۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ۰۸:۳۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه

حافظه ما در طول زمان دستخوش تغییراتی می شود و گزینه های مختلف می توانند بر آن تاثیر بگذارند.

گیل خبر/ به نقل از وب ام دی؛ موارد زیر باعث می شوند حافظه ما در طول زمان کاهش پیدا کند:

 کمبود خواب

اول اینکه وقتی نخوابیده اید به یاد آوردن چیزها سخت تر می شود. دوم، خواب پیوندهای بین سلول های مغز را تقویت می کند که به شما کمک می کند در طولانی مدت گزینه های مختلفی را به یاد آورید. سوم، زمانی که ذهن شما به دلیل کمبود خواب سرگردان است، در وهله اول ایجاد خاطرات دشوارتر است. "بهداشت خواب" خوب می تواند به شما کمک کند حافظه بهتری داشته باشد. 8 ساعت بخوابید، روزانه ورزش کنید، به برنامه خواب منظم پایبند باشید و در اواخر روز از نوشیدن کافئین اجتناب کنید.

 دارو

داروهایی که شما را آرام می کنند، مانند داروهای خواب آور و آرام بخش، همانطور که تصور می کنید می توانند حافظه شما را ضعیف کنند. اما داروهای فشار خون، آنتی هیستامین ها و داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است باعث تضعیف حافظه ما شوند. به علاوه، ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به دیگران نسبت به همان قرص یا ترکیبی از قرص‌ها نشان دهید. هنگامی که داروی جدیدی را شروع می کنید، هر گونه مشکل حافظه را به پزشک خود بگویید. آنها ممکن است بتوانند دوز را تنظیم کنند یا یک جایگزین مناسب تجویز کنند.

 

دیابت

افراد مبتلا به این بیماری بیشتر در معرض مشکلات حافظه از جمله زوال عقل هستند. ممکن است قند خون بالا به عروق خونی کوچکی به نام مویرگ‌های مغز آسیب برساند یا ممکن است انسولین بالا به سلول های مغز آسیب برساند. دانشمندان به بررسی این موضوع ادامه می دهند. اگر سعی کنید با دارو، ورزش و رژیم غذایی سالم از دیابت خود جلوگیری کنید یا حداقل آن را کنترل کنید، ممکن است بتوانید این کاهش حافظه را هم کنترل کنید.

 

ژنتیک

ژن ها (ویژگی هایی که از والدین خود دریافت کرده اید) به تعیین زمان و اینکه آیا حافظه شما شروع به محو شدن می کند و اینکه آیا به زوال عقل مبتلا می شوید کمک می کند. به نظر می رسد ژنتیک در برخی از انواع زوال عقل بیش از سایرین اهمیت دارد و ژنی که بر حافظه یک فرد تأثیر می گذارد ممکن است در فرد دیگر تأثیری نداشته باشد. یک آزمایش ژنتیکی توسط پزشک ممکن است اطلاعات مفیدی در اختیار شما بگذارد.

 

سن

با افزایش سن، حافظه بدتر می شود. پزشکان زمانی که افزایش سن شروع به تداخل در زندگی روزمره کند، آن را زوال عقل می نامند. تعداد افراد مبتلا به آلزایمر، شایع‌ترین شکل زوال عقل، هر 5 سال بعد از 65 سالگی دو برابر می‌شود. ژن‌های شما در چرایی این اتفاق نقش دارند، اما مواردی مانند رژیم غذایی، ورزش، زندگی اجتماعی و بیماری‌هایی مانند دیابت،فشار خون و بیماری قلبی نیز ممکن است موثر باشند.

 

سکته

سکته مغزی جریان خون را به بخشی از مغز شما متوقف می کند. پس از آن، بافت مغز آسیب دیده می تواند فکر کردن، صحبت کردن، به خاطر سپردن یا توجه کردن را سخت کند که به آن زوال عقل عروقی می گویند. این وضعیت همچنین می تواند با یک سری ضربه های کوچک در طول زمان اتفاق بیفتد. مواردی که خطر سکته مغزی را افزایش می دهند مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و سیگار نیز ممکن است باعث این نوع زوال عقل شوند. اگر فکر می کنید در حال سکته مغزی هستید، FAST را به خاطر بسپارید: افتادگی صورت، ضعف بازو، مشکلات گفتاری، زمان تماس با ۱۱۵.

