی پلتفرمها دارند.
وی در ادامه، با تأکید بر اینکه برندسازی در ایران از جنس سیاسی است و نه اجتماعی، افزود: در جمهوری اسلامی ایران، حاکمیت به شدت سیاسی است و همچنان فکر میکند هر دستوری که بدهد، عملی میشود. اما اینطور نیست. فضای اجتماعی جامعه و دنیا در این حوزه تغییر کرده است. دولتها میتوانند حامی و پیشران برند سازی باشند. تا زمانی که تحریم ها برقرار هستند امکان موفقیت در حوزه برند سازی ملی در اقتصاد جهانی تقریبا منتفی و بحث آکامیک بشمار می آید. بایستی از فرصت های موجود در فضای مجازی جهانی در جهانی شدن اقتصاد ملی حداکثر استفاده را بکنیم و در این رابطه ظرفیت های پایان ناپذیری وجود دارد.
راه برون رفت پایان رفع تحریم های ظالمانه است. تا تحریم تمام نشود کلیه جلسات اینچنینی به نظر من از باب ورزش فکری خواهد بود.
رییس سابق مرکز ملی فضای مجازی سیاست گذاری و استاندارد گذاری توسط کنسرسیوم های پر قدرت اقتصادی شرکت های فراملی را از چالش های مهم این حوزه برشمرد و افزود : سیاست گذاری می کنند که نسل چهار و نسل پنج موبایل تعریف شود، در هوش مصنوعی تصمیم می گیرند که پلتفرم های هوش مصنوعی اوپن سورس باشد یا تصمیم می گیرد که در حوزه سخت افزار و تولید نیمه هادی ها تکنولوژی زیر ده نانومتری در اختیار امریکا باشد و آمریکا آن را در جهان باید مدیریت کند.
ابوالحسن فیروزآبادی در پایان اظهار امیدواری نمود که موانعی که در راه برندسازی همچون فیلترینگ وجود دارد برداشته شود و بیان داشت : ما تا زمانی که فیلترینگ داریم، تا زمانی که فضای اعتماد برای تکنولوژی های نو در کشور فراهم نکردیم نمی توانیم به فکر برندسازی باشیم. برند سازی با مشارکت اجتماعی صورت می گیرد با مشارکت بخش خصوصی صورت می گیرد. این که ما بتوانیم بخش خصوصی را توسط دولت یا دانشگاه جایگزین بکنیم تلاش محمودی است ولی جایگزین پذیر نیست. بخش خصوصی بازیگر مهمی در بحث برندسازی و در جهانی شدن است و در اقتصاد جهانی است و ما حتما بایستی بخش خصوصی نیرومند مبتنی بر تکنولوژی های نوین را داشته باشیم.
نظر شما: