سید جلیل جلالی فر فعال اقتصادی در امور تجارت با روسیه:
۱۴۰۳/۰۳/۳۰ ۰۸:۰۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

گیل خبر/ فعال اقتصادی در تجارت با روسیه با اشاره به بهره برداری عنقریب راه آهن رشت – کاسپین به عنوان یک اتفاق بزرگ در توسعه استان معتقد است: اتصال ریل رشت – کاسپین موجب تسهیل تجارت خواهد شد.

سید جلیل جلالی فر فعال اقتصادی در امور تجارت با روسیه به نقش و اهمیت اتصال راه آهن رشت کاسپین اشاره می کند و قبل از تشریح اهمیت این پروژه ملی در استان  در این رابطه از تلاش و حمایت های شهید آیت اله رئیسی که همواره حمایت های لازم از احداث خط ریلی رشت کاسپین را دنبال داشته است می پردازد و حتی از بانیان و کسانی که در اتصال خط ریلی رشت – کاسپین تلاش داشته اند اشاره می کند و  از دکتر مسرور هم که بانی اتصال ریل به بندر کاسپین بوده است نام می برد و می گوید : بندر انزلی به دلایل متعدد از جمله موقعیت جغرافیایی از 200 سال قبل مورد توجه تجار و بازرگانان اتحاد جماهیر شوری و حتی هندی ها و اروپایی ها بوده و عمدتا کالاهایی که از مسیر گیلان و بندر انزلی و مرز زمینی آستارا عبور می کرد به مقصد کشورهای اتحاد جماهیر شوری سابق و اروپا می رفت.

علت آن هم این است که موقعیت جغرافیایی کشور روسیه به گونه ای است که تراکم جمعیتی در منطقه غرب روسیه است و سه فدرال ولژسکی ، فدرال جنوبی و  فدرال حوزه قفقاز شمالی  که در این منطقه قرار دارد دارای تراکم جمعیتی بالایی است و اغلب کارخانجات تولیدی در این مناطق است و از قدیم هم بندر انزلی را می شناسند .  تمایل روس های کنونی هم این است که ترجیحا مبادلات تجاری خود را از طریق بندر انزلی انجام دهند.

بعد از انقلاب که در بندر انزلی منطقه آزاد ایجاد شد موجب  شد تا تمایلات کشور روسیه با این منطقه بیشتر شود ؛ هر چند که منطقه آزاد با اهداف مورد نظر در کل مناطق آزاد کشور که نگاه فعالان اقتصادی و عملکردی که در کشورهای دیگر وجود دارد متفاوت است.

این فعال  اقتصادی با بیان این دیدگاه که مسیر ریلی جنوب به بال شرقی که به سرخس و یا امیر آباد در شمال می خورد استقبال حمل کالا و ترانزیت از این مسیر کمتر است ، اما در مقابل انتظارات شرکت های روسی که تمایل به جابجایی کالا از طریق بندر کاسپین را دارند و در آینده هم مسیر ریل اتفاق خواهد افتاد ؛  بیشتر است ادامه می دهد : اکنون کالا که از بندر عباس حرکت می کند به دلیل مشکلات در حمل و نقل و مشکلات پایانه مرزی آستارا روند تجارت را با مشکلاتی روبرو می نماید و عملا روند تجارت کند است و علی رغم همه وعده ها باز در پایانه با مشکلاتی روبرو هستیم ، اما با ایجاد ریل به بندر کاسپین تجارت تسهیل شده و کالا از هند و یا امارات بارگیری و وارد بندر عباس و از طریق بندر عباس به بندر کاسپین انتقال می یابد و با این اتفاق شاهد کاهش هزینه بار و افزایش ترانزیت در کریدور شمال - جنوب خواهیم بود.

اثر دیگری که این شبکه ریلی از خود بجا خواهد گذاشت برای تولیدکنندگان داخلی که کالاهای صادراتی دارند از طریق بندر کاسپین کالاهای خود را با کوتاه ترین فاصله به روسیه و بلاروس انتقال خواهند داد.

به اذعان او امکانات زیرساختی در بندر کاسپین ناکافی است و امکانات و تجهیزت تخلیه و بارگیری بسیار ناچیزی دارد که جوابگو نیست و باید به طور موازی به آن توجه شود و با ساخت انبار در بندر کاسپین توسط بخش خصوصی تسهیل گری شود تا سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت انبارها ورود کنند ، باید منطقه آزاد نگاه خود را تغییر دهد تا فرصت های بیشتری برای سرمایه گذاری ورود کند ، انبارهای متنوع و نحوه نگهداری کالا ، امنیت و سلامت کالا را تامین می کند.

بندر کاسپین درخششی را در توسعه ترانزیت کشور به وجود خواهد آورد به شرطی که راه آهن جمهوری اسلامی ایران همکاری کند چون از سوی وزارت راه در احداث پروژه رشت - کاسپین تعلل زیادی شده ، در بحث رقابتی تر کردن هزینه ها در ترانزیت و لجستیک بسیار مهم است و امیدواریم مورد نظر دولت واقع گردد و قیمت ها رقابتی شود  و نباید هزینه های حمل در راه آهن به گونه ای بالا اعمال شود که ترانزیت را از دست بدهیم و بگویند که توجیه ندارد و الان هم در زمینه احداث خط ریلی آستارا همین بحث مطرح است و می طلبد مجمع نمایندگان استان با اتفاق نظر در موضوع آستارا ورود کنند و با افرادی که اطلاعات نادرست می دهند و کارشکنی می کنند مورد پاسخگویی قرار گیرند و مجمع نمایندگان در مقابلشان ایستادگی کنند.

جلالی فر  از بهره برداری از خط ریلی رشت کاسپین به عنوان یک پروژه ملی با ماهیت حمل کالا نام برد و اضافه کرد : اینکه پروژه با چنین با اهمیت با آمدن یک وزیر و در ایستگاهی در رشت مورد افتتاح قرار گیرد اصلا مورد پذیرش نیست ؛ امیدواریم با زحمات زیادی که دولت و مجموعه عوامل دست اندرکار برای تکمیل این پروژه ملی در استان داشته اند شاهد افتتاحی باشکوه با دعوت از سفرای کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای حاشیه دریای خزر و رایزن های کشورهای هند ، روسیه و بلاروس داشته باشیم تا تبلیغات بهره برداری از این پروژه مهم در دنیا انعکاس یابد.

جا دارد مجددا از مدیر عامل وقت سازمان منطقه آزاد انزلی آقای دکتر مسرور قدردانی کنم که می دانم زمانی ایشان برای اتصال مصوبه ریل به بندر کاسپین اقدام کرده بودند چه مخالف هایی در دولت قبل صورت گرفته بود اما با همت بالای ایشان این طرح در دولت تصویب شد و اخلاق هم این را می طلبد در زمان افتتاح از ایشان دعوت شود تا از تلاش های ایشان قدردانی صورت گیرد . از مرحوم دکتر ترکان هم که در تحقق این پروژه نقش داشته اند باید یاد کرد و از شهید آیت اله رئیسی که به طور جد در دولت سیزدهم شخصا به پروژه راه آهن رشت کاسپین اهتمام داشته اند باید نام برد و یاد کرد.