 

سیگار کشیدن

به نظر می رسد سیگار قسمت هایی از مغز را که به شما کمک می کند فکر کنید و چیزها را به خاطر بسپارید، کوچک می کند. همچنین خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد، احتمالاً به این دلیل که برای رگ های خونی شما مضر است و قطعا خطر سکته مغزی را افزایش می دهد که می تواند به مغز آسیب برساند و باعث زوال عقل عروقی شود.

اگر سیگار می‌کشید و می‌خواهید آن را ترک کنید، با پزشک یا متخصص سلامت روان صحبت کنید.

 

بیماری قلبی

پلاک در شریان های شما ایجاد می شود و جریان خون به مغز و سایر اندام ها را کند می کند؛ به این بیماری تصلب شرائین می گویند. این بیماری می تواند روشن فکر کردن و به خاطر سپردن موارد را سخت تر کند. همچنین می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود که هر دو احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند. حتی اگر هنوز بیماری قلبی ندارید، دلایل احتمالی - سیگار کشیدن، دیابت، فشار خون بالا احتمال زوال عقل را بیشتر می کند.

 

فشار خون بالا

فشار خون خطر مشکلات حافظه از جمله زوال عقل را افزایش می دهد، به احتمال زیاد به عروق خونی ریز مغز شما آسیب می رساند. همچنین می تواند منجر به شرایط دیگری مانند سکته شود که باعث زوال عقل می شود. به نظر می رسد افرادی که فشار خون خود را با رژیم غذایی، ورزش و دارو کنترل می کنند، می توانند این افت مغز را کاهش دهند یا از آن جلوگیری کنند.

 

افسردگی و اضطراب

اگر مضطرب یا افسرده هستید، اغلب تمرکز کردن یا یادآوری گزینه های مختلف برای شما دشوارتر می شود. علاوه بر این، احتمال ابتلای شما به زوال عقل نیز بیشتر است، اگرچه دانشمندان هنوز دقیقاً نمی دانند که چرا این اتفاق می افتد. اگر اضطراب یا افسردگی مانع لذت بردن شما از زندگی عادی روزمره می شود یا به آسیب رساندن به خود فکر می کنید، با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید. درمان و دارو می تواند کمک کننده باشد.

 

آسیب سر

ضربه به سر (آسیب مغزی تروماتیک) می تواند بر حافظه کوتاه مدت تأثیر بگذارد. ممکن است قرارهای ملاقات را فراموش کنید یا نسبت به کاری که در اوایل روز انجام داده اید مطمئن نباشید. استراحت، دارو و توانبخشی پزشکی می تواند به بهبودی شما کمک کند. ضربات مکرر به نوگین شما، مانند بوکس یا فوتبال، خطر ابتلا به زوال عقل را در آینده افزایش می دهد. اگر به سرتان ضربه زدید و سپس از حال رفتید یا تاری دید داشتید یا اگر احساس سرگیجه، گیجی یا حالت تهوع داشتید، به بیمارستان مراجعه کنید.

 

چاقی

اگر شاخص توده بدنی (BMI) شما در میانسالی بیش از 30 باشد، خطر ابتلا به زوال عقل در سنین بالاتر بیشتر می شود و پوند اضافی در هر زمان احتمال بیماری قلبی را افزایش می دهد که همچنین گاهی اوقات منجر به زوال مغز و مشکلات حافظه می شود. شما می توانید BMI را به صورت آنلاین با قد و وزن خود محاسبه کنید. با پزشک خود در مورد وزن مناسب خود صحبت کنید. ممکن است بتوانید با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، وضعیت خود را بهبود ببخشید.

 

ورزش نکردن

ورزش منظم خطر زوال مغز، مشکلات حافظه و زوال عقل را کاهش می دهد. همچنین به نظر می رسد که عملکرد مغز را در افرادی که قبلاً زوال عقل دارند بهبود می بخشد. لازم نیست بیرون بروید و یک ماراتن بدوید یا به ورزش خرک با چوب بپردازید. فقط در بیشتر روزهای هفته به مدت 30 دقیقه بیرون بروید و پیاده روی کنید، شنا انجام دهید یا حتی برقصید.

 

 رژیم غذایی بد

تغذیه ناسالم می تواند منجر به بیماری قلبی شود که می تواند باعث مشکلات مغزی از جمله مشکلات حافظه و زوال عقل شود. به همین دلیل است که رژیم غذایی سالم مدیترانه ای برای مغز شما نیز مفید است. این بر غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، ماهی، آجیل، روغن زیتون و سایر چربی های سالم مانند آووکادو تأثیر می گذارد و گوشت قرمز را به حداقل می رساند.

 
 
 

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : حافظه

نظر شما:

security code