۱۴۰۲/۱۱/۰۵ ۰۹:۳۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

سرماخوردگی یکی از مشکلات شایع در فصل سرما است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. این بیماری با علائمی مانند سرفه، عطسه، گلو درد، خستگی و تب، روزهای قشنگ پاییزی و زمستانی را برای ما ناخوشایند می‌کند.

هنگامی که مبتلا به سرماخوردگی هستید ممکن است بیشتر دلتان بخواهد بخوابید و از خوردن یا نوشیدن چیزهایی که بدن شما را هیدراته نگه می‌دارند، صرف‌نظر کنید.

با این حال، برخی از غذاها هستند که تا حدودی علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهند. اگر نمی‌دانید چه غذای مناسب سرماخوردگی خوب است و معجزه می‌کند.

گیل خبر/ ‌به عنوان یک قاعده کلی، بهترین غذای مناسب دوران سرماخوردگی، با بهترین غذاها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و ایجاد یک زندگی طولانی و سالم یکسان هستند.

رژیم غذایی کامل یعنی رژیمی که سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم است. این غذاها به ما کمک می‌کنند تا تمام سلول‌هایمان از جمله سلول‌های سیستم ایمنی بدنمان به خوبی کار کنند.

تا به امروز اطلاعات فراوانی در دسترس نبود که به‌طور قطعی بگویند کدام غذاها مدت سرماخوردگی را کوتاه می‌کنند یا باعث بهبود سریع‌تر  می‌شوند. با این حال، مطالعاتی وجود دارند که مزایای غذای مناسب سرماخوردگی را اثبات می‌کنند. غذاهایی که نقش شگفت‌آوری در حفظ ایمنی بدن ما دارند به شرح زیر هستند:

1.    آبگوشت
آبگوشت یک غذای مبتنی بر آب است که در صورت سرماخوردگی توصیه می‌شود آن را مصرف کنید. این غذای مایع دارای خواص ضدالتهابی است.

همچنین اسیدهای آمینه و مواد معدنی دارد که از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند. شما با داشتن گوشت گاو، مرغ یا حتی آب قلم می‌توانید این غذای مقوی را درست کنید. در آبگوشت، از حبوباتی مانند نخود و افزودنی‌هایی مانند سیر، زنجبیل و فلفل استفاده کنید تا خواص آن چندین برابر شود.

2.    بورانی اسفناج
اسفناج یکی از سبزیجات چلیپایی است که درصورت سرماخوردگی، به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. اسفناج دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین E و C است که محافظ سیستم ایمنی است.

ویتامین E نه تنها سیستم ایمنی را قوی نگه می‌دارد، بلکه با خواص آنتی‌اکسیدانی خود به سلول‌ها در انجام عملکردهای مختلف کمک می‌کند. اگر می‌خواهید اسفناج بیشتری بخورید، آن را در سالاد یا اسموتی بریزید، بخارپز کنید، تفت دهید یا در پخت انواع سوپ‌ها استفاده کنید

3.    سوپ
اگرچه یک کاسه سوپ داغ لزوماً درمان قطعی برای سرماخوردگی نیست، اما علائم دردناک آن را تسکین می‌دهد. بخار سوپ به حرکت مخاط از طریق بینی کمک و احتقان را برطرف می‌کند.

سوپ غذایی مایع است و به هیدراته نگه داشتن بدن شما کمک می‌کند. اگر گیاهخوار هستید، پس سوپ رشته فرنگی با نخود یا سایر سوپ‌های داغ بر پایه سبزیجات، بهترین گزینه برای شما هستند.

سوپ آب‌رسان و مغذی است و کمک می‌کند از نظر روانی احساس بهتری داشته باشید. از آنجایی که سیر خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی دارد، مصرف این غذا برای سرماخوردگی به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید.

4.    ساندویچ بوقلمون
این غذا برای سرماخوردگی گزینه مناسبی محسوب می‌شود که هم جنبه درمانی دارد و هم خوشمزه و وسوسه برانگیز است. اساساً سرفه و سرماخوردگی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و آن را ضعیف می‌کند.

خوردن مواد غذایی سرشار از پروتئین کمک می‌کند تا سلامت خود را به دست آورید. ممکن است هنگام بیماری اشتهای خود را از دست بدهید، اما دریافت مقدار مناسبی غذای مقوی مهم است.

مصرف یک ساندویچ بوقلمون، پروتئین ضروری که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با آنفولانزا نیاز دارد را در اختیارتان قرار می‌دهد.

5.    آب سبزیجات
آنتی‌اکسیدان‌هایی در سبزیجات وجود دارند که به تقویت ایمنی بدن شما کمک می‌کنند. آب سبزیجات شما را از شر بیماری‌هایی مانند آنفولانزا نجات می‌دهد. هنگامی که علائم سرماخوردگی در شما ظاهر می‌شود، احتمالاً حس چشایی خود را از دست می‌دهید و تمایلی به خوردن غذاهای جامد ندارید.

