مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان:
۱۴۰۳/۰۳/۲۸ ۱۱:۰۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ مهندس محمد پر دل نژاد مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به روند مطلوب کیفیت پروژه ریلی رشت – کاسپین که عنقریب از سوی مقامات عالی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت از پروژه ریلی رشت بندر کاسپین به طول 35 کیلومتر به عنوان بخشی از مسیر ریلی قزوین – رشت – انزلی و قسمتی از آخرین پازل کریدور جنوب به شمال تلقی کرد که در تجارت کشور ، منطقه غرب آسیا ، آسیای میانه و اوراسیا نفش خواهد داشت  و گفت : عملیات اجرایی این پروژه از سال 1398 شروع شده است و تا کنون 2200 میلیارد تومان برای آن هزینه و مطالبات پیمانکاران در بخش زیرسازی و روسازی و .. هم 600 میلیارد تومان است.

به گفته او مبلغ مورد نیاز تا پایان پروژه 1300 میلیارد تومان شامل 800 میلیارد فاز اول اتصال به بندر کاسپین همراه با 500 میلیارد تومان در فاز دوم برای تقاطع های همسطح و غیر همسطح و خطوط ایستگاهی می باشد.

مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان پیشرفت فعلی پروژه را 99.5 درصد شامل زیرسازی ، 99.5 درصد روسازی و 99.5 درصد ایستگاهها ارزیابی کرد.

به گفته وی تا کنون حدود 2 میلیون و 500 هزار متر مکعب عملیات خاکی انجام شده که عمدتا از سدهای سپیدرود ، سنگر ، شفارود و لایروبی بندر انزلی صورت گرفته که برای فاز دوم هم 415 هزار متر مکعب نیاز است .

پر دل نژاد از انجام ریل گذاری فاز اول به طول 35 کیلومتر اشاره داشت و تاکید کرد : تخصیص بودجه برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و تکمیل تقاطع های  همسطح  از موارد مورد توجه در اجرای این پروژه است.

وی یاد آور شد: تلاش ما براین است تا در فاز اول ایستگاه پیربازار ساخته شود و ریل را به منطقه آزاد برسانیم و قابلیت ترابری را به منطقه آزاد و اسکله بندر کاسپین برسانیم تا راه آهن وارد شبکه سراسری شود و در فاز دوم هم تقاطع های غیر همسطح از جمله جاده جیرده که اکنون به صورت راه بند دیده شده است و  تکمیل ساختمان ایستگاه احداث شود.

وی با ابراز امیدواری از سرعت بی سابقه پروژه راه آهن و پل بزرگ منطقه آزاد انزلی اظهار کرد : اراده لازم برای تکمیل پروژه از سوی دولت و پیمانکاران وجود دارد و تمام تلاش بر این است که هر چه سریعتر قطار بار و تجارت کشور از طریق رشت به اسکله منطقه آزاد انزلی برسد.

وی راه آهن رشت – بندر کاسپین  را راه آهن یک خطه عنوان کرد و یاد آور شد : با بهره برداری از راه آهن رشت – بندر کاسپین سالانه 5/1 میلیون نفر مسافر و 7 میلیون تن بار جابجا خواهد شد که با این اتفاق حمل و نقل ترکیبی گیلان با رونق جدیدی روبرو می شود