۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ۱۴:۰۴ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

خریداران خودروهای برقی باید ۱۰۰ میلیون تومان پول در حساب وکالتی بلوکه می‌کردند.

گیل خبر/ از میان ۱۴۰ هزار متقاضی خودروهای برقی تنها به ۱۰ هزار نفر به صورت قرعه کشی خودرو می‌رسد.

 
به نوعی می‌توان گفت ۱۴۰ هزار نفر مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پول بلوکه کردند.

 
با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که ۱۴ هزار میلیارد تومان پول در حساب های وکالتی بلوکه شد.

حال ۱۳۰ هزار نفر بدون دریافت خودرو باید ۱۰۰ میلیون تومان را برداشت کنند.

ناگفته نماند که بسیاری از افراد هم به واسطه دریافت سود حاصل از فروش خودروها در بازار ثبت نام را انجام می‌دهند.

جزئیات فروش خودروهای برقی
به گفته رئیس سازمان توسعه‌ تجارت، پس از فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت، بالاخره عرضه‌ خودروهای برقی از هفته‌ گذشته با بحث وکالتی کردن حساب‌ها و بلوکه کردن وجه ١٠٠ میلیون تومانی آغاز شد. بیش از ١۴٠ هزار نفر حساب‌های بانکی خود را به نام خودروهای برقی، وکالتی کردند.

ثبت ٢۵ هزار درخواست برای ٣ مدل خودرو
وی با بیان اینکه علیرغم انتقادهایی که نسبت به عرضه‌ی خودروهای برقی وجود داشت و برخی اعلام می‌کردند، مورد استقبال قرار نخواهد گرفت، اما در حقیقت استقبال بسیار خوب و خارج از انتظار از این طرح عرضه‌ خودروهای برقی صورت گرفت، گفت: عملاً ثبت‌نام بسیار خوب در این عرضه که شامل مدل‌های مختلف بود، انجام شد؛ ضمن اینکه علاوه بر خودروهای با نرخ متوسط، خودروهای با نرخ بالا هم مورد استقبال قرار گرفت و عدد ثبت‌نام قابل توجه بوده است. به طور مثال تنها برای سه مدل از خودروهای عرضه شده، ٢۵ هزار ثبت درخواست صورت گرفته است.

ضیغمی ضمن اعلام اینکه روز دوشنبه هفته جاری (هفتم خرداد ماه) اولویت‌بندی‌ها انجام خواهد شد، تصریح کرد: باتوجه به اینکه تعداد درخواست بالا است، این امکان وجود ندارد که برای خرید خودروهای برقی در این سامانه، صف تشکیل شود و پس از اینکه متناسب با تعداد خودروهای موجود، افراد مشخص شوند و در اصطلاح رزرو (تا زمان واریز وجه) صورت گیرد، عملاً الباقی مشمول«عدم تخصص» یا «ابطال» خواهند بود و از این نوبت حذف خواهند شد و همچون مدل عرضه‌ خودروهای بنزینی اینگونه نخواهد بود که مجدد در همین گروه امکان ثبت‌نام‌ داشته باشند؛ مگر آنکه فردی از منتخبان (افرادی که به شرکت‌ها معرفی می‌شوند) از واریز وجه منصرف شود و وجه خودروها را واریز نکنند، در این صورت به سراغ افرادی خواهیم رفت که حذف شده‌اند. بنابراین افرادی که عدم تخصیص داشته باشند، ابطال صورت می‌گیرد و این افراد برای ثبت‌نام در طرح عرضه خودروهای برقی، بایستی از اول ثبت‌نام‌ کنند.

به گفتی وی بر این اساس به صورت قطعی، در این عرضه، هیچ صفی تشکیل نخواهد شد و تنها افرادی که در اولویت‌بندی، اسامی آنها اعلام شود، مشمول تخصیص خودرو خواهند شد.

از روز دوشنبه، وجه‌های بلوکه شده، قابل برداشت است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: پس از مشخص شدن اولویت‌ها، از همان روز دوشنبه (هفتم خرداد ماه) وجه‌های بلوکه شده در حساب‌های وکالتی آزاد خواهد شد و قابل برداشت است. این موضوع به بانک‌ها نیز ابلاغ شده و ظرف ۴٨ ساعت به بانک‌ها فرصت داده شده که وجوه مشتریان را از حالت وکالتی، خارج کنند.

واردات خودروهای برقی همچنان ادامه دارد
ضیغمی تصریح کرد: کماکان واردات خودروهای برقی ادامه خواهد داشت؛ خودروهای برقی از سایر برندهای معتبر و از کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان توسعه‌ تجارت در رابطه با آمار تخصیص خودروهای برقی، گفت: حداقل ١٠ هزار خودروی برقی درحال‌حاضر وجود دارد (وارد شده یا روی آب به سمت کشور هستند؛ بدین معنا که ثبت سفارش و تخصیصذارز صورت گرفته) که ظرف مدت ٩٠ روز که سازمان حمایت اعلام کرده، فعلا مدنظر برای تحویل داریم. تلاش بر این داریم ما باتوجه به استقبالی که صورت گرفته، این عدد را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: طبق مصوبه شورای رقابت، شرکت‌ها این امکان را دارند که مستقلاً فروش خودروی برقی که وارد کرده‌اند را داشته باشند اما ترجیح اکثریت شرکت‌ها هم بر این است که فروش آنها از طریق سامانه‌ باشد؛ اما برای برخی شرکت‌ها که تمایل داشته باشند، می‌توانند فروش داشته باشند. با نظر اعضای شورای رقابت، خودروهای برقی خارج از انحصار هستند و حتی مشمول قیمت‌گذاری نیستند اما با همکاری شرکت‌های واردکننده، بحث قیمت‌گذاری را نظارت می‌کنیم تا اجحافی در حق مشتریان صورت نگیرد و همکاری صورت می‌گیرد تا عرضه از مسیر درست و اصلی صورت گیرد اما اگر شرکتی در تعامل با مشتری عرضه کرد، باید خود هم مسئولیت آن را بپذیرد که چنانچه در تعداد بالایی ثبت‌نام‌ کرد اما نتوانست ثبت سفارش کند یا ارز دریافت کند، پاسخگوی افراد باشد.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: براساس حداقل ریسک و حداکثر اعتمادی که به مشتریان وجود دارد، در سامانه رفتار می‌کنیم و عددهایی برای عرضه ایجاد کنیم که بتوان پاسخگو باشیم و ریسک را برای شرکت‌ها و سپس وزارت صمت پایین بیاوریم.

 
مهدی ضیغمی در نشست خبری برخط خود با حضور خبرنگاران ضمن تشریح نکاتی پیرامون عرضه خودروهای برقی وارداتی، به تعدادی از سوالات در مورد موضوعات مربوط به خودروهای وارداتی پاسخ داد.
ضیغمی گفت: برای دوره‌های بعدی عرضه نیز به احتمال بسیار، قطعا بحث وکالتی کردن حساب‌ها برای آنکه شبیه بخت‌آزمایی نباشد، وجود خواهد داشت. ضمن اینکه ممکن است وجه بالاتری برای بلوکه کردن در نظر گرفته شود.