در این مواقع، یک لیوان آب سبزیجات بهترین راه حل برای شما خواهد بود. اگر به آب سبزیجاتتان کمی هویج یا کلم پیچ هم اضافه کنید، زودتر خوب می‌شوید.

6. خورشت مرغ
خورشت مرغ غذای راحتی است که در صورت داشتن گلودرد، سرفه مزمن یا آنفولانزا بهتر است به آن اعتماد کنید. هنگام سرفه و سرماخوردگی موادی که در تهیه خورشت مرغ استفاده می‌شوند، تسکین دهنده هستند. سبزیجات، آب مرغ، نمک، فلفل، پیاز و سیر مواد اولیه‌ای هستند که در تهیه این غذا برای سرماخوردگی استفاده می‌شوند.


7.    تخم مرغ
healthline می‌گوید که یکی دیگر از وعده‌های غذایی صبحگاهی که در درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند، «تخم مرغ» است. فرقی نمی‌کند این غذای عالی را به‌صورت نیمرو مصرف کنید یا آب پز، در هر صورت بهتر از داروهای سرماخوردگی عمل می‌کند و علائم این بیماری را کاهش می‌دهد.

تخم مرغ پروتئین بالایی دارد که برای بهبود و سازندگی سلول‌های بدن مفید است. این غذا ویتامین D و ویتامین B12 دارد. این دو ترکیب برای داشتن سیستم ایمنی سالم و عملکرد مناسب اعضای بدن مفید هستند.

فقط حواستان باشد که مصرف بیش از حد تخم مرغ در برخی افراد باعث افزایش کلسترول خون می‌شود؛ پس با دقت از آن استفاده کنید.

8. بلغور جو دوسر با ترکیبات اضافی
یک کاسه بلغور جو دوسر ممکن است بلیت تضمینی سلامتی شما باشد! این ماده مملو از «بتا گلوکان» است. بتا گلوکان، نوعی فیبر است که به بهبودی بدن کمک کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. جو دو سر فیبر، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی مانند آهن و منیزیم دارد.

 این مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک و عملکرد گوارش را تسریع می‌کنند. همچنین کاهش دهنده التهاب‌ها و تسهیل‌بخش فرآیند بهبودی هستند. جو دوسر به همراه میوه‌هایی مانند موز، کیوی یا پرتقال یک غذای مقوی در وعده صبحانه یا عصرانه شما خواهد بود.

9.میگو
خوردن میگو، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند؛ زیرا سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است. امگا 3 یک مزیت ضدالتهابی برای حفظ سلامتی طولانی مدت و بهبودی سریع بیماری‌ها دارد.

باتوجه به اینکه میگو منبع خوبی از پروتئین، ویتامین B12 و منیزیم است، پس در زمان کوتاهی سیستم ایمنی و سلامت عمومی شما بهبود می‌یابد. این غذا با داشتن آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند سلنیوم، تقویت سیستم ایمنی را تسریع می‌بخشد.

چند راهکار مهم برای مقابله با سرماخوردگی
علاوه بر غذاهایی که بایستی در دوره سرماخوردگی مصرف کنید، رعایت یکسری نکات نیز در بهبود هرچه سریع‌تر شما موثر خواهند بود. در اینجا چند پیشنهاد معجزه گر برای درمان صد در صد سرماخوردگی‌تان داریم.

نکات
چگونه کمک می‌کند؟
تمیز کردن بینی
فین کردن (در یک پارچه تمیز) و شستشوی بینی با آب نمک به‌طور مؤثری خلط ایجاد شده در مجرای بینی شما را از بین می‌برد.
غرغره کردن
از غرغره آب گرم و نمک برای پاک کردن گلوی خود استفاده کنید. این کار به کاهش مخاط و تسکین درد کمک می‌کند. نوشیدن نوشیدنی‌های گرم نیز درد گلو را کاهش می‌دهد.
رژیم غذایی را رعایت کنید
توصیه‌های غذایی بالا برای تقویت سلامت کلی بدن شما و حمایت از سیستم ایمنی بدنتان عالی خواهند بود. خوردن چندین غذای مناسب سرماخوردگی به شما قدرت می‌دهد تا سریع‌تر به حالت سالم بازگردید.
بخور دهید
استنشاق بخار یا حتی گرفتن دوش با آب گرم کمک می‌کند تا آرام شوید، مجرای بینیتان باز شود و احساس بهتری داشته باشید.

کلام آخر
خوردن غذای مناسب سرماخوردگی در کنار استراحت، بهترین کار برای درمان این بیماری خواهد بود. غذاهایی که بررسی کردیم سرشار از مواد مغذی، آب‌ و تسکین‌دهنده درد هستند و دوز ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را برای تقویت سیستم ایمنی بدن تأمین می‌کنند.

بنابراین توصیه می‌شود از خوردن آن‌ها در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا غافل نشوید. برای تقویت بیشتر خود مصرف قندهای اضافه شده و غذاهای که حاوی چربی بالا هستند را محدود کنید.