سامان نظری، تولید کننده و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان:
۱۴۰۳/۰۳/۲۹ ۲۲:۱۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ مهندس سامان نظری تولیدکننده در منظقه آزاد انزلی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ،  معادن و کشاورزی  استان گیلان به نقش و اهمیت اتصال راه آهن رشت بندر کاسپین اشاره می کند و در این رابطه با تاکید بر اینکه راه آهن در منطقه آزاد انزلی فرصتی برای توسعه صادرات به بازار اوراسیاست اعتقاد دارد: پروژه اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین جدا از آنکه بنادر شمال کشور را به بنادر جنوبی متصل می کند و زیرساخت لازم را برای مبادله کالا و مسافر در داخل کشور فراهم می آورد، در واقع بخشی از یک پروژه فرا ملی است که به تکمیل یکی از شاخه های کریدور نوستراک (شمال - جنوب) منجر می شود و یک مسیر ترانزیتی مهم را برای کشور ایجاد می نماید که این موضوع از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز کشورهای اروپایی، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای است.

به اذعان این سرمایه گذار بخش خصوصی با توجه به مبادلات تجاری منطقه ای موجود و چشم انداز روابط اقتصادی کشورهای منطقه این مسیر با برنامه ریزی و حمایت و تسهیل گری می تواند نقش بسزایی را در حوزه تجارت ایفا نماید و کشورهای آذربایجان و روسیه و منطقه قفقاز و هم اروپا می‌توانند از این مسیر به شبه قاره هند و خلیج فارس متصل شوند.

به گفته او  در واقع این طرح، شبه قاره هند را به اروپا متصل می کند. ضمن اینکه هند، ایران و دیگر کشورهای منطقه می توانند کالاهای خود را با سرعت بیشتری نسبت به مسیر کانال سوئز، به اروپا حمل کنند.

نظری ادامه می دهد ؛ کارشناسان معتقدند که کریدور شمال-جنوب، سالانه توان جابه جایی 20 میلیون تن کالا را داراست و با فعال شدن این کریدور مدت زمان حمل کالا از هند به کشور فنلاند 21 تا 23 روز طول می کشد در حالیکه این کالا از طریق کانال سوئز 35 تا 40 روزه به فنلاند می رسد.
به اعتقاد این تولید کننده مواد غذایی ، بی شک این خط ریلی نه تنها موجب تحول در اقتصاد استان خواهد شد بلکه فرصت های جدید سرمایه گذاری و صادرات را نیز بر روی کشور می گشاید.
منطقه آزاد انزلی به خودی خود یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری است که اتصال این راه آهن ارزش آنرا دو چندان می کند و باید از این فرصت برای ایجاد پایگاهی جهت توسعه صادرات به بازار اوراسیا بهره برداری نمود.